• PenguinBonBon

Hålla inom ljud och information med autism

Hej jag undrar om jag har autism och är ganska säker på det, men jag kan liksom ibland ute stänga ljud och information på butiker och andra sociala ställen kan jag fortfarande ha autism även om detta

• Svar på tråden Hålla inom ljud och information med autism
  • Nimzay

Om mycket annat stämmer in på dig kan du säkert ha det ändå skulle jag väl tro ja. Det är väl sällan man har exakt alla symtom bara för att man har autism. Och till exempel har jag autism och jag kan brukar kunna utestänga ljud eller typ ignorera dem ganska bra på sociala ställen - alltså typ på matställen, caféer, affärer och liknande, men däremot om jag är exempelvis i ett klassrum där det är stökigt och högljutt har jag jättesvårt att stänga ute och ignorera ljud jag tycker är jobbiga och kan knappt koncentrera mig alls - alltså jag har haft väldigt stora problem med det under min skolgång.

• PenguinBonBon
    Nimzay skrev 2018-07-05 12:21:24 följande:

Om mycket annat stämmer in på dig kan du säkert ha det ändå skulle jag väl tro ja. Det är väl sällan man har exakt alla symtom bara för att man har autism. Och till exempel har jag autism och jag kan brukar kunna utestänga ljud eller typ ignorera dem ganska bra på sociala ställen - alltså typ på matställen, caféer, affärer och liknande, men däremot om jag är exempelvis i ett klassrum där det är stökigt och högljutt har jag jättesvårt att stänga ute och ignorera ljud jag tycker är jobbiga och kan knappt koncentrera mig alls - alltså jag har haft väldigt stora problem med det under min skolgång.

Precis jag har ofta problem i klassrum och skolavslutningar och ibland i klassrum (de är ganska lugna) men däremot kan jag ignorera ganska mycket på cafeer och nöjesparker som liseberg, skönt att jag ej är ensam om att utestänga ljud :)
  • Meriall

Att ha svårt stänga ute ljud brukar vara tecken på add/adhd, inte autism. Vissa med autism är jättebra på att stänga ut världen eller delar av den. Så det påverkar inte.

• PenguinBonBon

[quote=78857942][quote-nick]Meriall skrev 2018-07-05 16:09:39 följande:[/quote-nick]Att ha svårt stänga ute ljud brukar vara tecken på add/adhd, inte autism. Vissa med autism är jättebra på att stänga ut världen eller delar av den. Så det påverkar inte.[/quot

Och tack för svaret

Svar på tråden Hålla inom ljud och information med autism