• Autumnus

"Barnfri" varannan vecka

Hamnade i diskussion med en vän igår, där jag tog väldigt illa vid mig.
    Jag är en varannan-vecka- förälder. En förälder som på ett sätt känner sig misslyckad som inte kunde ge barnen en "standard familj", att få växa upp med sin mamma och pappa. Vi separerade då barnen var 4 och 6 år gamla och är fortfarande vänner, vi vill göra det så bra som möjligt för barnen trots att det blev som det blev. Vi kan umgås och är flexibla, hjälps åt om saker o ting krockar de veckor vi har barnen.

Det jag och min vän diskuterade igår var, att om man säger sig vara "barnfri och vill passa på att göra saker man kanske inte hinner/kan göra annars" - är det likställt med att "man skaffar inte barn för att vilja slippa dom" i denne persons värld.

Kunde jag välja, skulle jag alltid vilja ha barnen boende hos mig istället för varannan vecka. Trots att det är tufft att rodda ett hem ensam med allt vad det innebär med att få det att gå ihop. Nu kan jag inte det, för barnen har rätt till sin pappa med och det skulle jag inte ta ifrån dom.

Är det fel att säga att jag är "barnfri" då jag är det, att uttrycka att man "får andas", eller passar på att göra sådant jag kanske inte tar mig möjligheten till att göra då jag har barnen hemma - då jag hellre vill vara med dom än ser till mina egna intressen som t.ex träning? Att jag tar hand om mig själv lite, gör saker för min skull = fel ?

Jag vill ALDRIG slippa mina barn, men är det så folk ser på det, när man säger att man är "barnfri" ?

• Svar på tråden "Barnfri" varannan vecka
  • Autumnus

Tack för era svar!

Jag tror mest hen uttryckte sig så för att hen själv haft en jobbigare separation och taskiga erfarenheter av hur just deras relation kantats av tjafs och bråk.

Förstår bara inte hur man kan göra den jämförelsen, att bara för att man är "barnfri och kan andas" - skulle man inte ha skaffat barn. Vem skaffar barn och hoppas på att man ska separera? Befängt!

• Autumnus
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-04 10:27:34 följande:

Menade hon det som du tolkat det så är det vädigt elakt av henne. Men jag tror inte det är så vanligt att man säger den typen av saker till sina vänner med flit, utan ofta handlar det nog om missförstånd. Kanske menade hon inte detta som kritik mot dig som förälder utan ville bara diskutera ordet "fri" i sig, men så blev allt fel? Jag har själv aldrig reagerat när någon använt sig av ordet "barnfri" men nu när jag tänker efter så har ju ordet faktiskt en positiv klang. Lite som när någon frågar "vad är chansen för...?" men pratar om något de inte vill ska hända. Det kanske var så hon menade, inte att hon tror att du inte bryr dig om dina barn?

Det var klart och tydligt dennes erfarenheter av oss kvinnor som uttrycker oss vara "barnfria". Kanske inte gällde just mig, men att hen hört så många andra prata om att det var "skönt att vara barnfri och man kan göra vad man vill" - då kunde man lika gärna ha låtit bli att skaffa barn. Att sådana uttalanden gjorde hen "allergisk".

Jag menar dock på (och sa det med) att jag ser inget fel i att jag säger att jag är barnfri då jag är det och vill passa på att göra saker jag kanske inte annars gör. Det är väl rätt sunt? Varför ska man sitta hemma och göra ingenting bara för att man är barnfri? Det gör ju inte att jag mår bättre av hur det är?
Svar på tråden "Barnfri" varannan vecka