Detdu skrev 2018-07-03 19:28:43 följande:
Tjena!
Det var så att jag och en kompis skulle iväg utomlands med Singapore airlines och jag hade laddat ner appen och checkat in dagen innan. Vi anländer till flygplatsen med god marginal och vi sitter vid ett par soffor ovanför tågstationen, tiden går och nör det återstår 50min kvar bestämmer vi oss för att gå in, när jag tar fram mobilen så finns incheckningen inte kvar?! Vi går till deras ställe och frågar varför vi inte kommer in, de säger att ni skulle ha kommit hit 1 timme innan och det är kört..... tidigare när jag har flygit har jag med online checking fått boardingkortet på mobilen men det fick jag ej upp nu.. mitt fel och skulle ha haft koll på det. Men har jag inga rättigheter här eller är det kört? Vi fick boka om hemresan då biljetterna annulleras ifall man missar ditresan på en tur&retur bokning. Med allt så gick nya biljetter på 14000 kr var....
Det blir en läropeng för er...
Om ni checkade in dagen innan och inte fick ett boardingkort skulle ni troligen till en destination där man inte kan göra en fullständig online incheckning. I vilket fall som helst om ni inte fick boardingkortet skulle ni gått till incheckningen 1 h innan nationell flight, 2 h innan internationell och helst 3 h innan en Transatlantisk, eller annan längre, flight. Detta för att se till så ni fick boardingkorten ordentligt.
Sedan skall man vara vid Gate ganska så långt innan vissa större flygplan börjar man fylla nästan en timme innan avgång. Man skall ha gått igenom säkerhetskontroll och övrigt i god tid. Är man incheckad så är man och de har troligen ropat efter er inne i terminalen.
Ni hade massor med rättigheter men även skyldigheter. Men så här i efterhand när ni själva klantat er så nej du har inga rättigheter. Du fick nu lära dig att man skall vara på flygplatsen i tid och framförallt vid Gaten i god tid samt ha koll på sitt boardingkort. Så förhoppningsvis gör du inte om det igen...
Som vissa andra sagt, varför skulle ni sitta och dega utanför? Att komma sent är inte fashionabelt när man skall flyga, bara idiotiskt...