• nystrom98

Känner sparkar i v 19

Är i vecka 19 (18+3) och var på ultraljud i tisdags, i och med att det är första barnet så har jag aldrig varit säker på om det är bebisen som sparkar eller bara mina tarmar som lever livet, men efter ultraljudet när jag fick koppla känslan när han sparka till bilden på UL så har jag känt honom oftare! Tycker det är otroligt spännande att få känna av honom så här tidigt i graviditeten, speciellt när det är första barnet :)

Han är en pigg liten rackare med massor av energi verkar det som, för han sparkar/slår rätt mycket. Man kan till och med känna det med handen! Vilket uppskattas av min sambo såklart. Dock har jag aldrig känt något liknande förut så det känns lite obehagligt, men såklart roligt.

Är det någon annan här som känner av sparkarna så tidigt med första barnet? Eller någon som bara vill dela med sig av sitt barns ?första? sparkar? :)

• Svar på tråden Känner sparkar i v 19
  • Iowhannah

Oj, tidigt? Jag kände första barnet i vecka 13 och i vecka 16 kunde man känna sparkarna utanpå magen.

Vecka 19 är väl rätt normalt om man har moderkakan i bakvägg.

• Anonym (S)

Kände runt v 15 men första barnet. Någon vecka tidigare men andra!

• Sisterofthesun

Kände också i vecka 13-14 som små fladder med första. I vecka 19 kände jag väldigt tydliga sparkar :)

• Anonym (Flower)

kände i v 14 m första, 12 m andra

• emhu

Tror att jag kände de första rörelserna i vecka 16 men var helt säker på att det var bebisen i vecka 18. Första barnet.

• Anonym (Kul)

Fast även om det egentligen inte är tidigt så är väl det viktiga att Ts är så glad över sin graviditet och att hon känt de första sparkarna

• JLES

Första barnet och jag började nog känna i vecka 17 men det var VÄLDIGT oregelbundet. Kunde gå flera dagar. Min moderkaka ligger i mitten, lite åt höger, i framvägg. Är i vecka 26 nu och nu känns bebisen varje dag men ganska oregelbundet under dagen. :)

• nystrom98
    Iowhannah skrev 2018-06-30 06:51:12 följande:

Oj, tidigt? Jag kände första barnet i vecka 13 och i vecka 16 kunde man känna sparkarna utanpå magen.

Vecka 19 är väl rätt normalt om man har moderkakan i bakvägg.

viseversa skrev 2018-06-30 09:09:28 följande:

Fast att känna i v 18-19 är inte tidigt. V 13-14 är tidigt.

Jaha oj! Jag har hört/lärt mig att vecka 19 är tidigt att känna sparkar med första barnet och att det är ?normalt? att känna det tidigare om man är omföderska. Sen har jag säkert känt det någon vecka innan men har aldrig kunnat känna ?Oj! Det där var bebisen!?, kände med säkerhet efter RUL som sagt :)

Men vad kul att du/ni känt så pass tidigt!! Har varit orolig i flera veckor att barnet inte egentligen skulle vara vid liv när jag skulle få se den på ul så det är en liten trygghet för mig
  • nystrom98
    Anonym (S) skrev 2018-06-30 07:41:54 följande:

Kände runt v 15 men första barnet. Någon vecka tidigare men andra!

Anonym (Flower) skrev 2018-06-30 08:09:27 följande:

kände i v 14 m första, 12 m andra

Oj vad kul!! Hur kändes det när han/hon rörde sig så tidigt? Hört att det ska kännas som ett litet fladder men kan inte ens föreställa mig hur det känns
  • Iowhannah
    nystrom98 skrev 2018-07-01 04:58:03 följande:

Oj vad kul!! Hur kändes det när han/hon rörde sig så tidigt? Hört att det ska kännas som ett litet fladder men kan inte ens föreställa mig hur det känns

Jag hade läst att det kunde kännas som en sprattlande fisk och det var just så det kändes. Jag hade aldrig känt nåt sånt tidigare så jag fattade på en gång att det var fosterrörelser. Det är svårt att föreställa sig känslan om man inte har upplevt den dock.
  • Anonym (S)
    nystrom98 skrev 2018-07-01 04:58:03 följande:

Som små nervryck typ.
Svar på tråden Känner sparkar i v 19