• Anonym (Anony­m)
    Äldre 5 Jul 04:58
    13740 visningar
    47 svar
    47
    13740

    Medicinsk abort söker stöd

    Hej,

    Genomgår medicinsk abort om några timmar och är livrädd. Söker någon som varit med om det som jag kan prata med, har i stort sett ingen och behöver bara att någon finns som stöd. Någon som är villig?

  • Svar på tråden Medicinsk abort söker stöd
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 19:59
    #11

    Hej anonym,

    Jag ska försöka att svara på alla frågor men är lite hög så vet inte om jag får fram allt. Nej jag är inte ensam hemma mina syskon är hemma hela tiden på grund av sommarlov och mina föräldrar också emellan åt men ingen i varken familjen eller utanför familjen är medvetna om vad som försegår av kulturella skäl.

    Tack så mycket för informationen, det underlättar en hel del. Jag var helt livrädd när jag skulle göra detta och trodde aldrig att jag skulle ta mig genom det. När jag gick på undersökning kallsvettades jag så mycket att hon var tvungen att lugna ner mig, visade sig att jag var i vecka 5+3. Jag tog första tabletten, kände ingenting förutom molande smärta. Jag har varit livrädd för aborten, läst så mycket dessa dagar eftersom att jag inte har någon kunskap eller erfarenhet om detta. Alla inlägg har varit skräckhistorier som förvärrade allt, kunde inte sova alls efter det och har haft mardrömmar. Idag förde jag in fyra tabletter och tog alla smärtlindrande eftersom att jag inte visste hur kroppen skulle reagera. Jag började blöda ganska fort och det har ökat, det har kommit mängder med klumpar och blodet rinner som det vore en kran. Det rinner genom byxorna så mkt som det rinner, vet inte om det är normalt och är oroad över mängden. Är det normalt att blöda såhär? Det gör inte ont längre men det gjorde ont i några minuter sedan kicka omgång två av värktabletterna in. Har haft ont sammanlagt tjugo minuter sedan imorse, skulle dock inte klarat det utan morfinet. Jag mår toppen förutom att det rinner som det gör.

    Tack så otroligt mycket för tipsen, det är precis vad jag behöver. Mitt värde låg på 127 och den ska ligga mellan 120-130 så hon tyckte att det var ovanligt bra för en fertil kvinna. Behöver höra vad jag ska göra för att underlätta det hela, hur mycket som är ?normalt eller okej? att blöda m.m då jag inte har ngn aning och kan inte heller prata med ngn om det.

    Tittar på en intressant serie och glömmer smärtan, ställer mig upp mellan avsnitten och rör mig sedan fortsätter. Smärtan är hanterbar och känns knappt på grund av smärtlindringen. Om smärtan försvinner imorgon och övergår till vanlig mensvärk funkar vanliga tabletter, är mer orolig om värkarna är kraftiga och den starka alvedonen och morfinet är slut. Hoppas på att ha samma tur som dig med att det ska minska och sluta inom 6 dagar. Tack återigen!

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 20:02
    #12

    Det går bra, tack som frågar och kollar till mig. Är ganska trött men har inte ont, äter och dricker som jag ska, inga problem att få ner det. Det enda är väl lite mensvärk några minuter då och då och att det blöder som sjutton men tror det är ganska normalt.

    Ingen hos mig men runt mig, kram och tack återigen!

  • Anonym (Vecka 6)
    Äldre 5 Jul 20:59
    #13

    Vad skönt att allt har gått bra! Blödningen efteråt var inte alls farlig för mig, jag hade de största nattbindorna i början men redan efter 2-3 dagar kunde jag ha vanliga. Jag blödde en vecka så det var som en kraftig mens.

    Får jag fråga vad du gjorde för att få morfin? Jag fick ingen smärtlindring alls överhuvudtaget, det var den värsta smärtan jag upplevt i hela mitt liv och då gjorde jag min på sjukhus för att jag hoppades att jag skulle få smärtlindring om jag behövde.

