• Tid för barn 75

Svårhanterad 9 åring

Hej, Kämpar med det ena och det andra här med vår snart 9 åriga tös. Hur kommer det sig att hon efter att jag sagt 'Det ska du verkligen inte göra, det hoppas jag att du förstår' (efter att ha sagt att hon ska kissa i garaget) GÖR det? Sen ljuger hon och säger att hon inte har gjort det, fast man ser pölen och känner lukten. Vad kommer sig detta? Det är så mycket sånt här att vi blir tokiga. Får tjata om precis allt och ändå blir det knappt gjort. Är det uppmärksamhet? Hon får uppmärksamhet och kärlek men tyvärr mycket tjat i vardagen. Lillasyster är 7 år och inser bättre på många plan. Förstår inte... ????

• Svar på tråden Svårhanterad 9 åring
  • Liljan77

Har hon någon diagnos?
    Mår hon bra?
    Något som har hänt?
    Ger ni barnen verkligen lik mycket uppmärksamhet o kärlek?
    Tid ensam med förälder?

• Tid för barn 75

Hon är osäker men det har blivit bättre. Från att somna själv utan problem har hon sedan 4 års åldern velat att vi skulle ligga bredvid tills hon somnat. Så har vi gjort för det mesta. På senaste tiden har hon velat gå på kalas utan problem, men dessförinnan inte. Hon har inte klarat att hantera okända situationer (som kalas tex). Vi har pushat försiktigt men har hon inte velat så fick det bli så.

Lever med både pappa och mamma men vi har ingen kärleksrelation, det är klart att detta spelar in men så till den grad att beteendet hos henne går över alla gränser? Vi tjafsar (jag och pappan) ibland men försöker vara i lag och komma överens.

Ingen diagnos. Hon får kärlek, kramar, pussar och vi försöker tala med henne, finnas där för henne men allt som oftast lyssnar hon inte ens under lugna stunder. Tyvärr blir uppmärksamheten oftast negativ dock, pga beteendet. Ensamtid med en förälder, ja emellanåt.

• Alexi

Fast är det inte läge att söka hjälp, om en nioåring kissar på golvet i garaget, inte vågar gå på kalas ensam osv, då är det ju rätt begränsande problem som hon bör få hjälp med.

• Tid för barn 75

Jo, har redan sökt så det är möte på gång. Men tänkte om någon här inne hade liknande erfarenheter och kunde ge personliga råd.

Svar på tråden Svårhanterad 9 åring