Tom Araya skrev 2018-06-30 23:11:05 följande:
Ja, en inte särskilt pigg bil accelerar ofta dåligt på högsta växeln. Den är normalt sett avsedd som marschfartsväxel, alltså att man accelererar på lägre växel tills man är uppe i den hastighet man vill hålla, sedan växlar upp till högsta växeln.
Dock ska det inte vara några större problem att med en långsammare acceleration på högsta växeln komma upp i 90, 100 eller 110 från 70-80 km/h.
Kanske är den bara slö, dåligt vridmoment. Vad är det för bil och vilken motor har den?
Kanske behöver den en ordentlig service.
Kanske ligger bromsar på.
Kolla så att de inte blir tokvarma efter några kilometers körning med måttligt användande.
Kanske är kopplingen dålig.
Prova att köra på trean i 40 och trampa gasen i botten. Ökar varvtalet mer än accelerationen så slirar kopplingen.
Det går alltså att accelerera upp i så högt som man vill, 120 är väl högsta vi kört pga hur fort man får köra. Men jag upplevde att den är lite slö på att komma upp så fort i början men jag trampar nog inte ner gasen hela vägen heller. När min man körde var det inga problem.
Men jag upplevde att gasen liksom inte tog emot så mycket på de höga hastigheterna men släpper man lite så saktar ju bilen ner så det borde ju inte vara några problem egentligen.
Det är en Chevrolet Orlando med 1,8 liters motor.
Ska testa ditt tips där med kopplingen och bromsarna åsen.