• PenguinBonBon

    Berätta att jag har autism! Hjälp

    Hej jag är 12 år som vet att jag har autism men vill endå inte och klarar ej att berätta för mina föräldrar. Mest svårt att prata med mamma även om hon e en sjuksköterska. Finns det något sätt jag kan förtydliga mitt autism för mina föräldrar så de förstår att jag har det, min pappa tog bara upp det någon gång lite sådär flummigt men ja kommentera nedan om jag kan förtydliga mitt autism för mina föräldrar så de förstår

    (Jag vet att jag inte har svår autism, lite enklare typ och jag e säker på att jag har autism för jag har funderat över det typ 1 helt år)

  • Svar på tråden Berätta att jag har autism! Hjälp
  • PenguinBonBon
    Salmiakk skrev 2018-07-05 11:59:42 följande:

    Du behöver komma på en utredning så det kan utredas och det är bara dina föräldrar som kan få igång det.

    Så prata med dom.


    Jag vet att jag måste, men jag vet liksom inte vilket tillfälle som passar bäst och min pappa brukar jag ha svårt att liksom tillföra en ordentligt konversation och min mamma har jag ingen bra relation alls, kan jag ta kontakt med t.ex. min moster för hon jobbar med folk som har funktionsnedsättningar och börja med det??
  • Långbenopluto
    PenguinBonBon skrev 2018-07-05 12:08:16 följande:
    Jag vet att jag måste, men jag vet liksom inte vilket tillfälle som passar bäst och min pappa brukar jag ha svårt att liksom tillföra en ordentligt konversation och min mamma har jag ingen bra relation alls, kan jag ta kontakt med t.ex. min moster för hon jobbar med folk som har funktionsnedsättningar och börja med det??
    Ja, så kan du göra. Eller börja med att prata med skolsköterskan.
  • Nimzay
    PenguinBonBon skrev 2018-07-05 12:08:16 följande:
    Jag vet att jag måste, men jag vet liksom inte vilket tillfälle som passar bäst och min pappa brukar jag ha svårt att liksom tillföra en ordentligt konversation och min mamma har jag ingen bra relation alls, kan jag ta kontakt med t.ex. min moster för hon jobbar med folk som har funktionsnedsättningar och börja med det??
    Du kanske kan börja med att prata med din moster och sen antingen be henne prata med dina föräldrar eller rådfråga henne om ett bra sätt att lägga upp det ifall du ska berätta för dina föräldrar själv?
  • complicit

    Prata med skolsköterskan om dina funderingar. Det kan vara så att du har autism men det är inte alls säkert. En utredning görs på BUP och man träffar en psykolog flera gånger innan diagnosen ställs. Det bästa vore om du fick komma till BUP och göra en utredning så du får reda på hur det ligger till, så du slipper gå och fundera över det.
    Får jag fråga varför du tror att du har autism?

Svar på tråden Berätta att jag har autism! Hjälp