Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

    Om bilen inte ökar i fart

    Anonym (E) skrev 2018-06-29 21:08:56 följande:

    Det är en relativt liten motor för en så stor bil, troligen låg du i alldeles för låga varvtal för att bilen skulle ha kraft att accelerera. Kanske hade du även lite motlut?


    Jag hade precis kört klart svängen inför påfart på motorvägen, minns inte helt men tror det var när jag skulle upp i hastighet jag bara öka till 60 och sen försökte växla upp. Har ju fungerat fint på bilar jag kört innan även om man helst ska upp i 70. Upplever också att motorn är lite seg. Tar liksom längre tid än jag är van vid att komma upp i hastighet.

    Tror du vi gjort en dålig affär eller kan en sån här bil rulla bra en 2 år tills vi kan köpa ny även om den är lite seg och möjligtvis sliten? Eller kan det bara vara så att det inte är mer fel på den än att motorn är liten till storleken som du säger?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (E) skrev 2018-06-29 21:34:35 följande:

    Jag är absolut ingen expert på bilar, men kosta på er en genomgång av bilen. Eftersom det bara hänt en gång tror jag nog att det var handhavandet det var fel på snarare än bilen.


    Ska köra 15 mil enkel väg imorgon och hälsa på släktingar. Är det något fel borde det ju visa sig då. Ringer verkstan på måndag isåfall.
  • Anonym (Hm)

    Bilen är förresten nybesiktigad och godkänd. Då borde ju motorn, bromsar och annat viktigt ha kollats?

  • Anonym (Hm)

    Så öppna motorhuven. Helt tom på motorolja och spolvätska!!

  • Anonym (Hm)

    Så pinsamt! Jag hade handbromsen i imorse det var därför bilen stannade på parkeringen. Motorolja och spolarvätskan var dock helt slut. Bilen rullar helt annorlunda och glider fint nu när jag fyllt på.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-06-30 07:52:30 följande:

    Bra att du upptäckte det. Det är dock inte därför din bil beter sig som den gör.


    Vad tror du är felet? Eller du menar att jag växla för tidigt? Märkte stor skillnad på hur lätt den glider nu när jag fyllde på med olja. Det rök lite när jag öppnade den och hon sa den kan ha blivit lite överhettad om oljan varit tom och kan bli helt förstörd om man kör på tom. Men då hade den inte startat sa dem. Nu funkar den ju fint verkar det som..
  • Anonym (Hm)

    Kört 15 mil idag. Märkte motorn är lite seg och den har svårt även när det är lite uppför på motorvägen. Den ville inte upp i 5an förrän vid 80 såg jag när jag skulle på motorvägen. Tar överlag lite mer tid och kraft att komma upp i högre hastighet men antar det beror på att det är liten motor till stor bil som någon nämnde. Ska ändå lämna in den på måndag och få bromsar, gas, motor och växel kollad. Vi ska nämligen pendla med bilen i höst så måste veta inget större är fel.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (har du körkort?) skrev 2018-06-30 20:03:50 följande:

    Där har du problemet, du låg för lågt i varv. Se till att varva upp ordentligt, du kväver bilen. Det är alltså inte fel på bilen utan din körstil.


    Alltså ja..min man körde oss hem nu och vi upplevde inte samma problem då. Han menar på att jag måste gasa på mer inför små backa och även annars då motorn som någon skrev är liten till bilens storlek. Anpassa sig efter bilen helt enkelt.

    Avvaktar med felsökning då han verkligen inte tror något är fel förutom att jag växla upp för tidigt den gången och är allmänt nojig av mig.

    Och ja, jag fick körkort i julas men har knappt kört sen dess och detta är min första bil och jag har lätt till oro. Alla är vi barn i början.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (har du körkort?) skrev 2018-06-30 21:42:53 följande:

    Skönt att höra att bilen är ok. Nya bilar är ofta anpassade för att kunna växla upp tidigare, men det är en myt att det alltid är mer miljövänligt att göra så.


