• Anonym (verkar känsligt)

ursäkta för rasism: färgad flickväns hår

Jag är vit svenne och träffar en tjej som har rötter i Västafrika. Trots att vi har vart tillsammans i flera månader och har sex osv. så är hennes hår verkligen tabu att undra om. Jag har bara sett skymtar av hennes riktiga hår och hur det ser ut egentligen en stor härlig afrokrull men hon blir arg när jag ser det. Annars är det flätat eller ligger helt platt och att fixa håret verkar ta en timme, ja nästan en hel timme. Jag får inte se när hon gör det.

När vi duschar ihop får jag absolut inte blöta ner hennes hår och hon sover med de här flätorna. Jag får helst inte känna på det annat än väldigt försiktigt och hon vägrar gå ut i ens duggregn utan paraply.

Jag älskar henne och jag vill nog gifta mig med henne i framtiden. Jag känner att jag kan prata med henne om precis allt utom hennes hår. Då blir hon sur som fan men annars är hon nästan alltid glad. Hon brukar klippa mitt hår eller dra fingrarna genom det men jag får helst inte ens pilla litegrann i håret. Jag har upptäckt varje centimeter av hennes övriga kropp med tunga och fingrar och jag upplever det lite konstigt att jag får gärna stoppa tungan i hennes anus men inte pilla henne i håret.

Jag förstår inte hennes hår för att jag är vit tydligen. Det är en svart sak osv. Nu när jag är anonym kan jag riskera att outa mig som rasist och fråga varför det här är så himla känsligt? Vad är det med håret som är så känsligt för att jag är vit? 

• Svar på tråden ursäkta för rasism: färgad flickväns hår
  • Anonym (goodhair)

Jag kan rekommendera att kolla in Chris Rock's dokumentär "Good Hair" som handlar om just det här. 

• EmberEyes
    fornminne skrev 2018-07-03 20:27:01 följande:

Som jag skrev ovan, långt ifrån alla kvinnor har långt hår. Även män fixar håret. Säkert inte lika mycket som kvinnor, men att det ena könet skäms och inte vågar visa sitt riktiga hår, och det andra inte, låter lite extremt på 2000-talet.
    Du kan inte skilja på 2000-talet och de senaste 500 årens indoktrinering. Du får gärna tycka att det är konstigt och "sexistiskt" att man idag fortfarande bär på problematik som stammar från och blivit förstärkt genom århundrade, men det betyder inte att detta har hänt och fortfarande sker. Det som är konstigt för dig är en väldigt verklig livssituation för väldigt många. Att du tycker att det är fel och konstigt och förlöjligar problematiken kommer inte förändra livssituationen för någon av de med detta.

Det är skitbra att du reagerar, jag rekommenderar även dig att informera dig om just "natural hair"-rörelsen, engagera dig och var ett stöd, var en allierad!
  • fornminne
    Anonym (olika normer) skrev 2018-07-03 20:41:12 följande:
    Menar du på allvar att vi inte har väldigt olika normer för vad män och kvinnor förväntas göra med sitt hår? Som man kan du vara minister, advokat eller banktjänsteman med en frisyr som går ut på att du kör över hela skallen med en trimmer med jämna mellanrum. Två millimeter över hela huvudet, förutom på de partier där det inte växer något hår alls. Försök att komma undan med det som kvinna!

Var har jag skrivit att det är lika? Det är det inte. Men menar du att du aldrig har sett en kvinna med snaggat hår? Eller kvinnor med kort hår. Varför anses naturligt hår fult på svarta kvinnor, men inte på svarta män, när vita män och kvinnor har alla möjliga hårlängder och frisyrer?
  • fornminne
    EmberEyes skrev 2018-07-03 20:54:20 följande:
    Du kan inte skilja på 2000-talet och de senaste 500 årens indoktrinering. Du får gärna tycka att det är konstigt och "sexistiskt" att man idag fortfarande bär på problematik som stammar från och blivit förstärkt genom århundrade, men det betyder inte att detta har hänt och fortfarande sker. Det som är konstigt för dig är en väldigt verklig livssituation för väldigt många. Att du tycker att det är fel och konstigt och förlöjligar problematiken kommer inte förändra livssituationen för någon av de med detta. Det är skitbra att du reagerar, jag rekommenderar även dig att informera dig om just "natural hair"-rörelsen, engagera dig och var ett stöd, var en allierad!

Jag är verkligen inte ute efter att förlöjliga någon. Men ja, jag tycker att synsättet är problematiskt. Däremot vill jag inte ta ifrån någon rätten att göra vad den vill med sitt hår. Styling är helt ok! Men att säga, eller få höra, att naturligt hår är fult, är inte ok.
  • Anonym (jfr)
    fornminne skrev 2018-07-03 21:05:11 följande:
    Jag är verkligen inte ute efter att förlöjliga någon. Men ja, jag tycker att synsättet är problematiskt. Däremot vill jag inte ta ifrån någon rätten att göra vad den vill med sitt hår. Styling är helt ok! Men att säga, eller få höra, att naturligt hår är fult, är inte ok.

