• Svartahästen

    SGI

    Hej!

    Jag har en fråga angående min SGI och hur exakt detta fungerar. 

    Jag har skyddat min SGI i form av heltidsstudier sedan tidigare och att jag är inskriven på arbetsförmedlingen direkt efter studierna. Jag har nu fått en tillsvidareanställning men hinner enbart arbeta i ca 3-4 månader innan min bf i november. Kommer min SGI att baseras på min nya lön? 
    För enligt mig har jag skyddat min SGI och tycker att den nya lönen höjer min SGI när jag tar en ny anställning.

    Jag förstår att om jag inte har haft ett skyddat SGI sedan tidigare att jag måste arbeta i 6 månader för att bygga upp en SGI. Men nu har jag redan en SGI sedan tidigare och då borde väl bara SGIn höjas med den nya lönen? 

  • Svar på tråden SGI
  • MR Xyz

    SGI sätts direkt om du har en tillsvidareanställning. Däremot finns 240-dagarsvillkoret för att få FP på SGI-nivå i början. Om du inte arbetat under hela den sammanlagda perioden ? 240 dagar ? kan ett eventuellt förvärvsavbrott fyllas ut med tillämpning av SGI-skyddsreglerna. Så om du verkligen har skyddat din SGI ska det inte vara något problem och du får FP utifrån din nya lön. Kolla med FK för att vara säker.

Svar på tråden SGI