Sgi visstid+tillsvidare på totalt 127%
Hej! Jag arbetar 127%. 100% för en arbetsgivare (tillsvidareanställning) och ca 27% (visstidsanställning) för en annan arbetsgivare.I kontakt med försäkringskassan har jag förstått att jag skall kunna få sgi som bygger på båda inkomsterna. Men nu när jag varit i kontakt med dem igen så verkar det plötsligt som att detta inte stämmer då mitt visstidsavtal bara förlängs med 2 månader i taget och jag troligtvis inte kommer få förlängt där hela graviditeten ut.
Eftersom försäkringskassan räknar på den "förväntade" inkomsten under 6 månader så verkar inte 6-månadersskyddet för bf gälla mig, även om jag innan dess uppfyllt alla krav för sgi, eftersom man inte kan räkna med att min inkomst hade fortsatt inkomma i 6 månader till om jag inte hade varit gravid. Hade jag däremot haft en tillsvidareanställning på de 27% så hade detta inte varit något problem, inte ens om jag sagt upp mig själv 5 månader före bf, eftersom jag 6 månader före bf då hade förväntats kunna ha en inkomst som skall fortsätta i 6 månader.
Är det någon som har någon ide om hur jag kan försöka skydda den 27% delen av min sgi (den utgöra en ganska stor del isf då dessa 27% alltid arbetas med hög ob, så blir stor skillnad för mig om detta blir medräknat eller inte)?
Det verkar som att jag inte kan skydda den sgi delen genom att anmäla mig hos arbetsförmedlingen eftersom jag är anställd på 100% på annan arbetsplats (försöker luska i detta men har inte fått fram något vettigt svar ännu).
Jag kan heller inte om jag förstått det rätt skydda min sgi med studier då jag isf måste ha rätt till csn vilket jag inte verkar ha när jag arbetar 100% på min andra arbetsplats, eftersom min inkomst då blir för hög.
Någon som har tips eller kommentera angående något som jag kanske förstått fel?
Jag försöker som sagt få svar från försäkringskassan, men de är inte de lättaste att få några kloka svar ur.
Tycker det verkar rätt kört för mig om jag inte lyckas få minn visstid förlängd hela graviditeten (föga troligt eftersom de inte lär vilja ha mig kvar som gravid. Vilket jag naturligtvis vet skulle räknas som diskriminering men det lär ju vara omöjligt att faktiskt kunna bevisa att det är därför jag inte fått vara kvar)