Voyager skrev 2018-08-27 06:39:44 följande:
Då är det lätt att förstå att vi kommer till helt olika slutsatser - om du kräver 100 procent.
För mig räcker 89 procent för att vara emot!
Det är nämligen så många som i en av de senaste större internationella studierna uppger att de främst behöver lämna prostitutionen - men inte vet hur. (Var ligger "frivilligheten" i detta? Är "värdet" av prostitution så stort att 11 procent "frivilliga" räcker om ens det stämmer?)
Dessa kvinnor är dessutom ofta utsatta för våld, övergrepp, fattigdom, kunder går längre än man kom överens om, en kondom kan slitas av och mannen ejakulera i ansiktet trots att det inte ingick i priset m.m. och de har ofta börjat som minderåriga. Många prostituterade har PTSD på liknande nivå som krigsveteraner, torterade och våldtagna. (Om barnprostitution är fel, vad förändras när en flicka är 17 år och 366 dagar? frågar sig Catharine MacKinnon, professor i juridik.)
En studie i Kanada visade t.ex. att prostituterade hade 40 gånger(!) högre dödsrisk än andra personer i motsvarande ålder. (Vad är så bra med detta?) I Tyskland har de förväntat positiva effekterna av legalisering uteblivit där man nu överväger att ändra bestämmelserna, trots att där finns många fler förespråkare än i Sverige. (Hur kom de till denna slutsats?)
Om det är den världen med dessa negativa konsekvenser du förespråkar förstår jag din synpunkt - men håller självklart inte med, eftersom jag vill se en helt annan värld med individens frihet och jämställdhet mellan män och kvinnor.
Om du är hallik och behöver fler kunder förstår jag - men håller inte med.
(Lönsamheten i Sverige har minskat eftersom prostituterade numera måste eskorteras till kunderna som är livrädda för att deras sexköp ska bli känt. Det tar därför längre tid per kund och ger mindre i kassan för dem som oftast tar hand om pengarna. De allra flesta sexköp innebär att män köper av män och 84 procent av prostituerade internationellt kontrolleras av andra. Vad ger "oss" män ett sådant särskilt privilegium att köpa "du-gör-som-jag-säger-sex" på andra människors bekostnad?)
Om du själv tycker det är bekvämare att betala för sexuella tjänster än att ge och få dem gratis förstår jag - men har en helt annan uppfattning.
Om du inte har något emot att dina barn eller deras mor hamnar i prostitution, kan jag inte göra mycket för att du ska ändra dig - men jag kommer ändå att arbeta för att det inte sker - eller att de kan komma ur prostitution om de hamnar där och inte blir några av de 89 procenten ovan.
?Remember, all women can become prostituted. What if our country is invaded, do you really think that the women in Yugoslavia were imagining a future in prostitution before the war started?? (Ekberg 2004)
Ha, ha, du är rolig du. Jag förespråkar ingenting, förutom att kvinnor som vill sälja sex ska kunna göra det under ordnade former.
Om det innebär 10 procent eller 20 procent av dagens antal är irrelevant för mig.
Dina siffror om att andra, än de prostutierade, tar in pengarna är också irrelevant, då det är detta jag vill få bort. Allt du tar upp som har med tvång att göra är inget argument mot mig, då jag redan håller med dig där.
Hur vet du att kvinnor som säljer sex frvilligt, utan hallick, är med i dessa undersökningar?
Vet du hur frågorna är ställd i undersökningen? Tänk om det kom fram att 80 procent av alla stöderskor egentligen ville byta jobb? En sådan undersökning vore lätt att ta fram, bara frågorna var rätt ställd.
Nu säger jag inte att dina undersökningar är så, men det är svårt att veta hur deltagarna valts ut.