• Anonym (Pierre)

Hur vet man om man äter för hög dos? Sertralin

Hej! Skulle behöva eran hjälp. Hur vet man igentligen att man inte har för hög dos? Har ätit 100 mg nu i 12 dagar. Har helt förjävlig ångest nu. Tänker massor av ångest tankar som bara gör det värre. Osäker på om det är sertralinet eller om det är "äkta" ångest? Var bara dom första 3 dagarna som var okej. Känt mig trött, orkeslös, nerstämd och ingen motivation till något. Har haft svårt o kolla folk i ögonen med. Visserligen har det hänt lite grejer som gör att min ångest är värre, men jag trodde att det var sånt medecinen skulle hjälpa till med? Hur länge ska man kämpa på den nya dosen??

• Svar på tråden Hur vet man om man äter för hög dos? Sertralin
  • Iowhannah

Min läkare sa att man kan räkna med upp till fyra veckor innan allt har stabiliserat sig.

• Anonym (A)

Det tar några veckor, tyvärr, men det är värt väntan. Man får ofta förvärrad ångest i början innan det börjar klinga av.

• Engulgummianka

Det tar tid och väntan på att det ska vända är förj****g. Har själv stått på 250 mg Sertralin i 5-6 år.

Trappade ut sakta och slutade med den i mars men var tvungen att börja om på igen men på mycket lägre dos 25 mg och första veckorna var hemska, sov dåligt, mådde illa, mardrömmar och ångest som kom från ingenstans. Som tur var har jag samtalsstöd och detta gjorde det ändå lite lättare att härda ut.

Har du någon form av kurator/psykolog?

• Anonym (Ylva)

Låter som för hög dos för dig?

Kanske byta preparat?

• Anonym (K)

Är ditt liv kaotiskt och ångestframkallande med för lite trygghet så kommer inte medicinen hjälpa du behöver skaffa terapistöd och jobba med medvetet beteende. Öka inte dosen följ läkarens rekommendationer (eller mindre) och undvik alkohol och försök sköta övrig hälsa som mat motion vila etc.

• Anonym (Pierre)
    Engulgummianka skrev 2018-07-03 15:48:29 följande:

Det tar tid och väntan på att det ska vända är förj****g. Har själv stått på 250 mg Sertralin i 5-6 år.

Trappade ut sakta och slutade med den i mars men var tvungen att börja om på igen men på mycket lägre dos 25 mg och första veckorna var hemska, sov dåligt, mådde illa, mardrömmar och ångest som kom från ingenstans. Som tur var har jag samtalsstöd och detta gjorde det ändå lite lättare att härda ut.

Har du någon form av kurator/psykolog?

Synd att det inte gick o sluta helt med den, visserligen är ju 25 väldigt låg dos :) Jag har en jag pratar med, men har bara 3 ggr kvar hos henne tyvärr. Har bara pratat en gång med henne på sertralinet. Har inte tid hos henne först Augusti så det suger lite eftersom det är nu det känns som jag verkligen skulle behöva prata lite. Får hålla ut ett litet tag till på den här dosen dåro o hoppas på att vändningen kommer snart. Tack för ditt svar :)
  • Anonym (Pierre)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-07-03 19:59:02 följande:

Låter som för hög dos för dig?

Kanske byta preparat?

Börjar misstänka det. Är på dag 13 nu med den här dosen. Tog 16 dagar till jag inte kände av sertralinet på 75 mg . Kände mig stressad o nervös typ. Det var som effekten helt hade försvunnit från mig. Hade tänkt o ligga kvar på den dosen ett tag för att se hur det skulle utveckla sig, så jag tog ett eget beslut att höja till 100. Hade ingen tid hos läkaren så tänkte att jag kan meddela dom om det sen :)
  • Anonym (Pierre)

Helst vill jag ju inte byta preparat med tanke på alla nya biverkningar man kommer få då?

• Anonym (Rebecca)

Hej!

Har själv tagit ett antal antidepressiva. Bland annat Sertralin. Fick tyvärr väldigt många biverkningar och var tvungen att sluta efter ett tag. Men precis som övriga antidepressiva så tar det ett tag innan de börjar göra sitt, de brukar väl säga en månad, men har själv, precis som många andra, lidit av insättningssymptomen mycket längre än så. Ett par månader ungefär.

Rent generellt så tycker jag att Sertralin fungerade bra, förutom biverkningarna förstås. Men den antidepressiva verkan fungerade på mig i alla fall. Som någon tidigare nämnde; Fick du inte något ångestdämpande utskrivet? Annars kanske du kan kontakta läkaren och förklara läget?

