• Ung men inte dum

Att sukta efter plusset som ung

Hej! Jag skrev PRECIS klart mitt inlägg, som ?självklart? försvann precis när jag skulle publicera det. Men men... så här är det iallafall; jag är ung. Väldigt ung. Men jag har valt att inte gå ut med den exakta siffran eftersom jag vill bli accepterad för hur jag är som person och inte dömd utifrån min ålder.

Jag och min festman har vart tillsammans i närmare 2,5 år. Vi har i princip aldrig använt preventivmedel då vi blev säkra på vart vi står vid eventuella graviditeter redan tidigt in i vårt förhållande. Många gånger har vi försökt pricka ÄL, och den stora oron är ju självklart att vi prickat rätt och ändå inte blivit gravida.

Nu har längtan börjat övergå till en slags sorg. En sorg över att vi (mest troligt jag) kanske Inte kan få barn och att mensen kommer fortsätta att frekvent dyka upp. MEN vi ska ge det ett till försök! Ett försök med ÄL-tester då min mensapp (de beräknade fertila dagarna) inte riktigt stämmer längre. Första försöker blir nu i juni/början av juli eftersom jag är på dag åtta i menscykeln och förhoppningvis inte missat ägglossningen.

Det jag vill få ut av det här inlägget är nog förståelse. Förståelse av människor som kan relatera eller bara låta bli att döma. Kram på er! //En förhoppningvis framtida mamma

• Svar på tråden Att sukta efter plusset som ung
  • Ung men inte dum
    Anonym (Lo) skrev 2018-06-26 07:41:12 följande:

Vad är omoget med min kommentar? Det är fakta. Vetenskap. Hjärnan är inte färdigvuxen förrän man närmar sig 25. Konsekvenstänket är inte utvecklat, precis som man kan se i ts sätt att resonera sig till att det är lämpligt att skaffa barn i hennes situation.

Jag har faktiskt gått en ?kurs? om hur konsekvenstänket fungerar. Och ja, jag förstår om du tycker det är olämpligt. Mer ingående om varför jag vill skaffa barn har du dock inte hört.
  • Ung men inte dum
    Anonym (Katastrof) skrev 2018-06-26 08:17:57 följande:

Ts föräldrar måste vara sååå stolta där de sitter sin husvagn och röker. Stolta att de snett får sällskap av sin dotter i husvagnsparken, med ungen på armen och bidragspappren i handen. Stolta att de uppfostrade ännu en unge som inte begriper att barn inte ska ha barn, just av tidigare nämnda anledningar. Man är inte redo för det, hur gärna man än vill tro att man är annorlunda än alla andra fjortisar.

Samhället behöver INTE fler unga mammor. Så om detta inte bara är en trolltråd för att provocera ( I mean, en 15-åring som skiter i preventivmedel för hon tycket det är lämpligt att bli gravid?! Idioti ), så borde ts ta och tänka efter ordentligt innan hon fortsätter försöka bli gravid. Herregud. Vad är det för fel på dagens ungdomar.

För det första; mina föräldrar är ordentliga icke-rökare med bra jobb som tar hand om sina barn på ett bra sätt. För det andra; vår ekonomi är stabil, trots att jag studerar och allt är redan väl planerat.
  • Anonym (Också ung mamma)
    Anonym (Livet) skrev 2018-06-26 08:29:05 följande:

Jag kan förstå att du som ung går efter en barnlängtan.

Och jag förstår att du inte kommer lyssna på något annat, men läs iaf det här.

När man är ung (15-20) så förstår man inte hur långt och hur innehållsrikt livet kommer bli. Du ska precis börja bygga en trygg grund där utbildning och utveckling är första steget.

Utbilda dig, skaffa dig arbetslivserfarenhet, njut av vuxenlivet som ung vuxen utan en massa ansvar. Ansvaret kommer tids nog, men hoppa inte över den viktiga biten.

