• Diale

    Blancolån kontantisats hur gör man?

    Hur gör man om man tar ett blancolån till kontantisatsen?


    Tar man detta efter man fått lånelöfte tex? om banken frågar om man har kontantinsats? För när man ansöker om lånelöfte måste man ju skriva in lån man har och då kanske man inte får lånelöfte?

    Jag vill inte ha kommentarer om att spara ihop till kontantisats för det är inte akutellt. Som vi bor nu har vi inte råd att spara.(skyhög hyra I hyresrätt)

    Jag o sambon måste flytta pga familjeskäl (sjuk släkting) och även om vi tar blancolån+kostnaden för att köpa lgh så kommer vi ha en lägre månadskostanad än vad vi har idag.

  • Svar på tråden Blancolån kontantisats hur gör man?
  • BragoP

    Om ni uppger till banken att ni har kontantinsats så räknar de sin kalkyl efter detta och ni får sedan ert lånelöfte. Ni köper ny lägenhet betalar handpenningen 10% med pengarna från blancolånet.

    När ni sedan ska skriva på lånepapperna för själva bolånet precis innan tillträdet tar banken ny kreditupplysning på er (har alltid gjorts när jag köpt lgh/villa, 4 ggr), dom upptäcker blancolånet och kan nu neka er lånet eftersom era förutsättningar har ändrats.

    Ni löper alltså stor risk att bli nekad lånet och kan därför inte betala lägenheten och tvingas begå kontraktsbrott.

    Jag skulle definitivt inte gjort det. Utan ni måste uppge för banken att ni tänker låna pengarna för kontantinsatsen.

  • Diale

    Aha, ja det har du ju rätt I. Så surt, jag studerar så därför räknas ju inte min inkomst fast att jag ju har den


     


    Vi vill flytta från Stockholm till en stad I Skåne. Men hyresrätterna är det lång kö och jag hittar Inga private som hyr ut något bra (får väl fortsätta leta) vill bo nära min släkting som är dålig annars är det ju ingen idé om det är för långt bort.


    Eftersom vi har en sjukt hög hyra här I Stockholm på vår hyresrätt kan vi inte spara pengar, och att byta den till en billigare är inte lätt (dessutom lär det ju endå ta tid innan vi sparat ihop till kontantisatsen)

    Ja ja bara fortsätta leta


     

  • BragoP
    Diale skrev 2018-06-26 11:45:46 följande:

    Aha, ja det har du ju rätt I. Så surt, jag studerar så därför räknas ju inte min inkomst fast att jag ju har den

     

    Vi vill flytta från Stockholm till en stad I Skåne. Men hyresrätterna är det lång kö och jag hittar Inga private som hyr ut något bra (får väl fortsätta leta) vill bo nära min släkting som är dålig annars är det ju ingen idé om det är för långt bort.

    Eftersom vi har en sjukt hög hyra här I Stockholm på vår hyresrätt kan vi inte spara pengar, och att byta den till en billigare är inte lätt (dessutom lär det ju endå ta tid innan vi sparat ihop till kontantisatsen)

    Ja ja bara fortsätta leta

     


    Jag förstår att det känns hopplöst, jag själv fick kämpa hårt och länge för att ta mig in på bostadsmarknaden och det kändes därför tråkigt att behöva skriva förra inlägget. Jag ville å andra sidan även gärna dig för konsekvenserna så att ni inte gör ett misstag.

    Prata med banken och se om kalkylen går ihop med blanco på kontantinsatsen. Priserna är kanske lägre i Skåne?
  • Anonym (Ärlighet varar alltid längst)

    Men va rättfram med banken! Jag fick låna allt när jag köpte min bostadsrätt min sista termin på universitet, självklart med dyrare procent på den del som hade varit kontantinsats, men mycket väl värt det eftersom det ändå blev billigare än att hyra.

    Så var rättfram, ni kanske inte får absolut bästa förutsättningarna på en gång, men då tar ni med er underlaget som förhandling till nästa bank. Å vips har ni ändå bättre förutsättningarna än om ni måstat ta ett blanco-lån.

  • Kjell2

    Kommer ni kunna få ett blancolån som räcker? Inte helt lätt att få stora blancolån.

  • Anonym (Tips)

    Bara ett förslag! Är ju många som vill ha en lägenhet i Stockholm, även de som bor i Skåne. Efter sommaren kommer det vara en gel del nya studenter i behov utav bostad. Testa lägga ut en annons om byte utav lägenheter på ex blocket, eller om det finns någon lokal köp/sälj grupp på Facebook för den staden ni vill flytta till.

  • Diale
    BragoP skrev 2018-06-26 11:55:08 följande:
    Jag förstår att det känns hopplöst, jag själv fick kämpa hårt och länge för att ta mig in på bostadsmarknaden och det kändes därför tråkigt att behöva skriva förra inlägget. Jag ville å andra sidan även gärna dig för konsekvenserna så att ni inte gör ett misstag.

