• Anonym (verkar känsligt)

    ursäkta för rasism: färgad flickväns hår

    Jag är vit svenne och träffar en tjej som har rötter i Västafrika. Trots att vi har vart tillsammans i flera månader och har sex osv. så är hennes hår verkligen tabu att undra om. Jag har bara sett skymtar av hennes riktiga hår och hur det ser ut egentligen en stor härlig afrokrull men hon blir arg när jag ser det. Annars är det flätat eller ligger helt platt och att fixa håret verkar ta en timme, ja nästan en hel timme. Jag får inte se när hon gör det.

    När vi duschar ihop får jag absolut inte blöta ner hennes hår och hon sover med de här flätorna. Jag får helst inte känna på det annat än väldigt försiktigt och hon vägrar gå ut i ens duggregn utan paraply.

    Jag älskar henne och jag vill nog gifta mig med henne i framtiden. Jag känner att jag kan prata med henne om precis allt utom hennes hår. Då blir hon sur som fan men annars är hon nästan alltid glad. Hon brukar klippa mitt hår eller dra fingrarna genom det men jag får helst inte ens pilla litegrann i håret. Jag har upptäckt varje centimeter av hennes övriga kropp med tunga och fingrar och jag upplever det lite konstigt att jag får gärna stoppa tungan i hennes anus men inte pilla henne i håret.

    Jag förstår inte hennes hår för att jag är vit tydligen. Det är en svart sak osv. Nu när jag är anonym kan jag riskera att outa mig som rasist och fråga varför det här är så himla känsligt? Vad är det med håret som är så känsligt för att jag är vit? 

  • Svar på tråden ursäkta för rasism: färgad flickväns hår
  • Paxton

    Svarta kvinnors hår är jävligt känsligt. Det kan inte skötas som europeiskt hår utan kräver väldigt mycket mer. Det finns särskilda salonger för afrikanska kvinnor. Det kostar hejdlöst mycket mer på deras salonger. Har de sitt eget hår är de superpetiga men oftast har de s.k weaves, peruker som sys fast i deras eget hår. Av någon anledning har afrikanska kvinnor ofta väldigt dålig hårväxt. Det växer i tussar och blir inte långt. De flesta bär peruk. Låt henne vara. Varför ska du dit och peta i hennes hår? Det är hennes grej, du måste inte få tillgång till det.

  • Anonym (Maja)

    Jag tycker med det är märkligt. Som du själv skriver, du får slicka i hennes anus men inte ta i hennes hår! Hon får förklara helt enkelt. Hon kan ju förklara en gång och sen behöver ni inte prata om det mer. Men jag misstänker med isytt hår eller peruk! Men vad spelar det för roll lixom! Hon är ju samma med eller utan. 

  • EmberEyes

    Vet du, enklast är nog att kolla på youtube, speciellt klipp om "natural hair".  Då menar jag inte direkt instruktionsvideos om hur du tar hand om håret, utan informationsvideos i ämnet. Du kan hitta en massa genom att googla på ämnet också.

    Väldigt förenklat och kortfattat så finns det ett djupt rotat självförakt bland (många) kvinnor med afro-hår, sedan kolonialismen och fortfarande idag i vissa kretsar så har afro-krull ansetts vara fult, äckligt, ovårdat osv. Detta gör att kvinnor spenderar timmar och massor av pengar, och utsätter sig för både smärta och kemikalier för att fixa håret så det ska se "rätt" ut, och dessa ansträngningar kan göras ogjorda om du (eller vem som helst) är där och pillar.

  • Anonym (verkar känsligt)
    EmberEyes skrev 2018-07-03 17:39:56 följande:

    Vet du, enklast är nog att kolla på youtube, speciellt klipp om "natural hair".  Då menar jag inte direkt instruktionsvideos om hur du tar hand om håret, utan informationsvideos i ämnet. Du kan hitta en massa genom att googla på ämnet också.

    Väldigt förenklat och kortfattat så finns det ett djupt rotat självförakt bland (många) kvinnor med afro-hår, sedan kolonialismen och fortfarande idag i vissa kretsar så har afro-krull ansetts vara fult, äckligt, ovårdat osv. Detta gör att kvinnor spenderar timmar och massor av pengar, och utsätter sig för både smärta och kemikalier för att fixa håret så det ska se "rätt" ut, och dessa ansträngningar kan göras ogjorda om du (eller vem som helst) är där och pillar.


