• Anonym (funktionsnedsatt)

Funktionsnedsättning - vilka rätigheter har man?

Finns det någon är som är kunnig i vilka rättigheter enligt lagar, regler och rekommendationer man kan hävda gentemot vården, myndigheter, försäkringsbolag mm som funktionsnedsatt?

Ett exempel på myndighet är sociala myndigheter och andra relaterade inom kommunförvaltningen.

Exempel på behov kan vara bostad, bostadsanpassning, bil, bilanpassning, hemhjälp, redskap och utrustning mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-28 21:34

Rättar stavfelet i rubriken:

Funktionsnedsättning - vilka rättigheter har man?

• Svar på tråden Funktionsnedsättning - vilka rätigheter har man?
  • Anonym (Ww)

Är det en skoluppgift? Skämt åsido, det beror ju helt på vilken funktionsnedsättning det rör sig om och hur funktionshindret påverkar individen.

Anonym (Ww) skrev 2018-06-29 16:47:12 följande:

Är det en skoluppgift? Skämt åsido, det beror ju helt på vilken funktionsnedsättning det rör sig om och hur funktionshindret påverkar individen.

Jovisst, men skrivna lagar och regler är ju inte utformade utefter varje olika typ och grad av funktionshinder, utan mer generellt utformade, så det är ju det sistnämnda jag är ute efter.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

Frågan är för ospecifik för att kunna svara på. Är ju exempelvis stor skilland om du omfattas av personkretarna i LSS eller bara har rättigheter enligt SoL.
    Sen är det ju relevant vad det är för sorts rättighet du menar behöver hävdas, exempelvis om det är något som omfattas av diskrimineringslaget etc.

• Glinda från Oz

Nej, de är mer specifikt utformade. Tillhör man LSS har man helt andra rättigheter än om man sitter i rullstol t.ex. Nästan allt stöd behovsprövas dessutom.

Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2018-06-30 17:50:53 följande:

Frågan är för ospecifik för att kunna svara på. Är ju exempelvis stor skilland om du omfattas av personkretarna i LSS eller bara har rättigheter enligt SoL.
    Sen är det ju relevant vad det är för sorts rättighet du menar behöver hävdas, exempelvis om det är något som omfattas av diskrimineringslaget etc.

SoL, diskrimmineringslagar... allt som är relevant.

LSS är inte aktuellt (tror jag).

Jag blev allvarligt skadad i en arbetsolycka med bestående men, fick lägenhet anpassad och hemhjälp. Sedan blev jag av med allt av ekonomiska orsaker. Är nu inneboende under allt annat än optimala former och har ingen hjälp, inget stöd någonstans ifrån.
    Jag vill tillbaka till det jag hade. Orkar snart inte mer och vet inte vad jag ska ta mig till.

Glinda från Oz skrev 2018-06-30 17:54:03 följande:

Nej, de är mer specifikt utformade. Tillhör man LSS har man helt andra rättigheter än om man sitter i rullstol t.ex. Nästan allt stöd behovsprövas dessutom.

Vad jag är ute efter är vad jag ens kan försöka be om eller rentav kräva och jag vill ha skrivna och officiella texter till stöd, typ lagar, regler, rekommendationer som är relaterade.
  • Glinda från Oz

Du kan inte kräva något alls och du kan söka precis vad du vill sen är frågan om du är berättigad till det. För att svara med specifikt måste vi veta vilket funktionshinder det rör sig om.

Glinda från Oz skrev 2018-07-01 02:30:51 följande:

Du kan inte kräva något alls och du kan söka precis vad du vill sen är frågan om du är berättigad till det. För att svara med specifikt måste vi veta vilket funktionshinder det rör sig om.

Jovisst, men specifikt funktionshinder måste ju bedömas utefter hur lagar, regler och rekommendationer är utformade och det är det senare jag är ute efter.

Jag är inte ute efter din/er bedömning, utan jag vill läsa själv och väga det mot min funktionsnedsättning och mina behov, så att jag vet vad olika myndigheter kan förväntas ställa upp med. Jag har redan erfarenheten att man som dåligt påläst blir överkörd, så den varianten behöver jag inte prova igen.
  • pyssel
    Glinda från Oz skrev 2018-06-30 17:54:03 följande:

Varför tror du inte man kan tillhöra LSS när och för att man är rullstolsburen? Du får läsa på personkrets 3 och fysiska funktionsnedsättningar.
    Alla hästar hemma
  • Glinda från Oz
    pyssel skrev 2018-07-01 15:15:52 följande:

Varför tror du inte man kan tillhöra LSS när och för att man är rullstolsburen? Du får läsa på personkrets 3 och fysiska funktionsnedsättningar.

Jag har aldrig sagt att man inte kan det men man behöver inte tillhöra LSS. Om man bara sitter i rullstol, kan jobba heltid och ha ett helt normalt liv (förutom att det måste anpassas så man kommer fram) tillhör man inte LSS.
  • pyssel
    Glinda från Oz skrev 2018-07-01 15:33:11 följande:

Jag har aldrig sagt att man inte kan det men man behöver inte tillhöra LSS. Om man bara sitter i rullstol, kan jobba heltid och ha ett helt normalt liv (förutom att det måste anpassas så man kommer fram) tillhör man inte LSS.

Eftersom du skrev "tillhör man LSS har man helt andra rättigheter än om man sitter i rullstol" så tolkas det ju så. Att det behovsprövas oavsett personkrets har du så klart inte fel i.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Funktionsnedsättning - vilka rätigheter har man?