    Prata med banken och se om kalkylen går ihop med blanco på kontantinsatsen. Priserna är kanske lägre i Skåne?
    Jo jag har ju kollat med Skåne priserna. Men när jag la på blancolånet som en skuld så fick man tyvärr inte låna så mycket, Nu kan ju dock detta bli lite fel räkning men en test innan man pratar med någon bank.
  • Diale
    Anonym (Ärlighet varar alltid längst) skrev 2018-06-26 11:56:54 följande:

    Men va rättfram med banken! Jag fick låna allt när jag köpte min bostadsrätt min sista termin på universitet, självklart med dyrare procent på den del som hade varit kontantinsats, men mycket väl värt det eftersom det ändå blev billigare än att hyra.

    Så var rättfram, ni kanske inte får absolut bästa förutsättningarna på en gång, men då tar ni med er underlaget som förhandling till nästa bank. Å vips har ni ändå bättre förutsättningarna än om ni måstat ta ett blanco-lån.


    Tyvärr så har jag en betalningsanmärkning samt fortfarande en liten skuld som jag betalar av på. Vilket också är en anledning till att jag desperate försöker få ner våran bostadskostnad för att kunna betala klart.


    Men det gör ju att sambon måste stå själv på lånet tills jag har betalat klart tyvärr.

  • Diale
    Anonym (Tips) skrev 2018-06-26 12:44:29 följande:

    Bara ett förslag! Är ju många som vill ha en lägenhet i Stockholm, även de som bor i Skåne. Efter sommaren kommer det vara en gel del nya studenter i behov utav bostad. Testa lägga ut en annons om byte utav lägenheter på ex blocket, eller om det finns någon lokal köp/sälj grupp på Facebook för den staden ni vill flytta till.


    Jopp, har annons uppe på både blocket samt lägenhetsbyte,(och kollar blocket flera ganger om dagen om någon hyr ut)


     Dock inget napp än så länge. Kanske blir bättere till hösten. Men med våran höga hyra är det ju kanske inte första valet direkt

  • Diale
    Kjell2 skrev 2018-06-26 12:37:28 följande:

    Kommer ni kunna få ett blancolån som räcker? Inte helt lätt att få stora blancolån.


    Det tror jag inte är så svårt, vi pratar om kring 200.000 vilket man borde kunna få på en inkomst kring 30.000 och Inga andra skulder.
  • Diale

    Fick just höra att en släkting står I bostadsö på orten vi vill flytta till. Dom kommer inte flytta dit då dom fåttt en annan lgh.


    Kanske ska undersöka möjlighet att ta over deras köplats, men misstänker att det är omöjligt dock.

  • Kjell2
    Diale skrev 2018-06-26 13:13:22 följande:
    Det tror jag inte är så svårt, vi pratar om kring 200.000 vilket man borde kunna få på en inkomst kring 30.000 och Inga andra skulder.
    Att få låna 200 000 utan säkerhet med en medelinkomst är ingen självklarthet
  • Anonym (Skåne)
    Diale skrev 2018-06-26 11:45:46 följande:

    Vi vill flytta från Stockholm till en stad I Skåne. Men hyresrätterna är det lång kö och jag hittar Inga private som hyr ut något bra (får väl fortsätta leta) vill bo nära min släkting som är dålig annars är det ju ingen idé om det är för långt bort.

    Eftersom vi har en sjukt hög hyra här I Stockholm på vår hyresrätt kan vi inte spara pengar, och att byta den till en billigare är inte lätt (dessutom lär det ju endå ta tid innan vi sparat ihop till kontantisatsen)

    Ja ja bara fortsätta leta

     


    Vart i Skåne ska ni flytta? T.ex kan du söka lägenhet via k-fastigheter. De har nyproducerade lägenheter lite överallt. En hyra i Helsingborgs bättre område låg på 9500kr (3a) och då var lägenheten utrustad med tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, micro osv. De har sällan lägenheter ute på hemsidan utan man intresseanmäler bara. Vi fick en lägenhet på en vecka.

    Magnolia bostäder har också en del i Skåne.

    Även Derome förvaltning har lägenheter som är relativt lätta att få.

    Vi har bott på fem orter i Skåne och det har aldrig tagit mer än två veckor att skriva kontrakt. I möjligaste mån ska man undvika kommunala bostadsbolag då de har köpoäng.

    Som sagt ovan, skriv till olika bolag och intresseanmäl även om det inte finns någon lägenhetsannons ute- det är så vi har gjort.
  • Anonym (Man skall alltid vara ärlig!!!)

    Håll inte på och smussla, det kommer ni bara få sota för!

