• Anonym (ts)

Fönster i bostadsrättsföreing

Bor i en bostadsrätt med urusla fönster. Fastigheten är byggd på 60-talet och det skulle inte förvåna mig om det är originalfönster. Det är tvåglasfönster där isoleringen inte längre funkar, glasen ser dassiga ut och färgen på fönsterkarmarna flagar. Det är hård trafik utanför och fönstrena släpper igenom allt buller. Har inte orkat mig på en estetisk uppfräschning av fönstrena eftersom de funktionellt är urusla och skulle vilja ha helt nytt. Är fönsterbyte någonting jag har ansvar för att fixa själv eller är det bostadsrättsföreningens ansvar?

• Svar på tråden Fönster i bostadsrättsföreing
  • Almina

Det är bostadsrättsföreningens ansvar. Men man byter ju då vanligtvis alla fönster samtidigt. Så det börjar ju planeras ett tag innan. Fråga styrelsen om det planeras för detta. Du kan annars lägga fram en motion på årsmötet om detta. Du kan också kolla upp om det finns någon underhållsplan där det framgår när fönstrena ska bytas.

• Anonym (ts)
    Almina skrev 2018-06-30 19:19:22 följande:

Det är bostadsrättsföreningens ansvar. Men man byter ju då vanligtvis alla fönster samtidigt. Så det börjar ju planeras ett tag innan. Fråga styrelsen om det planeras för detta. Du kan annars lägga fram en motion på årsmötet om detta. Du kan också kolla upp om det finns någon underhållsplan där det framgår när fönstrena ska bytas.

Tack för info. Är inte engagerad i bostadsrättsföreningen men ska fråga när nästa årsmöte är. Antar att en motion är som ett slags förslag. Är det styrelsen som fattar beslut om motioner? Vad händer om motionen avslås? Kan jag byta fönstrena på egen hand? Vem ska i så fall betala för dem? Jag eller föreningen?
  • Anonym (123)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-30 19:41:44 följande:
    Tack för info. Är inte engagerad i bostadsrättsföreningen men ska fråga när nästa årsmöte är. Antar att en motion är som ett slags förslag. Är det styrelsen som fattar beslut om motioner? Vad händer om motionen avslås? Kan jag byta fönstrena på egen hand? Vem ska i så fall betala för dem? Jag eller föreningen?
    Du kommer förmodligen inte få byta själv. Byggnaden måste se enhetlig ut, alltså måste alla fönster vara likadana.
  • Anonym (Gah)

Utmärkt tillfälle att bli det, det är liksom det som är poängen med att vara medlem i föreningen, att man också engagerar sig. Jag bor idag i hyresrätt just på grund av folk som du, som tror att en BRF är en slags hyresvärd bestående av utomstående som fixar allt åt dig. Hade hoppats att min första BRF var ett undantag men 3 lägenheter senare inser jag att inte ens 1% av BR-innehavare fattar vad köpet innebär.
  • Almina

Ofta är årsmötet i maj, men du kan ju kolla. En motion är ett förslag, som man måste ge en viss tid innan årsmötet. Sen är det årsmötet (närvarande medlemmar) som bestämmer.

Du lär inte få byta fönstret själv. Och att få det bekostat av föreningen tror jag är helt uteslutet. Det blir ju billigare att köpa in många fönster än att byta ett och ett. Men du kan ju alltid höra med styrelsen.
  • Anonym (ts)
    Almina skrev 2018-07-01 18:50:48 följande:

Ofta är årsmötet i maj, men du kan ju kolla. En motion är ett förslag, som man måste ge en viss tid innan årsmötet. Sen är det årsmötet (närvarande medlemmar) som bestämmer.

Du lär inte få byta fönstret själv. Och att få det bekostat av föreningen tror jag är helt uteslutet. Det blir ju billigare att köpa in många fönster än att byta ett och ett. Men du kan ju alltid höra med styrelsen.

Tycker dock att fönstrena är ett akut problem.
  • Almina
    Anonym (ts) skrev 2018-07-01 21:10:30 följande:

Tycker dock att fönstrena är ett akut problem.

Ok. Men ta ett snack med styrelsen och se om de har nån plan för när fönstrena ska bytas. Kanske är det redan på gång. Annars får du förslå styrelsen att de tittar på det i alla fall, och lägga fram dina argument. Om de inte går att övertyga kan du nog inte göra så mycket mer innan nästa årsmöte.
  • Less is more

Egentligen ttror jag knappast att fönster är något man ska behöva göra en motion om.

Brf och styrelsen måste ju ha en underhållsplan där fönster, tak, rör etc ingår. Fråga styrelsen när det är aktuellt att byta fönster.

• Anonym (Therese)

När vi bodde i bostadsrätt var fönstren utåt gården dåliga... Allt ljud hördes och grannarnas rök kom in till oss.. Vi försökte med nya gummilister, men tyvärr hjälpte det inte.. Men är det något du testat, för att täta lite?

• MagnusA

Styrelsen tar nästan uteslutande hand om detta, dvs. inget man själv får eller ska behöva ombesörja. Brukar ju handla om en ganska häftig summa dessutom!

Är fönsterna så pass dåliga så är det lite udda att BRF ännu inte dragit igång ett fönsterbyte på bostadsområdet...

Takbyte, stammar, dränering och fönster/altandörrar brukar ligga ganska högt upp på listan.

Dålig ekonomi i föreningen överlag? Borde annars finnas en plan där just fönsterbyte är inlagt.

Flera kompisar som bor i BRF:er fick nya fönster förra året och ska få det i år. Det är antingen plastfönster eller trä med aluminium = underhållsfritt på utsidan. Minskar bullernivån avsevärt.

En förening hade Enomic för fönsterbyte = enomic.se/fonsterbyte/. En annan kompis fick Elitfönster = www.elitfonsterpaplats.se/

Att täta upp de gamla bågarna brukar inte hjälpa så mycket mot ljud utifrån, särskilt inte om glaset i sig sitter "löst" i bågen (dvs silikonlimmet har släppt).

Kan vara jädra frustrerande med gamla fönster om man bor vid trafikerade vägar eller högljudda områden!

Här i stan har nästan alla flerbostadshus fått nya fönster, tror bara det är ett enda område som fortfarande har de gamla kvar. Dock har de renoverats..

• Anonym (Suck.)

Finns det något mer irriterande för en styrelse än brf-medlemmar som har noll koll på vad det innebär att bo i en bostadsrättsförening? Till TS: Du äger inte din lägenhet och FÅR inte göra några förändringar i din lägenhet (där ändringar görs i byggnaden). Ytskikt och interiöra inventarier visst, men fönstren ingår i byggnaden. Finns det inga annalkande fönsterbyten i underhållsplanen så måste du motivera för och förankra hos styrelsen varför just din lägenhet behöver nya fönster.

Svar på tråden Fönster i bostadsrättsföreing