Inlägg från: Anonym (Domstolshandläggare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Domstolshandläggare)

    Avslag hos migrationsverket

    Emstahsa skrev 2018-07-04 10:20:33 följande:

    Vet inte riktigt i vilken kategori jag bör lägga denna i men jag provar här.

    Min man fick nu i juni avslag hos mig. Verket och vi har nu överklagat ärendet, men hur lång tid brukar det ta? :(


    Det är ju ett tag sen du skrev tråden, du kanske har hunnit prata med den migrationsdomstol som handlägger ert ärende men jag svarar ändå.

    Jag jobbade i somras som domstolshandläggare på en av landets migrationsdomstolar. Handläggningstiden (i alla fall vid den domstolen) för uppehållstillstånd som gäller anknytning är för närvarande drygt ett år, De ungefärliga handläggningstiderna ska finnas på Förvaltningsrättens (Migrationsdomstolens) hemsida.

    Dock förekommer det att ett ärende kan tillbakavisas till Migrationsverket om den klagande (alltså den som överklagat eller dess ombud) visar att kraven är uppfyllda. Jag kan inte säga något om ditt fall förstås, med så lite info (och jag är inte jurist).

    Jag har sett mål där anknytningspersonen sedermera skaffat en tillräckligt stor bostad och visat det, och där Mig-verket sagt att de därför medger bifall (alltså att personen ska få komma hit)

    Hoppas det löser sig för er!
Svar på tråden Avslag hos migrationsverket