    Förlåt för att det blev en liten skräckhistoria, smärtan varade bara 12-13 timmar för mig.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 22:25
    #14

    Tack så mycket :) okej så jag ska ha koll att mängden minskar inom två till tre dagar stegvist. Var det så att du också fick som en kran med klumpar första dagen? Eller är det ovanligt mycket? Hoppas också på att det ska vara en vecka till två veckor högst och minska för varje dag utan komplikationer.

    Jag gick till en privat klinik, ringde på måndag och fick tid tisdag. Läste att det var enklast att få tid där. De bemötte mig så otroligt bra. Hon såg att jag var nervös och frågade hur jag mår och om jag hade varit med om detta tidigare, vad jag oroar mig för, tog tester, undersökte m.m, ja du vet hela köret. Hon gick sedan över till att de egentligen inte brukar ge ut morfin men att hon har arbetat så pass många år och varit med om väldigt mångas erfarenheter och vet att det oftast brukar vara väldigt önskvärt. Hon sa att jag enbart skulle använda om det behövdes och hur jag använder det, likaså med alvedon, de brukar ge 500 g men de som leverar har inte förstått det och ger ut dubbla dosen så antar att de ren tur och bra val av klinik hahah! Fick med 3 st Ipren 400 mg, 4 st alvedon 1000 mg och tre morfin. Ipren och alvedon döda allt och morfin gjorde mig hög. Är otroligt tacksam för så fin personal som förstod min situation.

    Kram <3. Det är ingen fara, alla har olika upplevelser och du ska inte försköna det för att få mig att må bättre!

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 5 Jul 22:27
    #15

    Uppdatering: blöder fortfarande mycket men det rinner inte genom. Går att byta varje två timmar nu utan att det rinner genom kläderna. Har lite mensvärk men inget som får mig att bli sängliggandes. Är trött som attan men det är förståeligt av mängden blod. Jag lever och andas och mår inte psykiskt dåligt, snarare tvärtom. Känner mig lite känslokall men befinner mig kanske förnekelse eller ngt.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 23:00
    #16

    Hej alla,

    Hur ont hade ni dagen efter? Har ganska kraftig mensvärk men mängden har ju minskat. Är det okej?

  • Anonym (Ingen fara)
    Äldre 7 Jul 00:23
    #17
    Anonym (Anonym) skrev 2018-07-06 23:00:04 följande:

    Hej alla,

    Hur ont hade ni dagen efter? Har ganska kraftig mensvärk men mängden har ju minskat. Är det okej?


    Ja inget konstigt, kan göra ont några dagar.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 02:04
    #18

    Tack så mycket som tur sparade jag några tabletter!

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 20:21
    #19

    Hej tjejer,

    Blöder fortfarande mängder, vissa stunder mer och andra stunder mindre, ibland ser det ut som att det ska ta slut och sen börjar det igen. Ibland har jag ont och ibland känner jag inget alls. Men idag upptäckte jag en lagom stor klump till, är det vanligt på tredje dagen? Eller är det något konstigt?

  • Äldre 7 Jul 21:52
    #20

    Hej, bara så du vet (du vet säkert redan men ifall att) klumparna är helt normalt och det har ingenting att göra med embryot/fostret, alltså det är inte "bitar" av något, det är precis som man kan ha klumpar vid mens , det är blod och sekret från livmodern som koagulerat och så. Det blir mer vid missfall/abort för att livmodern blivit mer "slemmig" inuti under den jättetidiga graviditeten. Bara så du vet det, det kan ju kännas väldigt obehagligt annars. Bra att du skriver här, och försök fortsätt som du gör, ta det lugnt och se på en serie om du kan, och känner du dig riktigt orolig så försök gå en promenad och ring 1177 eller till kliniken om det är på dagtid. Ska tänka på dog, önskar dig allt gott och att du snart mår bättre igen!

Svar på tråden Medicinsk abort söker stöd