• Intenuintesåhär

    Hur står man ut?

    Okej, jag vet att man står ut. Det är inte så att man lägger sig ner och tynar bort. Men just nu känns det som om det är allt jag vill.

    Har en liten 18-månaders hemma. Full av liv, än här än där som bara vill leka leka leka och allra helst ute såklart. Jag är gravid i vecka 35 och fruktansvärt trött. Tröttheten kom smygande för några veckor sedan och har lagt sig och försvinner inte hur mycket jag än sover (vilket aldrig blir så mycket som jag vill pga av liten flicka här hemma).

    Jag orkar i princip ingenting. Jag vaknar trött, somnar trött och där emellan är jag bara trött.

    Har ni tips på aktiviteter inomhus som funkar med en buse på 18 månader? Eller utomhus, men gärna inte mycket spring och flax.

  • Svar på tråden Hur står man ut?
  • nernu

    Finns det en pappa? Finns det andra vuxna som barnet känner? Använd alla resurser som finns.

    Tänk good enough. Barnet dör inte av färdigköpt mat och lite mer tvtid just nu.

  • Physalis

    Gå ut till en inhängnad plats där barnet kan röra sig fritt utan att skada sig.

    Utnyttja kontakter och våga be om hjälp.

    Fyll badkaret (om inget finns så köp en babypool och ställ i duschen) sitt brevid och se bara till att hon inte drunknar.

    Sätt på tvn eller plattan.

    "Jaga" dottern, gå bakom henne långsamt och säg "nu kommer jag och tar dig" med busig röst, så kan hon springa som en galning och du går långsamt.

    Sov när hon sover.

    Lät henne riva i kastrullskåpet eller någon rolig låda.

    Tillåt dig själv att säga nej och att hon får leka själv.


    Korrekturläser som en kratta
  • Nutnut

    Använd tvn/iPad som barnvakt

    Ring farmor/farfar eller mormor/morfar

    Gå till en inhängnad park och låt ettåringen leka medan du tittar på från en bänk

    Köp några nya enkla leksaker som barnet kan roa sig själv med medan du ligger på soffan

    Ta in på hotell så du får sova bort en dag och lämna över allt ansvar på pappan

    Det var Mina tips ;)

  • Frallanz

    Vet inte hur intresserad hon är men när min 3 åring var 1,5 så älskade han trolldeg. Kunde sitta o kladda med det läääänge så det är ett tips att prova :) behövs bara salt, mjöl o vatten.

    En inhängnad plats som ovan har funkat här, vi går till dagisgården under helger. Dagtid kan det ju vara lite svårare att hitta en inhängnad plats kanske, någon sandlåda där ni kan ta med er massa olika leksaker kanske?

    Har ni inte henne på dagis? Tänker om hon kan få leka av sig där några timmar under dagen, superroligt för henne o du får vila :)

  • Frallanz
    Frallanz skrev 2018-07-08 06:44:36 följande:

    Vet inte hur intresserad hon är men när min 3 åring var 1,5 så älskade han trolldeg. Kunde sitta o kladda med det läääänge så det är ett tips att prova :) behövs bara salt, mjöl o vatten.

    En inhängnad plats som ovan har funkat här, vi går till dagisgården under helger. Dagtid kan det ju vara lite svårare att hitta en inhängnad plats kanske, någon sandlåda där ni kan ta med er massa olika leksaker kanske?

    Har ni inte henne på dagis? Tänker om hon kan få leka av sig där några timmar under dagen, superroligt för henne o du får vila :)


    Glömde också säga att vi färgar vår trolldeg med karamellfärg i olika färger så blir det ännu roligare att pilla med :)
Svar på tråden Hur står man ut?