• Anonym (hej)

Lågt blodsocker? Vad är normalt?

Fler som inte har diabetes som återkommande har lågt blodsocker? Mitt blodsocker går med jämna mellanrum ner under 4,0. På dagarna rättar det till sig ganska snabbt men på nätterna kan det vara lite längre. Har fått låna en blodsockersensor (libre) och haft koll en vecka nu så det är inget jag inbillar mig. Har försökt att inte ligga på sensorn heller för att undvika felavläsningar. Har sen tidigare misstänkt att det kan sjunka en del ibland eftersom det känns men nu fick jag ju bevis.

Sen kan blodsockret stiga ganska mycket, säg från 4,5-8 av typ två potatisar men det kanske är normalt om det sen sjunker ganska snabbt igen? Har märkt att jag inte mår så bra av att äta kolhydrater sen tidigare men nu när jag kollat blodsockret har jag ätit lite mer än vanligt. Som högst har jag varit uppe på 10,9 men det sjönk hyfsat snabbt.

Funderar på om min tendens att ligga lite lägre än normalt kan bero på något med sköldkörteln eller är det bara att jag är smal och i hyfsad kondition?

• Svar på tråden Lågt blodsocker? Vad är normalt?
  • Anonym (JK)
    Anonym (hej) skrev 2018-07-03 08:26:10 följande:

Fler som inte har diabetes som återkommande har lågt blodsocker? Mitt blodsocker går med jämna mellanrum ner under 4,0. På dagarna rättar det till sig ganska snabbt men på nätterna kan det vara lite längre. Har fått låna en blodsockersensor (libre) och haft koll en vecka nu så det är inget jag inbillar mig. Har försökt att inte ligga på sensorn heller för att undvika felavläsningar. Har sen tidigare misstänkt att det kan sjunka en del ibland eftersom det känns men nu fick jag ju bevis.

Sen kan blodsockret stiga ganska mycket, säg från 4,5-8 av typ två potatisar men det kanske är normalt om det sen sjunker ganska snabbt igen? Har märkt att jag inte mår så bra av att äta kolhydrater sen tidigare men nu när jag kollat blodsockret har jag ätit lite mer än vanligt. Som högst har jag varit uppe på 10,9 men det sjönk hyfsat snabbt.

Funderar på om min tendens att ligga lite lägre än normalt kan bero på något med sköldkörteln eller är det bara att jag är smal och i hyfsad kondition?

Har inte dia själv men är utbildad på området. Du har väldigt bra värden. Det är normalt att värdet skuttar en bra bit över 8. Under fyra då och då är också normalt.
  • Anonym (normalt)
    Anonym (hej) skrev 2018-07-03 08:26:10 följande:

4.0 är helt normalt blodsocker. Lågt socker brukar vara under 3.0 och högt räknas över 11 tror jag. Ett enstaka värde på över 10-11 behöver inte betyda diabetes men kan vara en varningssignal.

Blodsockret ska sjunka mellan målen och öka när man äter. Äter man så kallade snabba kolhydrater så stiger och sjunker det snabbare. Långsamma kolhydrater samt fett och protein ger en lite långsammare höjning och det sjunker även långsammare. 

Om du märker att ditt blodsocker svänger för mycket så ska du satsa på att dra ned på kolhydraterna lite, äta långsamma kolhydrater och äta lite mer protein och fett. 
  • Dr Love

Utifrån vad du berättar låter det som att du borde lämna tillbaka blodsockersensorn. Finns i princip ingen anledning att ha den om du inte är diagnostiserad diabetiker. Den blir bara en grogrund för hypokondri och riskerar att skapa oro och ångest.

Blodsockervärden varier mellan individer och populationer. De värden du uppmätt avviker inte stort från det förväntade och är egentligen ointressanta. Det viktiga är hur du mår. Häng inte upp dig på värdena i sig. Sök dig till en vårdcentral istället om du mår dåligt på något sätt så får de utreda dig.

• Meriall
    Meriall skrev 2018-07-03 10:07:47 följande:

Jag har haft 2,0 en gång när jag mätte ca en timme efter frukost.

En 10 min, inte en timme.
Svar på tråden Lågt blodsocker? Vad är normalt?