• Glädje5

    Är det riskfritt att resa?

    Är det riskfritt att resa utomlands nu så här tidigt utan risker för att man får mat som kan skada fostret?

    Eller annat som kan skada i tidigt stadium?

  • Svar på tråden Är det riskfritt att resa?
  • Glädje5
    OlgaElvira skrev 2018-07-05 07:01:15 följande:

    Vilken vecka är du i?


    5 därför tänkte jag det kanske är värst nu när man inte vet vad som finns i mat osv och risk för missfall mm

    Är 44 år
  • Mascaraklumpar

    Det finns inget som är riskfritt, men det är ju knappast så att Sverige är det enda land där det föds friska barn. Följer du kostråden så är det stor chans att det går bra. Du kan också leta reda på kostråden från det land du ska till för att se om det finns något ytterligare man bör tänka på.

  • Glädje5

    Nej självklart inte men de kvinnorna är ändå vana vid sin egen kultur och reagerar ju inte på det vi blir sjuka av därav frågan vad som rekommenderas och tänkt som risk.....

  • Anonym (Greta)
    Glädje5 skrev 2018-07-05 07:27:49 följande:

    Nej självklart inte men de kvinnorna är ändå vana vid sin egen kultur och reagerar ju inte på det vi blir sjuka av därav frågan vad som rekommenderas och tänkt som risk.....


    Fast det är inte kvinnornas reaktioner som ger missfall, utan barnets. Listeria är tex farligt eftersom barnet får det. Om du blir sjuk så ger det aldrig eller väldigt sällan missfall. Barnen är inte vana vid landets mat och påverkas oavsett om mamman inte gör det.
  • Blåklocka87

    Jag reste till Asien när jag var ca 6 veckor gravid.

    Va borta i över en månad.

    Åt allt :) men var noga med att alltid köpa flaskvatten.

    Ut kom en frisk liten pojk :)

  • Anonym (Barn föds i hela världen.)

    Bodde i Spanien när jag var gravid och födde äldsta barnet och var i tredje månaden 1.5 månad i Spanien med andra barnet. Inga konstigheter.

  • Anonym (Etttagkvar)

    Jag är i Spanien nu i tre veckor (mellan v. 10-13). Innan jag åkte såg jag till att ha mitt EU-kort och kollade upp vad sjukhuset hette så jag visste vad jag ska säga till en taxi om jag behöver åka dit, jag pratade med vänner som kan komma hit om det behövs (jag är ensam här). Nu är det ju bara Spanien, och jag pratar dräglig spanska, men kändes ändå skönt att ha kollat upp saker. Hade jag inte kunnat spanska hade jag tagit reda på en del ord också. EU-kortet har jag fått använda (men inte för nåt graviditetsrelaterat) och det var jättesmidigt! Är det inom EU ringer man ju också billigt till 1177, det kan vara bra att komma ihåg. 

Svar på tråden Är det riskfritt att resa?