Du kan ju jämföra med att raka benen eller ta bort annat kroppshår. Självklart är det naturligt och inte det minsta äckligt med hår. Ändå skulle många kvinnor aldrig visa sig offentligt med hår under armarna eller hår på benen. Normer och ideal sitter djupt.
  • Kurlie

Saken är väl att svarta kvinnor under många år rakparmenentat sitt hår eller burit peruk för att lättare smälta in i vithetsnormen eller upplevas mer civilicerade. Även för att få jobb och inte bli dömda pga att håret skulle tyda på en annan kultur. Har tom läst om skolor i USA idag där skolorna tvingar eleverna att rakparmanenta håret eller att de inte får ha extensions osv så detta är högst aktuellt även idag. Idag verkar det som det är påväg att vända och fler och fler ser man med sitt naturliga hår. Vad jag förstått kan håret bli helt förstört av alla extensions och rakpermanenter, pratade senast i veckan med en kvinna som avrådde oss från att permanenta barnens hår då hennes blivit förstört efter det.

Lever med en afrikansk man och han är också väldigt noga med att smörja sig med fet kräm/olja. Menar på att det syns mycket tydligare på honom om han blir torr än på en ljus. Det kalla vädret gör ju så man blir torrare också.

Sen vill jag tillägga att det finns så mycket i en mörkhyad persons bagage som vi vita inte upplever. Nu är det ju så populärt med fillers och stora läppar men det uppmärksammas bara på vita. Medan mörka personer under uppväxten blivit kallade skällsord pga sina läppar, sitt hår eller sin fylliga rumpa om en hade en sådan. Och idag när det är på modet och vita opererar sig till det erkänns fortfarande inte det vackra på svarta kroppar i media. Kallas även kulturell appropriering.

• Seven Costanza
    fornminne skrev 2018-07-03 21:01:21 följande:

Var har jag skrivit att det är lika? Det är det inte. Men menar du att du aldrig har sett en kvinna med snaggat hår? Eller kvinnor med kort hår. Varför anses naturligt hår fult på svarta kvinnor, men inte på svarta män, när vita män och kvinnor har alla möjliga hårlängder och frisyrer?

Därför att svarta kvinnors hårtyp ofta omöjliggör att kunna ha "alla möjliga hårlängder och frisyrer" med sitt naturliga hår, så för att inte bara ha t ex snaggat, bollar eller cornrows så använder de t ex olika typer av rakpermanent, löshår eller peruk för att ha samma valmöjligheter som kvinnor med annan hårtyp har. I samhällen/umgängen med majoritet svarta är detta allmänt känt och inget att skämmas för men det blev ganska mycket skriverier när vita insåg att t ex Beyonce använder peruk, något svarta hade fattat för länge sedan.

Viola Davis fick t ex mycket beröm för att ha vågat visa att hennes karaktär i serien How to Get Away with Murder använder peruk och lösögonfransar och visa upp hur en medelålders svart kvinna kan se ut när hon tagit av sig detta. Vad gäller vita kvinnor är det väl bara typ cancerpatienter som kan komma undan med att ha peruk utan att någon tycker att det är ytterst märkligt. Att färga håret är okej men hårförlängningar och hårförtjockningar och fransförlängning tycker många vita är pinsamt, för idealet är att man ska vara så naturlig som möjligt, men ändå snygg förstås.
  • Seven Costanza

Och jo svarta smörjer sig MYCKET mer än vita, både kvinnor och män smörjer sig varje dag ibland flera gånger, för att undvika ashing dvs att huden upplevs se grå ut som aska när den är torr. Vita kvinnor smörjer sig också men jag tror inte det är så mycket som svarta kvinnor. Många vita män smörjer sig ju typ aldrig och definitivt inte efter varje dusch.

• EmberEyes
    fornminne skrev 2018-07-03 21:05:11 följande:

Huvudet på spiken!
    Det är precis exakt det som blivit hjärntvättat in i svarta kvinnor sedan kolonialismen, det är fortfarande idag ett problem på sina håll, arbetsgivare som ger varningar eller avskedar (eller inte ens anställer) kvinnor med naturlig afro osv.
  • EmberEyes
    Seven Costanza skrev 2018-07-03 21:43:33 följande:

Och jo svarta smörjer sig MYCKET mer än vita, både kvinnor och män smörjer sig varje dag ibland flera gånger, för att undvika ashing dvs att huden upplevs se grå ut som aska när den är torr. Vita kvinnor smörjer sig också men jag tror inte det är så mycket som svarta kvinnor. Många vita män smörjer sig ju typ aldrig och definitivt inte efter varje dusch.

Det visste jag faktiskt inte. Jag visste bara att knän/armbågar smörjs jämt, inte att det var helkropps-smörjningar flera ggr om dagen.
Svar på tråden ursäkta för rasism: färgad flickväns hår