• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • DVQ
    Aniiee skrev 2018-06-28 23:43:53 följande:

Jupp. Tre genomblöta hundar.Klimatförändringar sker med eller utan människor och stoppa eller vända dessa lär vi inte ha makt över. Istider och tropiktider kommer och går. Men visst behöver vi göra något åt hur vi brukar jorden vi bor på. Framför allt behöver vi dock anpassa oss.

Nej, klimatförändringar som sker på grund av koldioxidutsläpp i atmosfären, sker inte med eller utan människor. Det sker entydigt på grund av människors utnyttjande av framför allt kol och olja.

Klimatförändringar som sker utan människors påverkan sker mycket långsammare och mindre dramatiskt.
  • sextiotalist

Själv cyklade jag till jobbet idag och njöt av fågelkvittret (Skåne), visst är det torka, men det har hänt förr och andra somrar så har det varit tvärtom, de har varit kalla och regniga.
    Daggmaskarna har det bra långt ner i jorden, när de kommer upp till marken så är det för att det är för blött för att de ska trivas.

• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Men det är tryggt att höra att det regnar som vanligt på andra platser i Sverige. Det här är mitt i Skåne. Och jag kommer verkligen inte ihåg när det regnade sist. Ja, jag får lite dödsångest faktiskt.

• sextiotalist
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-06-29 07:17:11 följande:

Men det är tryggt att höra att det regnar som vanligt på andra platser i Sverige. Det här är mitt i Skåne. Och jag kommer verkligen inte ihåg när det regnade sist. Ja, jag får lite dödsångest faktiskt.

Tycker du ska ta en sväng till biblioteket och låna lite böcker om hur det var förr. Du kan låna Utvandrarserien, du kan låna Per-Anders Fogelströms serie om Stockholm, där berättar de om torrperioder, Fogelström berättar hur dalfolket kom till Stockholm för att leta efter arbete, då det var torka i Dalarna och det varken fanns mat eller arbete.
    I Utvandrarna så berättaer Moberg om hur barn svalt ihjäl pga torka.
    Genom att läsa om hur det varit genom tiderna så kommer du förstå att torka har förekommit tidigare och då fanns det anledning till dödsångest. För då svalt folk ihjäl.
    Nu har du mat på bordet, bönderna kommer få ett tufft år, men de behöver inte svälta ihjäl eller utvandra.
  • Anonym (???)

Där jag bor finns allt det du påstår inte finns så du måste ju bo på en extremt torr plats? 
    Förar veckan hade vi massor med regn utspritt under ett par dagar. 

• sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2018-06-29 08:17:07 följande:

Där jag bor finns allt det du påstår inte finns så du måste ju bo på en extremt torr plats? 

Det är torrt i Skåne, det kom lite regn kring midsommar, men innan dess var det flera veckors uppehåll.
    Om man ser prognosen så lär det bli minst tre veckor utan regn i sträck (midsommar och så långt 10-dygnsprognosen räcker).
    Så torkan här i Skåne kommer skapa problem för bönderna, både de som odlar grödor och de som har djur.
    Men om man får dödsångest som ts, då är det nog inte denna torka som är det största problemet som ts har.
  • DVQ
    Anonym (???) skrev 2018-06-29 08:17:07 följande:

Så för att det regnar där du bor borde inte människor på andra platser oroa sig för torkan? Vi har haft restriktioner kring vattning där jag bor. Gotland har haft vattningsförbud i veckor. Det har varit eldningsförbud i princip hela Sverige i början av juni. För första gången på 20 år.

Nej, det här är inte normalt.
  • DVQ
    Anonym (E) skrev 2018-06-28 23:15:34 följande:

Här i stockholm är det fullt skyfall just nu iaf. Och ingenting verkar ha torkat här vad jag sett, trots den långa torra perioden vi haft. 

Du har inte märkt att gräsmattorna är bruna fläckvis?
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 08:44:29 följande:
    Så för att det regnar där du bor borde inte människor på andra platser oroa sig för torkan? Vi har haft restriktioner kring vattning där jag bor. Gotland har haft vattningsförbud i veckor. Det har varit eldningsförbud i princip hela Sverige i början av juni. För första gången på 20 år.

Ovanligt men inte onormalt om du förstår vad jag menar. Att vi har torka så här länge är ovanligt, men företeelsen har förekommit flera gånger innan. Denna torka, som jag har uppfattat det, beror på jetströmmar som leder lågtrycken förbi stora delar av vårt land. Vissa år har lågtrycken stått på kö till Sverige, i år skickas de förbi oss istället.
    Sådana här förändringar är "normala" även om de är ovanliga. Jag har varit med om somrar som varit helt utan ett enda högtryck.
  • LFF
    DVQ skrev 2018-06-29 08:44:29 följande:

Det hade inte varit normalt om det varit 3e, 4e eller 5e året i rad som det är så här. Nu är det, som du skriver, 20 år sedan sist. Då kan det mycket väl vara en helt normal förändring. För inte så hemskt många år sedan pratade man om att vi var på väg in i en ny istid. Nu pratar vi om global uppvärmning.

På vikingatiden odlade vi för säd på Grönland.

Ja, människan behöver se över sitt sätt att leva och utnyttja de resurser som finns men det som sker just nu är inte tecken på jordens undergång.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!