Utveckling, det kommer hända massor med dig under hela livet. Men just nu behöver du din vuxna utveckling. Den tar tid och erfarenhet. Man tror man vet mycket som ung, men jag lovar dig. Om 20 år kommer du le när du tänker tillbaka till den här tiden.

Barn kommer, men låt dig själv vara vuxen en stund först. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Din fästman ska ju ingenstans och inte du heller. Väx tillsammans, utforska världen och era egna personligheter. Skaffa er en trygg inkomst, och stabil ekonomisk och känslomässig grund för barnet.

Ert barn vill inte ha två förebilder utan kunskap och erfarenhet, ett barn vill ha föräldrar som vet vad livet innebär.

Ha ett härligt liv :)

Det här ts. Läs det här noga och försök att ta till dig detta.

Jag var som du. Ung och längtade så mycket efter barn. Nu vet jag att livet har så mycket mer att ge innan man är redo att bli förälder. Ett barn behöver mer än så. Mer än föräldrar utan vare sig utbildning, ekonomisk trygghet eller erfarenhet. Och tro mig, jag kommer så väl ihåg att jag inte alls ville lyssna på sådana här ord när jag var i din ålder. Jag var såå mogen och redo. Trodde jag precis som du tror nu.

Lev livet! Ta vara på din frihet i några år till. Och se till att skapa ett liv som ger dina framtida barn en trygghet. Det är de värda ts.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-06-26 07:57:12 följande:

Även om det är svårt att bli gravid nu så betyder det inte att du inte kan det senare, man är mindre fertil när man är riktigt ung.

"Vilken ålder är den optimala att föda i?

Ju tidigare desto bättre. Om man bara ser på det rent kroppsliga, är kvinnor bäst lämpade att få barn, så snart de har fått ägglossning och har vuxit helt färdigt. Den genomsnittliga åldern för första ägglossningen är omkring 13 år. Det är rätt individuellt, när kvinnor når sin maximala styrka och uthållighet, men för de flesta sker det mellan 16 och 18 år. Det vill säga att denna ålder är den bästa att bli gravid i. Fram till 25-årsåldern är förhållandena för graviditet och födsel optimala. "

illvet.se/manniskan/kroppen/vilken-alder-ar-den-optimala-att-foda-i

Så om man enbart ska gå efter när det kroppsligt är bäst att bli gravid och genomgå en förlossning så är ts i det optimala spannet.
  • Ung men inte dum
    Anonym (Livet) skrev 2018-06-26 08:29:05 följande:

Jag kan förstå att du som ung går efter en barnlängtan.

Och jag förstår att du inte kommer lyssna på något annat, men läs iaf det här.

När man är ung (15-20) så förstår man inte hur långt och hur innehållsrikt livet kommer bli. Du ska precis börja bygga en trygg grund där utbildning och utveckling är första steget.

Utbilda dig, skaffa dig arbetslivserfarenhet, njut av vuxenlivet som ung vuxen utan en massa ansvar. Ansvaret kommer tids nog, men hoppa inte över den viktiga biten.

Utveckling, det kommer hända massor med dig under hela livet. Men just nu behöver du din vuxna utveckling. Den tar tid och erfarenhet. Man tror man vet mycket som ung, men jag lovar dig. Om 20 år kommer du le när du tänker tillbaka till den här tiden.

Barn kommer, men låt dig själv vara vuxen en stund först. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Din fästman ska ju ingenstans och inte du heller. Väx tillsammans, utforska världen och era egna personligheter. Skaffa er en trygg inkomst, och stabil ekonomisk och känslomässig grund för barnet.

Ert barn vill inte ha två förebilder utan kunskap och erfarenhet, ett barn vill ha föräldrar som vet vad livet innebär.