    Frågan banken hur mycket ni har i kontantinsats så är det bara att säga 0kr, vi har inga pengar och har inte råd att spara ihop något heller!

    Tror att er chans att få ett bolån är typ 0% !

    Jag har 3 miljoner i insats till mitt hus, skall köpa ett för 7 miljoner, banken vill likförbannat att man har minst 2 månadslöner sparade var. Alltså typ 100.000kr. 

    Har ni det TS?

    Det är nya tider nu, därav folk ej har råd att köpa längre, det är inte så att folk ej längre vill köpa lägenheter, men med priserna och dom nya tuffa kraven bankerna ställer. Så blir det sjukt tufft!

  • Diale
    Anonym (Skåne) skrev 2018-06-26 17:23:35 följande:
    Vart i Skåne ska ni flytta? T.ex kan du söka lägenhet via k-fastigheter. De har nyproducerade lägenheter lite överallt. En hyra i Helsingborgs bättre område låg på 9500kr (3a) och då var lägenheten utrustad med tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, micro osv. De har sällan lägenheter ute på hemsidan utan man intresseanmäler bara. Vi fick en lägenhet på en vecka.

    Magnolia bostäder har också en del i Skåne.

    Även Derome förvaltning har lägenheter som är relativt lätta att få.

    Vi har bott på fem orter i Skåne och det har aldrig tagit mer än två veckor att skriva kontrakt. I möjligaste mån ska man undvika kommunala bostadsbolag då de har köpoäng.

    Som sagt ovan, skriv till olika bolag och intresseanmäl även om det inte finns någon lägenhetsannons ute- det är så vi har gjort.

    Staden är Ängelholm så tyvärr har inte k-fastigheter eller Derome lägenheter där. Har även kollat alla andra privata jag kan hitta och går in där varje dag och kollar.

    Fick reda på att en släktning stått I bostadskön I Ängelholm länge men inte ska flytta dit nu då dom köpt en lgh. Men tyvärr går det ju ite att ta deras köplats vilket ju varit kanon

  • Diale
    Anonym (Man skall alltid vara ärlig!!!) skrev 2018-06-27 08:54:26 följande:

    Håll inte på och smussla, det kommer ni bara få sota för!

    Frågan banken hur mycket ni har i kontantinsats så är det bara att säga 0kr, vi har inga pengar och har inte råd att spara ihop något heller!

    Tror att er chans att få ett bolån är typ 0% !

    Jag har 3 miljoner i insats till mitt hus, skall köpa ett för 7 miljoner, banken vill likförbannat att man har minst 2 månadslöner sparade var. Alltså typ 100.000kr. 

    Har ni det TS?

    Det är nya tider nu, därav folk ej har råd att köpa längre, det är inte så att folk ej längre vill köpa lägenheter, men med priserna och dom nya tuffa kraven bankerna ställer. Så blir det sjukt tufft!


    Nej, klart vi inte tänkt ljuga.


    Det sjuka är ju att vi skulle ju få så mycket lägre månadskostnad med ett bolån


     


    Som vi bor nu går det ju inte att spara och det går inte att hitta något billigare så man kan spara pengar vare sig genom bostadsförmedligen eller via att byta lägenheten så trist.


    Får fortsätta att leta på blocket efter något att hyra


     

  • Fia 28
    Diale skrev 2018-06-26 13:32:55 följande:

    Fick just höra att en släkting står I bostadsö på orten vi vill flytta till. Dom kommer inte flytta dit då dom fåttt en annan lgh.


    Kanske ska undersöka möjlighet att ta over deras köplats, men misstänker att det är omöjligt dock.


    Ni kan inte ta över deras köplats. 
  • EmberEyes

    De större bankerna (nordea, swedbank, osv) tillåter lån till kontantinsats, oavsett om det är samma eller olika banker du placerar lånen i, de kontrollerar detta.
    Det är möjligt att andra låneinstitut tillåter det, som bluestep, svea ekonomi m. fl.

  • Anonym (Alternativ)

    En del kommunala bostadsbolag har förtursregler vid inflyttning till kommunen. Flyttar ni till jobb i kommunen?

    Bo hos vänner eller släktingar?

    Köpa begagnad husvagn och ställa på någons tomt?

    Titta på vad för blancolån (även kallat privatlån) som skulle gå att få hos banken ni ansöker lån hos först. Det finns bra och dåliga blancolån. Ta inte ett kasst blancolån bara för att det är "så länge".

  • Anonym (12345)

    Chansen att ni får låna till kontantinsatsen är väldigt lite pga låg lön men största orsaker komm nog vara att ni har en betalningsanmärkning, det kommer anses att ni missskött er ekonomi och då är banken troligtvis inte villiga att ta en risk.

Svar på tråden Blancolån kontantisats hur gör man?