Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-30 15:55:59 följande:
Gården mellan husen är också en allmän plats. Barn från andra hus är också välkomna att leka där. Det är inte bakgården i deras trädgård det handlar om. Det kunde tydligen röra sig om upp till 40 barn, alla kan ju inte vara närmaste kompisarna.
Barnen på lekplatsen/stranden/leklandet upplever det säkert orättvist att några barn får mellis/godare mellis än de får och vissa kanske har föräldrar som inte har råd eller tycker det är nödvändigt så situationerna skiljer sig inte åt.
Jag bjuder alltid alla hembjudna vänner på mellis och middag, träffar vi nån vi känner i parken bjuder jag på fika, får barnen nya kompisar på stranden ber jag barnen fråga sina föräldrar om det är ok att de får fika av oss (tänker på allergier och ev middagstid) men i TS fall skulle jag inte bekymra mig. Lekplatsen på gården är att jämställa med vilken lekplats som helst.
Ja men om man bor i ett lägenhetshus, vilket detta verkar vara, blir ju området precis utanför huset barnens "tomt". På allmänna platser kan man ju inte låta barnet komma hem och äta. Och om det nu verkligen rör sig om 40 barn förstår jag inte TS frågeställning! Det säger ju sig själv att man inte ger fika till så många. Om detta stämmer borde TS skrivit detta från början! Sen spelar det ingen roll vad okända barn tycker, detta handlar om kompisar. Jag tycker man ska undvika onödiga konflikter med andra föräldrar om det är möjligt, istället för att hålla på någon princip! Och varför göra kompisar till barnet ledsna när man så enkelt kan undvika detta? Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen, speciellt när det handlar om barn! Vill/kan man inte bjuda kompisarna så låter man barnet äta inne, jätteenkelt :)