Gravid för första gången
Angående träning så är det sant att just tung styrketräning inte är det bästa, men träning generellt är väldigt bra och det är synd att många blir så oroliga för att träna att de slutar helt!
Om man är vältränad från början kan man i princip köra på nästan som vanligt så länge det känns bra. Det brukar vara första någon gång i i mitten av graviditeten det blir påtagligt att löpning exempelvis inte funkar, eller att vissa övningar som belastar mage och leder inte fungerar. Men allt är individuellt. Själv kunde jag springa fram till v.15, sedan funkade det inte, utan att det kändes obehagligt. Så jag satsar mer på promenader nu och har tänkt cykla lite mer. Men jag vet andra som löptränat till v.35 och andra (trots att de varit vältränade) till v.10.
Det man kan tänka på gällande styrketräning är att man ska behålla sin styrka, inte bli starkare, med andra ord lägre belastning precis som nämns här ovan. Sedan är det bra att förändra sin träning och satsa mer på inre magmuskler, rygg, bäcken och ben som ska bära upp magen!
Vissa magövningar, som aktiverar de yttre magmusklerna ska man sluta med helt när magmusklerna börjar dela sig. Om du står i en planka och magen börjar peka som en liten topp (det kommer den göra förr eller senare), då ska du sluta med plankor (exempelvis). Satsa på inre coren och sidomusklerna och bäckenbottenplattan (kniiiip!).
Har man problem med foglossning ska man ta det lugnt med allt där man håller benen i sär. Dvs utfall, brett huksittande etc. Men du kommer märka det, tro mig.
Ytterligare tips:
Ladda ner appen Mamma gravid.
Läs på om träning, exempelvis från riktiga proffs som Katarina Woxnerud (grundare av Mamma-mage och Mamma-gravid) samt Lofsan
Lyssna på vänta-barnpoddar. Finnas massa med fokus på träning men även annat.