• Jsv17

    Amning 1-2ggr per dag, sinar mjölken?

    Min son blir snart 7 månader och han helammades fram till 5 månader då vi började med smakportioner. Då han gillar mat och hans mage hängt med bra så har vi ökat matintaget successivt och nu är han ganska ointresserad av att amma dagtid och äter bara mat. Han går upp i vikt och växer som han ska så det går bra.

    Nu har vi endast kvar nattningsamningen (vilket knappast kan klassas som en hel amningsmåltid då han oftast somnar vid bröstet) och morgonamningen. Jag vill gärna att han ska få fortsätta med det då han är så liten ännu, då det dels är mysigt och ger så mycket mer än mat, men jag undrar om brösten sinar om han bara äter så sällan? Bör jag fortsätta försöka ha ett amningsmål även dagtid? Är ju givetvis ingen katastrof om vi skulle få ge upp amningen, men undrar om någon annan ammat så lite under längre tid och hur det gick? Jag har haft väldigt gott om mjölk från start, och då nedtrappningen skett så successivt så har jag inte upplevt något obehag (spända, läckande bröst etc.) utan de verkar ha anpassat sig och än så länge så kommer det mjölk tills han själv är nöjd. Han slutade nattamma av sig själv redan runt 4 månader då han började sova genom natten så det har vi inte gjort på länge.

  • Svar på tråden Amning 1-2ggr per dag, sinar mjölken?
  • BuoBä

    För de flesta brukar det funka.

    Jag kommer inte ihåg exakt hur länge det var, men jag ammade bara på morgonen i minst en månad. På slutet blev det inte ens varje dag. Det var inga problem. Jag slutade samma dag som dottern blev 9 månader. Hon blev ointresserad av amning väldigt fort när hon började med vanlig mat, så att jag ammade på morgonen var mest för att jag skulle slippa gå upp och fixa frukost så tidigt.

  • Anonym (K)

    Hade det exakt likadant med båda mina barn i samma ålder och det funkade bra. Mjölken sinade inte utan produktionen anpassade sig till att räcka till just de amningarna. Första barnet fick dessutom vinterkräksjukan några veckor efter vi började amma enbart två gånger per dygn och då gick han tillbaka till att helamma ett par veckor och då ökade mjölkproduktionen igen för att sedan anpassa sig till färre amningstillfällen när han började äta mer vanlig mat igen. Det gick även väldigt smidigt att sluta amma helt när vi bara ammade 1-2 gånger per dag och jag fick ingen mjölkstockning eller så utan mjölkproduktionen avstannade helt enkelt.

Svar på tråden Amning 1-2ggr per dag, sinar mjölken?