• Anonym (Hm)

Hur ta reda på släktingar?

Jag har en del släkt på min ena sida som jag aldrig haft kontakt med pga någon släktfejd som startade när jag var mkt liten.

Jag fick kontakt med en kusin från ?fel? sida av släkten för ett tag sedan pga ett dödsfall. I det samtalet, som inte var trevligt alls så lät det som att min kusin + kusinens övriga syskon hade en hel del barn. Ngt jag av naturliga skäl inte hade ngn som helst aning om.

Nu i efterhand så är jag nyfiken på den delen av släkten och undrar om man kan ta reda på hur många barn mina kusiner har osv. Jag har endast fullständiga namn samt alla siffror i personnr förutom sista fyra. Har dessutom adress till en av dom.

Det är tråkigt nog inget som kan reparera den klyftan vi har i släkten, ingen verkar heller vara intresserad.

Ngn som vet om det går ens att få tag i sånna uppgifter?

• Svar på tråden Hur ta reda på släktingar?
  • PenguinBonBon

Vet inte !!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym (Detective Gadget)

Registrera en användare (gratis) hos Ratsit så får du fyra sista siffrorna.

Beroende på hur mycket kontakt med myndigheter du vill ha finns det olika sätt.

Via Sveriges dödbok som just nu sträcker sig fram till 2016 kan du få personnummer på döda släktningar. Beroende på när du de dog kan du beställa bouppteckningar från antingen Riksarkivet eller Skatteverket. Från Skatteverket är det superenkelt och går superfort (typ 10 minuter).

I bouppteckningarna kan du se vilka efterlevande som finns/fanns.

Du kan också kontakta Skatteverket direkt och fråga såklart. Det är inte hemlig info.

• Anonym (Detective Gadget)

Hmmm... Inspector Gadget hette han nog.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Detective Gadget) skrev 2018-06-30 23:13:16 följande:

Registrera en användare (gratis) hos Ratsit så får du fyra sista siffrorna.

Beroende på hur mycket kontakt med myndigheter du vill ha finns det olika sätt.

Via Sveriges dödbok som just nu sträcker sig fram till 2016 kan du få personnummer på döda släktningar. Beroende på när du de dog kan du beställa bouppteckningar från antingen Riksarkivet eller Skatteverket. Från Skatteverket är det superenkelt och går superfort (typ 10 minuter).

I bouppteckningarna kan du se vilka efterlevande som finns/fanns.

Du kan också kontakta Skatteverket direkt och fråga såklart. Det är inte hemlig info.

Hur anonymt är detta?
  • Allfather

100 procent anonymt

Du har ingen skyldighet att lämna ditt namn eller personnr när du begär ut offentliga uppgifter

Om du vill ha hem uppgifterna på papper med posten

Måste du uppge namn och adress vilket i sin tur blir en offentlig uppgift som någon annan kan begära ut.

Vill du vara helt anonym så sätter du dig med papper o penna och begär ut infon via telefon

• OlgaElvira

Det du gör är att begära ut allmän handling från en myndighet. Det är något vi alla kan göra så när du kontaktar Skatteverket t.ex. så registreras det ingenstans och de du begär ut information om får inte besked om detta. Det är till och med så att myndigheten inte ens får FRÅGA vem du är eller vad du ska ha det till. Rätten att ta del av allmän handling är en av våra grundlagar.

De får fråga så mycket som behövs för att kunna svara på frågan och se till att du får informationen till dig. Du kommer troligen att få betala en mindre avgift per kopia som du begär ut.

Lycka till med deckarjobbet.

Svar på tråden Hur ta reda på släktingar?