• Anonym (igen)

Ersättning för 5 dagar eller mer.Hur?

Hej igen,
    Nu är jag här igen o behöver hjälp. Min dotter bor hos mig 100%. 20-25% av möjlig (vaken) tid är hon hos mamman men sover inte över där. Mamman betalar en summa underhållsbidrag till mig.
    Nu är hon hos mamman en vecka så UB ska reduceras. Som jag minns det sade regelverket att om det var 5 dagar eller mer per månad hon sover över där så ska UB reduceras med xx % per dag. Alltså dag 1..7 i detta fall? Eller dag 6-7 och dag 1-5 är "karens"?

Kan ni de där reglerna?

Tack

• Svar på tråden Ersättning för 5 dagar eller mer.Hur?
  • Brumma

Saxade in detta från försäkringskassan. Det gäller underhållsbidrag och inte underhållsstöd (det får man inte göra avdrag på längre).

"Avdrag för umgänge med barnet

När barnet tillfälligt bor hos den av er som betalar underhållsbidrag medför det extra kostnader för mat med mera. Samtidigt får föräldern, som barnet i vanliga fall bor med, något minskade kostnader.

Därför kan du som haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller under en kalendermånad minst sex hela dygn enligt föräldrabalken få göra avdrag på underhållsbidraget.

Avdraget är 1/40 av det månatliga underhållsbidraget för varje helt dygn. En del av underhållsbidraget måste boföräldern få behålla för barnets fasta kostnader.

Med ett helt dygn avses tiden mellan kl. 00.00 och 24.00. Det dygn då barnets vistelse upphör räknas som helt dygn."

• Anonym (igen)
    Brumma skrev 2018-07-04 05:28:25 följande:

Saxade in detta från försäkringskassan. Det gäller underhållsbidrag och inte underhållsstöd (det får man inte göra avdrag på längre).

"Avdrag för umgänge med barnet

När barnet tillfälligt bor hos den av er som betalar underhållsbidrag medför det extra kostnader för mat med mera. Samtidigt får föräldern, som barnet i vanliga fall bor med, något minskade kostnader.

Därför kan du som haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller under en kalendermånad minst sex hela dygn enligt föräldrabalken få göra avdrag på underhållsbidraget.

Avdraget är 1/40 av det månatliga underhållsbidraget för varje helt dygn. En del av underhållsbidraget måste boföräldern få behålla för barnets fasta kostnader.

Med ett helt dygn avses tiden mellan kl. 00.00 och 24.00. Det dygn då barnets vistelse upphör räknas som helt dygn."

Ok! Tack. Det är ju ett enkelt regelverk som inte kan tolkas på olika sätt. 
Svar på tråden Ersättning för 5 dagar eller mer.Hur?