Ha ett härligt liv :)

Tack för din kommentar! Självklart förstår jag att livet kommer innehålla saker jag inte förstår än, men jag skulle sldrig sätta ett barn till världen om jag saknade en plan eller vilja. Vi har redan en känslomässig för det här barnet sedan länge och ekonomin går ihop. Jag är verkligen inte en vild tonåring som vill lägga mina tonår på att festa, men det är svårt att bevisa det bakom en skärm.
  • Ung men inte dum
    Ailly skrev 2018-06-26 11:19:35 följande:

Shit.. Låter som att jag kunnat skriva det där. Jag förstår precis vad du menar har haft samma oro som dig då jag hade oskyddat sex med alla mina tidigare partners dom senaste 4åren (super dumt!) trodde inte heller att jag kunde bli med barn.

Hade helt släppt tanken om att någon sin bli mamma, så kommer inte mensen som den ska en dag. Idag, sitter jag här 21 år och gravid i vecka 7!

Skriver som någon tidigare bara att höra av dig om det är något <3

Ojj! Vad skönt att det gick bra för dig ändå.
  • Ung men inte dum
    Anonym (Själv45) skrev 2018-06-26 11:51:29 följande:

Det är tydligt att Ts är 1000 gånger mer mogen än dig, så hoppas verkligen inte DU har barn!

Tack för din kommentar!
  • Corneliass
    Ung men inte dum skrev 2018-06-26 13:29:06 följande:
    Åh vad kul, och tack så mycket för ditt stöd! Vad är nbsp?
    Det har jag aldrig hört faktiskt. 
  • Ung men inte dum
    Anonym (Också ung mamma) skrev 2018-06-26 13:41:08 följande:

Det här ts. Läs det här noga och försök att ta till dig detta.

Jag var som du. Ung och längtade så mycket efter barn. Nu vet jag att livet har så mycket mer att ge innan man är redo att bli förälder. Ett barn behöver mer än så. Mer än föräldrar utan vare sig utbildning, ekonomisk trygghet eller erfarenhet. Och tro mig, jag kommer så väl ihåg att jag inte alls ville lyssna på sådana här ord när jag var i din ålder. Jag var såå mogen och redo. Trodde jag precis som du tror nu.

Lev livet! Ta vara på din frihet i några år till. Och se till att skapa ett liv som ger dina framtida barn en trygghet. Det är de värda ts.

Jag tänker mycket efter jag läst varenda kommentar, och självklart försöker jag ta till mig av din också. Men helt ärligt känner jag, och de i min närhet, att jag är en nog stabil person. Tack för din kommentar!
  • Anonym (Livet)
    Ung men inte dum skrev 2018-06-26 13:45:29 följande:
    Tack för din kommentar! Självklart förstår jag att livet kommer innehålla saker jag inte förstår än, men jag skulle sldrig sätta ett barn till världen om jag saknade en plan eller vilja. Vi har redan en känslomässig för det här barnet sedan länge och ekonomin går ihop. Jag är verkligen inte en vild tonåring som vill lägga mina tonår på att festa, men det är svårt att bevisa det bakom en skärm.

En plan och en vilja är bra. Det handlar inte om att du skulle vara en festsugen tonåring. Det tror jag inte att du är eftersom du vill skaffa barn.

Men något du inte kan skynda fram och som du inte har än är: Erfarenhet.
    Erfarenhet av vuxenlivet. Du har barn och tonårserfarenhet. Men det är stor skillnad på att vara 18 år och vuxen och 25 eller 30 och vara vuxen. 

Det händer sjukt mycket med dig som person ju äldre du blir. Fråga vem som helst som är kring 50 år, ingen känner sig som 50 utan mer som 25-30, MEN, och det är ett stort men där, de har erfarenheten som en 50 åring har. Den kan man aldrig ha som 25-30 åring.

Så satsa på ditt eget liv, skaffa dig erfarenheter och roa dig (innebär inte att du måste festa) innan du sätter en annan människa till världen. För den dagen kommer du aldrig mer kunna sätta dig själv främst (fullt naturligt) utan du ska vara den bästa möjliga förebilden för den nya människan som kommer till världen.

Svar på tråden Att sukta efter plusset som ung