    Men jag älskar hennes afrokrull. Det ser ut som en stor gosig boll runt huvudet men hon blir skitarg om jag påpekar det eller om jag råkar se en glimt av henne när hon fixar det. Hon har en låst stor koffert med vad jag gissar är hårgrejer i. Nu skulle jag givetvis inte rota i den om hon inte vill det men jag vill ändå se. Vi älskar ju ändå varandra och kan prata om allt annat, men just där är det stopp och jag som inte fattar och att jag är vit. Hon använder aldrig det annars som något slags argument men just när det kommer till hennes hår då är jag vit och förstår inte.
  • EmberEyes
    Anonym (verkar känsligt) skrev 2018-07-03 17:52:51 följande:
    Men jag älskar hennes afrokrull. Det ser ut som en stor gosig boll runt huvudet men hon blir skitarg om jag påpekar det eller om jag råkar se en glimt av henne när hon fixar det. Hon har en låst stor koffert med vad jag gissar är hårgrejer i. Nu skulle jag givetvis inte rota i den om hon inte vill det men jag vill ändå se. Vi älskar ju ändå varandra och kan prata om allt annat, men just där är det stopp och jag som inte fattar och att jag är vit. Hon använder aldrig det annars som något slags argument men just när det kommer till hennes hår då är jag vit och förstår inte.
    Tänk såhär:
    Om du är tillsammans med en person med ätstörningar, hur skulle hon reagera om du pratade om och/eller pillade på hennes mage och sa saker som "jag älskar dina valkar"? Det är lite samma sak. Sluta försöka ta det med flickvännen innan du själv har kommit till insikt. Hon befinner sig inte i ett läge där hon kan ta den diskussionen på ett vettigt sätt med dig.

    Åter igen, försök hitta info via nätet/youtube och informera dig själv. Gå med i något forum som vänder sig direkt till natural hair, och försök kommunicera där, individer som håller på med naturligt hår har både erfarenheten och kunskapen i ämnet för att kunna förklara och bemöta dig vettigt.


  • Anonym (Jo)
    Paxton skrev 2018-07-03 17:33:02 följande:
    Svarta kvinnors hår är jävligt känsligt. Det kan inte skötas som europeiskt hår utan kräver väldigt mycket mer. Det finns särskilda salonger för afrikanska kvinnor. Det kostar hejdlöst mycket mer på deras salonger. Har de sitt eget hår är de superpetiga men oftast har de s.k weaves, peruker som sys fast i deras eget hår. Av någon anledning har afrikanska kvinnor ofta väldigt dålig hårväxt. Det växer i tussar och blir inte långt. De flesta bär peruk. Låt henne vara. Varför ska du dit och peta i hennes hår? Det är hennes grej, du måste inte få tillgång till det.
    Aha, detta visste jag inte
  • Anonym (Biobonus)

    Förklara för henne att du älskar allt med henne, även hennes naturliga hår. Fråga om det är en färgfråga att hon inte förstår det. Föreslå att ni båda lär er förstå, och att om hon förklarar för dig hur svarta kvinnor ser på sitt hår och hur det är särartat så lovar du att vara försiktig med det, hjälpa henne att skydda det mot regn och inte klaga när det tar lång tid att fixa. I gengäld kanske hon vågar låta dig se henne med naturligt hår, och röra det när det inte är fixat?

  • Anonym (verkar känsligt)
    EmberEyes skrev 2018-07-03 18:03:29 följande:
    Tänk såhär:
    Om du är tillsammans med en person med ätstörningar, hur skulle hon reagera om du pratade om och/eller pillade på hennes mage och sa saker som "jag älskar dina valkar"? Det är lite samma sak. Sluta försöka ta det med flickvännen innan du själv har kommit till insikt. Hon befinner sig inte i ett läge där hon kan ta den diskussionen på ett vettigt sätt med dig.

    Åter igen, försök hitta info via nätet/youtube och informera dig själv. Gå med i något forum som vänder sig direkt till natural hair, och försök kommunicera där, individer som håller på med naturligt hår har både erfarenheten och kunskapen i ämnet för att kunna förklara och bemöta dig vettigt.
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-07-03 18:06:49 följande:

    Förklara för henne att du älskar allt med henne, även hennes naturliga hår. Fråga om det är en färgfråga att hon inte förstår det. Föreslå att ni båda lär er förstå, och att om hon förklarar för dig hur svarta kvinnor ser på sitt hår och hur det är särartat så lovar du att vara försiktig med det, hjälpa henne att skydda det mot regn och inte klaga när det tar lång tid att fixa. I gengäld kanske hon vågar låta dig se henne med naturligt hår, och röra det när det inte är fixat?


    Tack för inläggen, skall försöka läsa på lite. Hon har flera olika oljor och krämer till huden som tydligen är väldigt noggrann skötsel med också men dessa verkar inte vara några problem att prata om eller att jag skrubbar och smörjer henne med, tvärtom. Det verkar inte alls vara lika känsligt även om det är en "svart grej" utan något hon ville att jag skulle göra på henne nästan direkt när vi börjat ses.
  • Anonym (ö)

    Det låter som hon skäms över sitt hår. När skam är inblandat blir det komplicerat.
    De lär sig redan från barn att försöka dölja afrohåret så mycket det går i olika frisyrer.

Svar på tråden ursäkta för rasism: färgad flickväns hår