• kingsgambit

Bolån - pengar i banken

Hej,

Jag har inte så bra koll på hur banken ser på att ge ut lån under olika förutsättningar och tänkte se om någon har ett hum om hur det kan se ut innan jag bokar ett möte.

Jag är ingenjör, har en ingenjörslön på ca 32k och har CSN lån att betala av.
    Jag har även ärvt en lägenhet värd ca 2,5-3 miljoner kronor.

Hur ser banken på att jag tar ett banklån till en dyrare fastighet med tanke på lägenheten jag har som jag är på väg att sälja? Finns inga lån alls på den.

Hade tänkt köpa en villa för omkring 5 miljoner kronor. Går detta eller kommer det inte gå ihop?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Bolån - pengar i banken
  • Anonym (Anna)

Såsom bostadsmarknaden ser ut vill nog banken du ska sälja först för att se hur mycket du får ut efter försäljningen minus mäklararvode och vinstskatt.

En regel för hur mycket man kan låna sägs vara 5 gånger sin årsbruttolön. Men detta är bara en fingervisning. Beror ju på dina andra lån (CSN) samt barn osv. Du kan göra beräkningar själv på nätet hos de flesta låneinstitut.

Sedan beror ju även en del på hur lättsåld lägenheten är. Ligger den i en studentstad, storstad etc. Då kanske kravet på att sälja först inte är lika hårt.

Om du får ut 2 miljoner efter försäljningen har du en väldigt god insats. Det kan dock bli svårt att låna 3 miljoner på din lön. Men gör uträkningar och kolla.

• Anonym (Icke)
    kingsgambit skrev 2018-06-30 00:26:02 följande:

Hej,

Jag har inte så bra koll på hur banken ser på att ge ut lån under olika förutsättningar och tänkte se om någon har ett hum om hur det kan se ut innan jag bokar ett möte.

Jag är ingenjör, har en ingenjörslön på ca 32k och har CSN lån att betala av.
    Jag har även ärvt en lägenhet värd ca 2,5-3 miljoner kronor.

Hur ser banken på att jag tar ett banklån till en dyrare fastighet med tanke på lägenheten jag har som jag är på väg att sälja? Finns inga lån alls på den.

Hade tänkt köpa en villa för omkring 5 miljoner kronor. Går detta eller kommer det inte gå ihop?

Tack på förhand.

Du är ensam, din lön är för låg, du kommer hamna på över 4.5xårsinkomst, därav 2 % amortering + ränta. MEN banken räknar på att du skall klara 8% i ränta, det fäller dig. 
  • Anonym (jappjapp)

Jadu bra fråga. Du kanske hittar mer information hos denna sida som jämför bolån  och skriver man som är bra att tänka på gällande bolån.

Svar på tråden Bolån - pengar i banken