Inlägg från: Anonym (Sofie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofie)

Nötallergiker

Håller med ovan att din dotter bestämmer inte alls på sin arbetsplats - det gör arbetsgivaren.

Sen tycker jag faktiskt att det är lite oprofessionellt att sitta och smaska på snacks, bland kunder, när du jobbar. Bättre att ha nåt litet i personalrummet, där hon dessutom kan tvätta händerna både innan och efter hon stoppar fingrarna i munnen. Speciellt om hon hanterar pengar...

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 10:51:12 följande:

Nej, hon får givetvis svara som hon hjorde eftersom ägaren/chefen har sagt att det är okej. Varför ska man alls slösa ägarens /chefens tid med något som inte är aktuellt att diskutera? Om kunden inte accepterar butikens regler så kan kunden handla någon annanstans.

Du tror inte butiksägaren vill veta varför vissa kunder väljer att inte handla där? Varenda kund som ts dotter har en taskig attityd mot, är ju en kund som eventuellt kommer att välja att inte köpa nåt eller inte tänker komma tillbaka. I slutändan handlar det ju om kronor och ören, du tror inte ägaren är intresserad av det?
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 11:28:59 följande:

När min dotter jobbar ansvarar hon för butiken och bestämmer sådeles själv vad som gäller då. Inte sura kunder, hon som bråkade var inte ens allergisk själv utan tycker bara en massa

Och dottern tror att en sån attityd mot kunderna är bra för butiken? Får hon inga raster är det nåt hon får ta upp med ägaren.
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 11:34:35 följande:

Det är en liten presentbutik med endast en liten kassadisk och där man bestämmer själv eftersom det inte finns några "raster" i normal bemärkelse

Är det en presentbutik är det ju ännu mer opassande att sitta och äta feta nötter. Vem tror du vill ha din dotters flottiga fingeravtryck på sakerna dom precis tänkt köpa och eventuellt ge bort?
  • Anonym (Sofie)

Fast din dotter kan ju välja från en uppsjö av snacks som inte innehåller nötter för att underlätta för människor med kraftig nötallergi. Eller kan hon enbart äta nötter? Inget annat?

För ärligt talat tror jag att det blir långt mycket jobbigare för henne att se på när en kund kvävs till döds, än för henne att välja nåt annat att äta. Speciellt när hon är ensam personal, och vadå, 17-18 år? Har hon erfarenhet och träning i första hjälpen? Har hon använt en adrenalinpenna? Ligger butiken väldigt centralt så att en ambulans snabbt skulle hinna dit?

Är det liksom värt att riskera? För vadå? För att visa att "hon bestämmer visst vad hon äter och när"? Av princip?

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 16:21:45 följande:
    Nej men nötter är väldigt bra energimässigt om man inte hittar få i sig annat! Vet faktiskt folk som har det på skolor ockådp utan att någon dött

Det finns mycket annat som är bra energimässigt. Och det räcker ju att bara en person som har väldigt kraftig allergi kommer in i butiken, så får din dotter kanske se en person som kvävs och i värsta fall även avlider. Är du okej med det? Bara för att hon ska kunna trycka i sig nötter på sitt sommarjobb? Eller du kanske bara ser det som att din dotter skulle få lite extra livserfarenhet?

Förstår du inte att det skulle gynna både allergiker och din dotter om hon äter nåt annat i kassan?

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 13:53:54 följande:
    Jag behöver vara i butiken hela dagen när jag arbetar ensam. Skulle jag behöva gå på toaletten så måste jag låsa butiken och stönga ute kunderna.
    Så du driver också en liten butik, eller är det du som är TS dotter?
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 18:03:47 följande:

Nej? Jag arbetar i en mindre butik. Man arbetar ofta ensam så att byta av varandra eller att ta fika eller lunch och sitta i personalrummet funkar inte. Det är gansla vanligt i mindre butiker.

Tänkte bara för att någon frågade hur specifikt ts dotter gör, och du svarade. Om du inte är hon är ju ditt svar inte riktigt relevant, eller hur?

Och sen, om det bara är att stänga butiken om man vill ta en paus (vilket ts dotter borde får göra då hon har fria tyglar att göra exakt vad hon vill), så är ju problemet löst. Bara att dottern stänger butiken mitt på dan för lunch, så behöver hon inte sitta och småäta hela dagen i kassan.
Svar på tråden Nötallergiker