Inlägg från: Anonym (Funktion?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funktion?)

Skillnad på bilkudde?

Är inte en bilkuddes enda funktion att man kommer upp en bit i stort sett? Så att bältet ska löpa över benen på barnet istället för att krossa höften... om det är för ett barn som snart sitter utan så tror jag det är helt ok. Men till en 5-6-åring etc så hade jag ju valt en riktig bältesstol istället.

• Anonym (Funktion?)

För att bältesstol är säkrare och anpassad efter barnets storlek. Inte därmed sagt att det inte är godkänt att använda kudde. Fast hos oss kör vi på stol med sidokrocksskydd etc. Bilens skyddsmekanismer är ju inte specifikt barnanpassade.

Magnefico skrev 2018-06-26 11:15:52 följande:

Varför? En bälteskudde är ju både smidigare och billigare. Nästan alla bilar har ju ändå källskydd på alla platser idag.

• Anonym (Funktion?)

ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/baltesstol-eller-inbyggda-balteskuddar/

"I princip" lika säker... förutsatt att bältet inte hamnar fel vilket det kan göra på en kudde.

Sedan tror jag visst äldre barn somnar på långresor eller om man åker hem sent ibland. Och jag antar att de jämför med enkla modeller utan finesser såsom sidokrocksskydd

Magnefico skrev 2018-06-26 16:05:26 följande:

Vad har du för källa på att bältesstol är säkrare? Det är inte vad trafikverket anser nämligen.

Svar på tråden Skillnad på bilkudde?