• Darimna

Skrota bilen, gratis, vad är haken?

Det finns firmor som erbjuder sig att skrota vår gamla bil för 1000kr

Sedan finns det andra som gärna och snabbt gör det gratis.

Rutinerna verkar vara exakt samma för de företag vi kollat på.

Varför ska man betala 1000kr när man kan få det gratis? Finns det någon hake eller risk med att välja dem som inte vill ha betalt, hur får de in pengar? 

Här är länkar till ett par av dem som gör det gratis:

www.svenskabilcenter.se/skrota-bilen/

bilskrotproffsen.se/

• Svar på tråden Skrota bilen, gratis, vad är haken?
  • Brutta888

Jag tror att man får 2400 kr när man skrotar sin bil. Många kanske gör det för att tjäna en extra slant.

• CitronTulo

Tror att man kan få ut något som heter skrotningspremie när man skrotar en bil, i vissa fall får man ut den själv ibland tillfaller den skrotningsfirman. Så var det iaf när jag skrotade en bil för sådär 20 år sedan..

• Darimna
    Brutta888 skrev 2018-07-03 13:07:38 följande:

Jag tror att man får 2400 kr när man skrotar sin bil. Många kanske gör det för att tjäna en extra slant.

Va? På riktigt? Det är ju mycket mer än vad bilen är värd (även om den fungerade alltså, vilket den inte gör) 
  • Brutta888
    Darimna skrev 2018-07-03 13:10:53 följande:

Va? På riktigt? Det är ju mycket mer än vad bilen är värd (även om den fungerade alltså, vilket den inte gör) 

Ja jag vet, men dom kan sälja reservdelar på den för mycket pengar. Ring och kolla med en bilskrot så får du svar!
  • Nalliwer

En bil som skrotas korrekt återvinns till 85%. Ren återvinningsvärde (metallvärde och återanvändbara delar) på en "normal" bil ligger på  5000- 10 000:-. Det är de pengarna som dessa företag vill åt. Att en del tar en liten summa för att hämta bilen medans andra tom kan beta några kronor är bara olika affärsmodeller.
    Är du lite miljömedveten så kollar du att den du säljer till är en riktig skrotfirma som verligen tar hand om bilen och inte bara plockar delar och sen låter resten stå och rosta sönder.

• zemer
    Darimna skrev 2018-07-03 13:03:17 följande:

Det finns firmor som erbjuder sig att skrota vår gamla bil för 1000kr

Sedan finns det andra som gärna och snabbt gör det gratis.

Rutinerna verkar vara exakt samma för de företag vi kollat på.

Varför ska man betala 1000kr när man kan få det gratis? Finns det någon hake eller risk med att välja dem som inte vill ha betalt, hur får de in pengar? 

Här är länkar till ett par av dem som gör det gratis:

www.svenskabilcenter.se/skrota-bilen/

bilskrotproffsen.se/

Fast det är ju inte du som betalar 1000 kr för att skrota bilen utan dom ger dig 1000 kr för bilen, då de säljer reservdelar sen så tjänar dom ändå på det.
  • CitronTulo
    zemer skrev 2018-07-03 15:23:51 följande:
    Fast det är ju inte du som betalar 1000 kr för att skrota bilen utan dom ger dig 1000 kr för bilen, då de säljer reservdelar sen så tjänar dom ändå på det.
    Fast det finns faktiskt de som vill ha betalt för att ta sig an bilen (miljöfarlig avfall m.m.)
  • Darimna
    zemer skrev 2018-07-03 15:23:51 följande:
    Nej. Jag har blivit råd av en släkting att låta en bilfirma han kände till skrota bilen. Det skulle kosta mig 1000kr. Jag tyckte det var dyrt så jag googlade lite och upptäckte att de flesta gör det gratis. Därför undrade jag varför jag fick rådet att betala för det. 
  • Darimna

Någon skrotningspremie finns i alla fall inte. Det bästa man kan lyckas få är att skrota bilen gratis. 

• zemer
    Darimna skrev 2018-07-03 17:10:05 följande:

Någon skrotningspremie finns i alla fall inte. Det bästa man kan lyckas få är att skrota bilen gratis. 

Det finns många firmor som betalar dig för att skrota din bil. De flesta gör det gratis. Men där vi brukar skotta bilar får man 1500 kr för en komplett bil.
  • Darimna
    zemer skrev 2018-07-03 18:52:09 följande:
    Det finns många firmor som betalar dig för att skrota din bil. De flesta gör det gratis. Men där vi brukar skotta bilar får man 1500 kr för en komplett bil.

Brukar? Har du skrotat många bilar?

Var är det någonstans? Vi bor rätt långt ut på landet så bara att de kommer hit och hämtar den gratis innebär ju en stor kostnad för dem som vi då slipper så det är ju bra. Att själva bekosta att ta bilen in till stan skulle kosta mer än 1500

• zemer
    Darimna skrev 2018-07-08 08:01:36 följande:

Brukar? Har du skrotat många bilar?

Var är det någonstans? Vi bor rätt långt ut på landet så bara att de kommer hit och hämtar den gratis innebär ju en stor kostnad för dem som vi då slipper så det är ju bra. Att själva bekosta att ta bilen in till stan skulle kosta mer än 1500

Haha ja vi har skrotat en del bilar. Men då räknar jag hela familjen.

Ja det är klar, behöver dom hämta bilen så betalar dom ju troligen inget för bilen, eftersom det redan blir en kostnad för dom.
Svar på tråden Skrota bilen, gratis, vad är haken?