Vad du än gör, ändra inte doser själv. Låt läkaren bedöma det, att ändra själv kan få förödande konsekvenser, även fast många hävdar att SSRI är helt ofarligt. Det är de verkligen inte.

Ta hand om dig, och jag hoppas att det blir bättre snart!

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Pierre) skrev 2018-07-04 03:09:09 följande:

Börjar misstänka det. Är på dag 13 nu med den här dosen. Tog 16 dagar till jag inte kände av sertralinet på 75 mg . Kände mig stressad o nervös typ. Det var som effekten helt hade försvunnit från mig. Hade tänkt o ligga kvar på den dosen ett tag för att se hur det skulle utveckla sig, så jag tog ett eget beslut att höja till 100. Hade ingen tid hos läkaren så tänkte att jag kan meddela dom om det sen :)

Jag fattar....går precis igenom samma. Men ring läkaren och säg hur du känner. Om du byter så tror jag inte det blir sämre än det är nu... kram på dej!!
  • Anonym (Pierre)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-07-04 10:19:31 följande:

Jag fattar....går precis igenom samma. Men ring läkaren och säg hur du känner. Om du byter så tror jag inte det blir sämre än det är nu... kram på dej!!

Hej tack för ditt svar, kändes bra att du sa att det tog 2 månader innan det blev bättre, det behövde jag höra för att orka Tråkigt för dig förstås, hehe tror du fatta hur jag mena ;) Jag fick atarax utskrivet bara, men jag vet inte riktigt om jag tycker att dom gör så stor skillnad. Men jag gjorde så att jag sänkte dosen idag till 75 igen. För det kändes verkligen som 100 var för mycket plus att det var mitt påhitt att höja till 100 så. Kram
  • Anonym (Pierre)

Där blev det lite fel citerat.. Men måste säga att det kändes mycket bättre i mig när jag sänkte till 75 idag. Men efter typ 4 timmar så började jag bli lite snurrig och började få ont i halsen, o få en konstig huvudvärk, haha fast halsvärken gick bort efter en timme. Konstigt hur man kan få utsättningssymtom på bara 13 dagar på den dosen :/ Tror jag kommet göra så att jag ligger på den här dosen tills jag får en ny tid hos läkaren o hoppas att det ska bli bra på den här dosen tillslut. Tack för eran hjälp o stöd. Kram på er! :)

• Anonym (Xexe)

Du mår ofta sämre den första månaden.

Antidepressiva har i senare studier visat sig stänga av nybildning av hjärnans signaler. Så inte undra på att man blir beroende och har svårt att sluta.

• Anonym (Pierre)
    Anonym (Xexe) skrev 2018-07-05 04:37:34 följande:

Du mår ofta sämre den första månaden.

Antidepressiva har i senare studier visat sig stänga av nybildning av hjärnans signaler. Så inte undra på att man blir beroende och har svårt att sluta.

Har tagit sertralinet nu i 1 månad och 15 dagar nu :/ Shit! inte konstigt att man får så skumma utsättnings symtom då... Bara hoppas på att det här rävgiftet  leda till något positivt snart :)
  • helt slut
    Anonym (Pierre) skrev 2018-07-05 07:16:02 följande:
    Har tagit sertralinet nu i 1 månad och 15 dagar nu :/ Shit! inte konstigt att man får så skumma utsättnings symtom då... Bara hoppas på att det här rävgiftet  leda till något positivt snart :)

Hur stor dos tar du nu då?

Jag fick 100mg utskrivet men började med 50mg de första två veckorna. Hade inte så farliga biverkningar men diarré ibland, yrsel och balansproblem ibland o lite smågrejer. Ångest hade jag bara ett par gånger men det gick ganska snabbt över och jag sa till mig själv att det berodde på pillrena. Efter ett 3-4 månader nånstans hade jag kommit ikapp, i balans så pass att jag tyckte jag gick runt och var nästan hög, allt var toppen Jihaaa! Speciellt om jag drack ett glas vin eller två, jag var fan helt stenad!
    Ringde läkaren och gick först ner till 75 sedan 50mg sedan 25mg (en halv 50) och på slutet körde jag en halv 50mg varannan dag, men det var nog inget bra. det gjorde att jag hade liten släng av balans-/yrsel-aktig biverkning varannan dag när jag trappade ur.
    Med den hobby jag har så märks balansgrejer väldigt tydligt... Man kan nog gå från 25mg och sluta tvärt, men jag skulle fråga läkaren. psykofarmaka verkar vara jävligt potenta grejer och inget man ska leka med själv...

Folk som skall trappa upp till 250mg då är man nog jävligt låg från början och kan tänka mig att biverkningarna blir riktigt skumma ett tag.

Svar på tråden Hur vet man om man äter för hög dos? Sertralin