• Anonym (Vanligt folk)

Sluta prioritera gängkriminella!

Nej, det är inte bästa alternativet att lägga de flesta resurserna på att lösa mord på gängkriminella. Att lägga resurser på att lösa mord på "vanliga" medborgare är helt i sin ordning, men resurser ska inte tas från att lösa våldtäkter, misshandel, inbrott mm. Varför gör man inte som i USA (New York) och sätter kraften på att lösa mängdbrotten/vardagsbrotten? De gängkriminella begår även dessa brott och kommer då lättare att sättas fast. Den som sitter inne för stöld kan inte vara ute och skjuta andra gängkriminella.

• Svar på tråden Sluta prioritera gängkriminella!
  • sextiotalist
    Anonym (Vanligt folk) skrev 2018-07-05 07:11:18 följande:

Nej, det är inte bästa alternativet att lägga de flesta resurserna på att lösa mord på gängkriminella. Att lägga resurser på att lösa mord på "vanliga" medborgare är helt i sin ordning, men resurser ska inte tas från att lösa våldtäkter, misshandel, inbrott mm. Varför gör man inte som i USA (New York) och sätter kraften på att lösa mängdbrotten/vardagsbrotten? De gängkriminella begår även dessa brott och kommer då lättare att sättas fast. Den som sitter inne för stöld kan inte vara ute och skjuta andra gängkriminella.

Det ligger något i vad du säger, att fånga upp dessa för andra brott. Har för mig att man fick fast Al Pacino genom att fälla honom för skattebrott.

Fast nu tror jag inte att "hjärnorna" gör inbrott etc, utan de fixar andra istället.
    Men det finns så många andra sätt också att minska deras inflytande. Att se till att marknaden minskar. Vi vanliga dödliga är nog inte så medvetna om hur våra vardagsbeslut kan gynna dessa kriminella gäng. Bara det att inte köpa droger, inte smuggelsprit, inte smuggelcigaretter. När man handlar på blocket, tradera etc kolla upp att det inte är stulet det man köper.
    Den där billiga cykeln kanske är stulen.
  • Anonym (Vanligt folk)
    sextiotalist skrev 2018-07-05 07:56:07 följande:
    Det ligger något i vad du säger, att fånga upp dessa för andra brott. Har för mig att man fick fast Al Pacino genom att fälla honom för skattebrott.

Fast nu tror jag inte att "hjärnorna" gör inbrott etc, utan de fixar andra istället.
    Men det finns så många andra sätt också att minska deras inflytande. Att se till att marknaden minskar. Vi vanliga dödliga är nog inte så medvetna om hur våra vardagsbeslut kan gynna dessa kriminella gäng. Bara det att inte köpa droger, inte smuggelsprit, inte smuggelcigaretter. När man handlar på blocket, tradera etc kolla upp att det inte är stulet det man köper.
    Jag ser hellre att polisen löser våldtäktsbrott än mord där gängkriminella dödar andra gängkriminella. De vet vad de ger sig in på och de är inte heller intresserade av att polisen ska lösa det.
  • Anonym (..)

Klart de ska utreda även sådana mord.

Men lös problemet genom att sätta x3 i straff på brott som är relaterat till eller en del av ett kriminellt nätverk, så får vi bort några av de ruttna äggen.

Fängelse handlar både om att vårda, rehabilitera och rent krasst förvara/skydda samhället från individen.

• Anonym (Vanligt folk)
    Anonym (..) skrev 2018-07-05 08:54:09 följande:

Men lös problemet genom att sätta x3 i straff på brott som är relaterat till eller en del av ett kriminellt nätverk, så får vi bort några av de ruttna äggen.

Fängelse handlar både om att vårda, rehabilitera och rent krasst förvara/skydda samhället från individen.

Tja. Det är synd att de har uppgörelser bland vanligt folk, annars har jag inget emot att de skjuter ihjäl varandra - bra att de decimerar sig själva sas.
  • Anonym (Hpfm)

.

Det där var lite roligt. Stackars Al.
  • KaptenOhoy

Al Pacino, skådespelaren, har nog inte åkt fast för många brott nej. ^_^

Al Capone, den ökande gangstern, åkte däremot fast för skattebrott.
  • Anonym (A)
    Anonym (..) skrev 2018-07-05 08:54:09 följande:

Håller med.
  • Anonym (Vanligt folk)

Sätt dem på en öde ö så får de ta död på varandra bäst de vill... Suck

• Anonym (Vanligt folk)

Det jag skriver om fungerade utmärkt i USA så varför skulle det inte fungera här?
  • Anonym (syn)

Jag tror tyvärr inte det kommer bli så i Sverige den närmsta tiden. Sverige har inte hängt med i förändringarna.

Här verkar synen vara att alla är goda egentligen och förtjänar hjälp att hamna på rätt köl. Vilket blir på bekostnad en av samhället.

Vilket resulterar i ett väldigt långt tålamod och höga krav på bevis mot någon. Lite som en misshandlad partner som säger "hen förstod inte vad hen gjorde och menade egentligen inget illa".

I USA är synen mer att skydda allmänheten och att den som begår brott avsagt sin plats i allmänheten och frivilligt gjort sig till ett hot mot detsamma.

Vilket istället gör att man slår ned hårt på den som börjar röra sig utanför lagen för resten av invånarnas skull. Hur det går med den kriminelle är av ganska liten betydelse.

• Anonym (+)

Alltså när satte de dit Al Pacino?
  • Aniiee
    Anonym (+) skrev 2018-07-06 15:03:34 följande:
    Alltså när satte de dit Al Pacino?
    Aldrig. Den som skrev det från början balndade ihop Pacino med Capone. Pacino har dock spelat en karaktär baserad på Capone i filmen "Dick Tracy" från 1990.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Sluta prioritera gängkriminella!