• Aniiee

Ninjutsu

FM2018 skrev 2018-07-04 19:18:49 följande:
    Helt korrekt, jag kanske syftade till den mentala skolningen. Det är viktigt att kunna försvara sig i dag i tanke på exv. cyberkrigföring där civila lätt kan bli måltavla. Världen ser inte ut som den gjorde för tio år sedan.
    Ska du skydda dig mot cyberkrigsföring så ska du lära dig knacka kod, inte ninjutsu.

Personligen föredrar jag dock karate och har även tränat lite, lite hontai yoshin ryu, vilket, roligt, men.... circumstances.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

För övrigt så tror jag ingen utanför Japan tränar/lär ut alla 18 juhakkei och kan knappast kalla sig "autentiska" därmed, men det är kanske lite av en smaksak.

• Aniiee
    FM2018 skrev 2018-07-08 01:50:48 följande:
    Vad jag förstår så finns det flertal skolor i Japan.
    Det är sant, men alla har 18 juhakkei och det stora flertalet är desamma. Några diffar men totalt pratar vi om kanske 25 st och det är ofta frågan om gränsdragningar. "Är just det här 1 eller 2 juhakkei?" Skola 1: "Nä, det är en", Skola 2: "Nä det är två." Skola 3: "skitsamma, just den där intresserar oss inte, vi har den här istället." Men varenda skola har 18 juhakkei, vare sig de lärs ut eller inte.
  • Aniiee
    FM2018 skrev 2018-07-08 02:02:26 följande:
    Får man då inte autentisk skolning?
    Inte om de inte lär ut alla 18. De flesta idag, särskilt utanför japan, lär ju bara ut de justsu så går ut på att slåss/självförsvar/stridstekniker och täcker inte heller alla de. En del lär ut delar av boryaku, men visa mig den ninjutsu-skola som lär ut tenmon eller bajutsu. Bajutsu kan jag tänka mig att det finns de som tar med, faktiskt, men det är nog inte vanligt.
Svar på tråden Ninjutsu