-
Där har du problemet, du låg för lågt i varv. Se till att varva upp ordentligt, du kväver bilen. Det är alltså inte fel på bilen utan din körstil.Anonym (Hm) skrev 2018-06-29 20:39:54 följande:Det har bara hänt en gång alltså, idag. Tror jag växla upp i 60 och sen bara kom upp i 80. Minns inte riktigt men kändes skumt när den inte ökade fast jag hade gasen hela vägen ner.
-
Skönt att höra att bilen är ok. Nya bilar är ofta anpassade för att kunna växla upp tidigare, men det är en myt att det alltid är mer miljövänligt att göra så.Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 21:31:56 följande:Alltså ja..min man körde oss hem nu och vi upplevde inte samma problem då. Han menar på att jag måste gasa på mer inför små backa och även annars då motorn som någon skrev är liten till bilens storlek. Anpassa sig efter bilen helt enkelt.
Avvaktar med felsökning då han verkligen inte tror något är fel förutom att jag växla upp för tidigt den gången och är allmänt nojig av mig.
Och ja, jag fick körkort i julas men har knappt kört sen dess och detta är min första bil och jag har lätt till oro. Alla är vi barn i början. -
Ja det finns iaf. massvis av bilar som inte skulle klara att accelerera nämnvärt på 5an i 60km/h i uppförsbacke, det behöver inte ens vara en bil med klen motor.Nonym skrev 2018-07-01 00:56:20 följande:
Nej, inte den form av acceleration som det senare i tråden framkommit att det rörde sig om, men att det händer absolut ingenting när man trycker gasen i botten i 80 blås med femman i låter väl ändå inte normalt? Såvida det inte var så att TS helt enkelt gasade för mycket och bilens styrbox gick in och safe:ade och bromsade för att inte flöda motorn och riskera ras.
Alltså, i trådstarten pratas det om acceleration på femman i 80, senare i tråden framkommer det att det handlar om acceleration från 60 och dessutom i uppförsbacke..
Sen vet varken du eller jag vad det är för utväxling i växellådan på TS bil, men jag skulle gissa på att den är ungefär 1 på femman om det är högsta växeln, och då är det inte orimligt att förvänta sig att bilen åtminstone ska kunna öka i hastighet utan att behöva växla även om man bör växla ner vid en snabbare acceleration.