Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Nötallergiker

Jag hade gått till chefen och påtalat att kassörskan sitter och äter nötter vid kassan, som nötallergiker blir jag riktigt sjuk om någon ätit nötter och tar i saker utan att tvätta händerna noggrannt efteråt. 

• elmadumle
    Crazzy skrev 2018-07-04 10:37:39 följande:

Skickar med något som de flesta borde läsa (speciellt hypokondriska allergiker):

www.allergia.se/7-myter-om-notallergi/

Shit vad jag kommer bli hatad för det här.

så du tror inte på att det finns luftburen nötallergi bara för att någon skriver det på nätet? fråga den som faktiskt riskerar allvarlig andnöd av det. Jag påstår att det inte finns ett rätt i det som skrivs där. Jag har en adrenalinpenna med mig jämt pga nötallerig, på läkares order och då tillhör jag ändå inte de som blir allvarligast sjuk, men sjuk nog ändå.
  • elmadumle
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 16:21:45 följande:
    Nej men nötter är väldigt bra energimässigt om man inte hittar få i sig annat! Vet faktiskt folk som har det på skolor ockådp utan att någon dött
    Nötter får inte förekomma i förskolor/skolor idag just pga allergier. 
    Måste säga att de flesta har förståelse om man påtalar problemet.  För ett antal år sedan var jag arbetslös och gick någon aktivitet i nybyggda lokaler, kommer dit och ser att det finns skålar med jordnötter lite här och där, jag gick direkt och sa att ni får ta bort nötterna annars åker jag hem pga nötallergi, det tog inte många sekunder så var alla nötter borta och kastade, man bad faktiskt om ursäkt och sa att de inte tänkte sig för. Tänk så jobbigt det måste varit för alla andra som inte fick äta nötter bara för att jag är allergisk......
  • elmadumle
    Alessia skrev 2018-07-05 10:59:32 följande:

Nötallergi är inte luftburen. Det älskar allergiker att framhålla för att kontrollera sin omgivning.I extremfall skulle skulle det krävas att att en (jord)nötsätande person ställer sih framför en allergiker och flåsar ut andningsångor över den allergiska personen för att en reaktion ska kunna registreras. 

Hysterisk rädsla är också en form av sjukdom!

Så fel du har här. Just jordnötter känner jag av om någon äter det i min närhet, dock brukar det räcka om jag kan gå därifrån, ibland måste jag ta betapred. Hemma får det inte ätas i tv rummet om jag är där, den som äter nötter här måste dessutom tvätta händerna noggrannt med tvål och vatten innan den tar i något annat. 
  • elmadumle
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 11:43:38 följande:
    En professor inom allergi. Hur så? Vem har sagt till dig att nötallergi är värst? I verkligheten har väldigt få öht allvarlig nötallergi. Ofta är det föräldrar eller den allergiske som har identifierat sig med sjukdomen och kan inte släppa den ävem om de inte har den i verkligheten. Här kan du få läsa mer om det. notallergi.se/wickman-svarar-pa-fragor-om-not-och-jordnotsallergi/
    "Proffessor" menar du, ett skämt som inte vet vad han talar om. Jag som aldrig blivit testad för just nötter har genom att få i mig nötter av misstag konstaterats vara nötallergisk, så det behövs inga tester för att påvisa nötallergi.
    Du vill alltså påstå att när jag och andra trots försiktighet ändå råkar få i oss liten mängd inbillar oss när vi svullnar i halsen? vilken tur att läkarna inte tycker det utan tvärtom tar det på allvar.
    Sist jag fick en reaktion var på jobbet, vi hade fått tårta av anhöriga, en jordgubbstårta och en nöttårta, jag skar jordgubbstårtan med samma tårtspade som någon annan innan tagit en bit nöttårta med utan att veta om det.
    En tugga på tårtan och reaktionen kom som ett brev på posten. 12 betapred direkt och ner på vårdcentralen där jag fick ytterligare tabletter och uppsikt under drygt en timme innan jag fick gå tillbaka till jobbet. 
    Vilken tur att inte denna "proffessor" jobbade där då. 
  • elmadumle
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 13:46:29 följande:
    Vad då "professor"?? Han ÄR professor. Vad har du för utbildning inom allergier? ki.se/people/magwic
    "proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet. 
    Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.
  • elmadumle
    Alessia skrev 2018-07-05 15:06:57 följande:
    Magnus Wickman, allergolog, barnläkare, professor vid Karolinska institutet, har tillsammans med medarbetare utarbetat ett test för "luftburen nötallergi" som tillgår så här:
    Patienten sitter ner och har ett skydd för näsan för att ev nötlukt inte ska slå igenom. Man har två skålar  en med nötter, jordnötter och en med bönor. En medhjälpare tar en av skålarna (den andra är kvar utanför rummet) och går runt nära patienten med den, samt rör runt ordentligt i skålen under tiden. OM patienten reagerar på nötskålen händer det inom tio minuter  och den reaktionen har aldrig blivit värre än att patienten med sedvanlig medicin (som allergiker alltid bör ha med sig!) klarat sig galant och med lindriga reaktioner. Av 70 undersökta barn  där föräldrar angivit allergi) var det fyra som visade lindriga reaktioner.

Jag hade en gång en arbetskamrat som sade sig ha nötallergi men den var inte diagnosticerad. Hon tålde inte se en nötkaka, eller en nötchokladkaka i omslag utan få klåda i halsen rinnande ögon andningsbesvär. Det var inget annat än framkallad attack. Nötkakor som hon inte såg reagerade hon heller inte på. Hoppas att hon fick psykiatrisk hjälp för detta var ett sätt att väcka medkänsla och intresse.

Som sagt: rädsla och hysteri och en god portion stupiditet är den största faran här.

Den som VERKLIGEN har en allergidiagnos av något slag har alltid ett eget ansvar att på bästa sätt förhålla sig till omgivningen med avseende på sjukdomen. Det är inte alltid omgivningens fel.
    Självklart finns det de som tror sig vara allergiska, men för oss som verkligen är det är det ett hån med personer som tror sig veta att vi är hysteriska och inbillningssjuka.  Ibland måste omgivningen visa hänsyn till allergier också. 
  • elmadumle
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 15:14:15 följande:
    Vad argumenterar du om? Jag har inte skrivit någonstans att det absolut inte finns. Däremot är det VÄLDIGT ovanligt även om många allergiker eller deras mammor (när allergierna är små) som tror att de har allvarlig och livshotande allergier. Det är det jag skriver om. Så du kan göra om och göra rätt och sluta påstå att jag har sagt saker som jag inte har sagt.
    Nej det är heller inte väldigt ovanligt, det är väldigt vanligt tyvärr, däremot är det väldigt vanligt att omgivningen beter sig som du, nonchalerar problemet, och den sk proffessorn. Som sagt, fråga alla de som lider av svåra och allvarliga allergier innan du skriver. 
Svar på tråden Nötallergiker