Inlägg från: nytt eller gammalt |Visa alla inlägg
  • nytt eller gammalt

Tidig morgon med tvååring

Jag använde böcker mycket när sonen var liten. När han var två år så kunde han ofta sitta och titta i böcker själv antingen i egen säng eller hos mig. Efter ett tag så brukade han lägga sig och sova igen.

När han var två hade vi bytt från spjälsängen ( han klättrade ur om han vaknade och det kändes osäkert) så han kunde gå upp själv ibland. Efter ett tag kom han och sov vidare i vår säng.

Om er tvååring ännu inte gillar böcker ( eller som alternativ) så är det superbra att berätta saga eller sjunga för barnet i ens egna säng. Så mysigt och barnet blir lugnt och somnar snart igen.

Jag tror på att undvika skärmar så långt möjligt om man vill att barnet ska sova igen, eftersom ljuset från dessa påverkar hjärnan så att man får svårare att somna i samband med att man kollat.

Som många andra hade jag kl 6 som tidigaste uppstigningstid.

• nytt eller gammalt
    LittelG skrev 2018-06-29 08:12:45 följande:

Ja, det är ungefär så vi har gjort också. Jag har aldrig gått upp med barnen innan 6 på morgonen. Våra barn har också lagt sig lite senare än många andras barn och därmed har de också sovit längre. Och nej, den taktiken fungerar inte på en gång - många testar läggabarnen senare 1-3 dagar och ser att barnet vaknar samma tid ändå, men det är bara att gå till sig själv och tidsomställningar överlag, det tar ett antal dagar eller kanske en vecka innan man anpassar sig till nya tider.

Ja, hänger gärna på om läggningstider med! Jag läste mycket av Jesper Juul och han hävdade i någon bok att barn kan ta ansvar för sin sömn själva från att de är nyfödda. Den idén gillade jag och har därmed låtit min son lägga sig när han varit trött helt enkelt. Det har funkat över förväntan och är klockrent fortfarande, nu är han 15. Man behöver bara vara uppmärksam på när barnet är redo för sängen liksom ( för t ex en tvååring säger ju inte alltid till själv att hen vill lägga sig och sova).
Svar på tråden Tidig morgon med tvååring