Inlägg från: Anonym (Road) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Road)

Menskopp

Anonym (Hm) skrev 2018-06-30 21:32:22 följande:

Känns inte helt fräscht med uppsamlat blod som man går runt med och måste tömma ut. Dock ekonomiskt alternativ jämfört med tampong och bindor

Hahaha var tror du blodet tar vägen med en tampong? Att det på något magiskt vis trollas bort?
  • Anonym (Road)
    Anonym (Skip) skrev 2018-07-01 20:05:16 följande:

Jag är väldigt skeptisk och känner mig inte sugen på att prova. Känns kladdigt. Ni som har menskopp - har ni köpt en särskild kastrull att koka den i?

Förstår din tanke. Jag tror det är väldigt individuellt, för mig är det inte kladdigt alls. Jag byter morgon och kväll i duschen... så för mig är det så smidigt. Har normalrik mens.

Nej har ingen särskild kastrull, man tvättar ju ur koppen med tvål innan och sen kokas den. Finns ingen anledning att ha en egen kastrull till den :)
  • Anonym (Road)
    Anonym (anneli) skrev 2018-07-02 18:39:45 följande:

Jag har "mensat" färdigt men ordet menskopp gives me the creeps. Minns när jag hade tampax med införingshylsa (kunde inte med fingrar upp i underlivet) och hur jag kollade efter snöret hela tiden. LIVRÄDD att det skulle försvinna.

Livrädd att det skulle försvinna? Allvarligt?
  • Anonym (Road)
    Iowhannah skrev 2018-07-01 21:04:55 följande:

Jag tycker inte det är kladdigt. De enda tillfällena det inte är optimalt med menskopp är när man måste tömma den på utedass, men det finns säkert smidig engångsrengöring att köpa.

Använder inte en speciell kastrull, man rengör koppen innan och så diskar man kastrullen efteråt.

Japp och enstaka gånger kan man hälla ut innehållet och stoppa in igen, vissa torkar av med papper. Det sa min gynekolog iaf.
  • Anonym (Road)
    Anonym (Nja) skrev 2018-07-01 23:15:19 följande:

Jag har ett lättare framfall efter min senaste förlossningen och blev rekommenderar menskopp av min barnmorska då tampong bara glider ut. Tyvärr händer samma sak med menskoppen, och det är verkligen inte bekvämt när piggen sticker ut. Hatar binda, men det är väl bara att härda ut. Inget annat fungerar ju...

Tråkigt att höra, använder du den särskilda modellen just för framfall? Det finns en som är gjord för just det nämligen.
Svar på tråden Menskopp