    Ja, ny och ny. Är från 2011. Men uppenbarligen gillar den inte att man hoppar över 4an. Mannen gasar på rätt rejält innan han växlar upp märkte jag. Sen iom min oro så tar jag minsta motorljud som ett dåligt omen och att säljaren sålt bilen för där är ett enormt fel hen visste om men inte sa något. Medan min man är världens lugnaste person som tror allt är finfint..
  • Anonym (Hm)
    Tom Araya skrev 2018-06-30 23:11:05 följande:

    Ja, en inte särskilt pigg bil accelerar ofta dåligt på högsta växeln. Den är normalt sett avsedd som marschfartsväxel, alltså att man accelererar på lägre växel tills man är uppe i den hastighet man vill hålla, sedan växlar upp till högsta växeln.

    Dock ska det inte vara några större problem att med en långsammare acceleration på högsta växeln komma upp i 90, 100 eller 110 från 70-80 km/h.

    Kanske är den bara slö, dåligt vridmoment. Vad är det för bil och vilken motor har den?

    Kanske behöver den en ordentlig service.

    Kanske ligger bromsar på.

    Kolla så att de inte blir tokvarma efter några kilometers körning med måttligt användande.

    Kanske är kopplingen dålig.

    Prova att köra på trean i 40 och trampa gasen i botten. Ökar varvtalet mer än accelerationen så slirar kopplingen.


    Det går alltså att accelerera upp i så högt som man vill, 120 är väl högsta vi kört pga hur fort man får köra. Men jag upplevde att den är lite slö på att komma upp så fort i början men jag trampar nog inte ner gasen hela vägen heller. När min man körde var det inga problem.

    Men jag upplevde att gasen liksom inte tog emot så mycket på de höga hastigheterna men släpper man lite så saktar ju bilen ner så det borde ju inte vara några problem egentligen.

    Det är en Chevrolet Orlando med 1,8 liters motor.

    Ska testa ditt tips där med kopplingen och bromsarna åsen.
  • Anonym (Hm)

    Testade nu det Tom Araya tipsade om med 3an i 40 och sen gasen i botten. Varvtalet och hastigheten rörde sig i samma takt, typ exakt likadant men varvtalet var lite längre fram än hastigheten men det spelar väl ingen roll? Alltså gick upp mot 3000 i 100km/h.

    Den låg på 2200 i 80 ca men bilen vill ligga i 5an då hör man.

    Kände också på fälgen, antar du menar bakom för på själva metallen kändes ju inget. Bakom var det varmt men inte sådär skitvarmt så man inte kunde röra den.

    Känner mig lugnare idag.

    Upplever att jag inte trampat ner gasen ordentligt men nu när jag gör det ökar ju hastigheten bättre. Ibland i högre tar det dock några sekunder att komma upp, antar det är i backar och så och även lite annars kanske om jag inte trampar på ordentligt.

    Min man är nog en bättre förare än mig för tipsen han ger hjälper. Han upplever dock att man får släppa gasen lite och inte kan ha den hela vägen ner för länge utan släpper man lite och gasar igen får den mer kraft.

    Jag upplever att gasen är väldigt lätt dock att trycka på så det känns som den inte tar emot så mycket men trycker jag ner gasen mer ökar den ju i högre hastighet. Kanske är när man är uppe i 60-70 och måste gasa mer för att komma högre för då känns det ju att det blir motstånd. Man måste även vara ganska lätt i 1an och precis bara starta annars blir varvtalet rätt högt.

  • Anonym (Hm)

    Kanke ska korrigera ts. Var nog inte nån minut utan några sekunder. Kändes ju länge av oron och stressen på motorvägen. Men tror jag var i 3an på ca 40, gasa upp snabbt till typ 60 och sen växla till 5an då den lite missnöjt gick upp i 80 för att sen stanna där några sekunder på full gas för att sen sakta röra sig upp mot 110. Tror som några nämnt att jag var alldeles för snabb på det så det blev för mycket för motorn.

Svar på tråden Om bilen inte ökar i fart