Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?

Köp inte!

Min mamma är uppfödare på chihuahua. Hon säljer friska från fina linjer för 13-15 000kr. Även hon importerar för att bevara rasen i Sverige. Chihuahuor har problem med tänderna (som många små hundar) men det brukar inte komma förens de är gamla. Ett bråck vid 6 mån ålder kan ge framtida problem. En liten valp kan växa ifrån det, men en 6 mån kan behöva operation. Har sett exempel där tarmarna trycks ut och problematik med  förstoppningar växlat med diarré. En 6 månaders med dåliga tänder kommer vara tandlös inom något år.

• beccagranen
    Bergskristall skrev 2018-07-03 09:35:46 följande:
    Jag tror inte den hade tappat tänderna, den har nog bara inte fått alla. Det händer på chihuahuor (kanske även andra hundar), det är helt enkelt så att de då saknar anlag för att få dem alla. Mina vavva hade så och veterinären var bara positiv till det, ur hygiensynvinkel. Sen kan man ju undra varför ett djur inte får komplett set tänder, ur ren avelssynpunkt.
    En 6 månaders borde fått alla sina valptänder, men om hon tappat valptänder och inga nya kommit upp ännu är det inte så farligt. Men om hunden saknar tänder eller än värre har så pass dåliga att dom tappar dom i tidig ålder så är det ingen bra genetik. Problemet är att chihuahua är en sönderavlad ras i Sverige/norden. Ett annat förekommande problem är patellaluxation, problem med knän och höfter.
  • beccagranen
    Bergskristall skrev 2018-07-03 17:51:57 följande:
    Nu ska jag ta tillfället i akt att fråga; du skriver att chihuahuan är sönderavlad. Jag har hört detta förr men det stämmer inte med vad jag har hört och jag har aldrig frågat vad som menas med att de skulle vara sönderavlade. En typiskt sönderavlad ras för mig är schäfer med sina räkstjärtar och höftproblem. Eller fransk bulldog. Enligt agria ligger chihuahuan under medel för hur mycket rasbundna sjukdomar de har. De klassas enligt SKK som en frisk ras. Min kritik mot chihuahuaaveln skulle främst vara att det avlas på vad som helst likt man gör i "köksavel" och utan att rasstandarden tas i beaktning så mycket. Vilken resulterar i en hel del platta skallar och långa nosar och Gud vet vad gällande mentalitet. Men för mig är inte det sönderavlad, trots att rasen förstörs. Förstår du hur jag menar? Alltså att det snarare slarvas med planeringen i aveln för att bibehålla rasstandarden, så det blir istället helt spretigt. Sönderavlad för mig är när man avlar för hårt på en "estetisk" exteriör så att den blir ofunktionell, som räkstjärtarna. Så hur menar ni som anser att chihuahuan är sönderavlad? Undrar i all välmening.
    Chihuahua är en ras som haft stor framavling de senaste 10 åren (en trendras). Pga den stora efterfrågan har man avlat fram för mycket för snabbt, eftersom det finns pengar att tjäna så kommer det mycket "köksavel" på marknaden. Där korrekta tester inte utförs innan man avlar på hundarna. Rasen har stora problem med knän, höfter, underbett och tandlossning. Nu på senare år är det många med hjärtproblem. SKK kräver inte alla dessa tester, men rekommenderar. I rasklubben kräver dom att tester utförs för att få vara reg uppfödare i rasklubben. Vi som arbetar ser att det är mer vanligt med chihuahua utan korrekt rasstandard, dom är oproportionerliga, felaktig huvudform, felaktigt bett/käke, för lång kropp etc. men trotts allt har dom stamtavla. Vilket tyder på att man avlat med felaktigt matreal. Årligen har vi kunder som köper valp, för att deras tidigare chihuahua dog vid 3-7års ålder (brukar leva mellan 12-15år). Just för att dom haft hjärtfel, eller fått avliva för knä/höftproblem. När dom då genomlidit sorgen och köper en ny vänder dom sig sedan till seriösa uppfödare, med friska hundar och bra linjer. 
Svar på tråden Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?