• Anonym (Kaffedraken)

    Ätstörning, stor viktökning

    Har haft en ätstörning under många år, så plötsligt tappade jag 7 kg i januari och kollapsade strax därefter. Nu har jag självbehandlats efter råd från läkare i 6 mån och mår relativt fysiskt bra igen (svimmar inte längre, kan koncentrera mig och minnas, kan gå och springa, fryser inte etc) dock fortfarande ingen mens och mycket skört hår och naglar. Psykiskt har jag kommit en bit men lider fortfarande av stark kroppsångest och ångest relaterad till mat och träning. Har nu gått upp ca 9 kg, de första 3 kilona gick jag successivt upp i samband med att jag ökade matintaget, men resterande har gått väldigt snabbt på slutet. Får tototal panik och slutar äta från dag till dag samtidigt som jag är otroligt kluven till att träna för om jag gör det så får jag för mig att jag går upp i vikt samtidigt som ångesten blir enorm när jag inte tränar. Har väldigt svårt att klä på mig och ens gå utanför dörren. Går i terapi och bearbetar min ätstörning och självkänsla men känner att jag helt tappat kontrollen.

    Jag undrar om någon vet vad som händer i min kropp? Hur kan jag hitta en lösning där jag kan stanna i vikt? Äter fortfarande efter strikt lchf men har ökat mina portioner och antalet måltider per dag.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ätstörning, stor viktökning
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är idag 167 lång och väger 62 kg, är alltså absolut inte underviktig och var det inte heller i vintras när jag vägde 53 kg egentligen. Tror min kollaps grundade sig i att jag i 5 år svultit mig själv till och från, spytt i perioder, använt åtskilliga bantningspreparat, tvångsmässigt tränat etc.

    Har i 5 år ätit lchf (fast med väldigt lite fett) vilket jag fortfarande gör. I vintras när jag gick till läkare och dietist åt jag ca 300-800 kcal per dag, nu gissar jag på att jag äter i alla fall 1000 kcal/dag. Går väldigt raska promenader 6 ggr i veckan på 8km-15km/dag. Blev tvingad att börja äta frukost och mellanmål under min period i vintras vilket jag därmed fortfarande oftast gör.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fast alltså du kan inte tro att du kan gå från att svälta dig själv till att äta och inte gå upp eller bara gå upp tre kilo. Självklart kommer du gå upp i vikt med mer än tre kilo och det är bara bra då din kropp förmodligen behöver dom kilona för sitt välmående.

    Du kommer inte fortsätta gå upp i evigheter eller bli fet, vikten stabiliseras. Du äter fortfarande väldigt lite och rör på dig mycket så tanken att du går upp för mycket i vikt och är fet finns bara i ditt huvud från ätstörningen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag förstår att min kropp behöver stabilisera sig och därmed gå upp i vikt, men det som skrämmer mig är att den gör det så otroligt fort just nu och förstår inte vad jag gör för fel. Är som sagt inte psykiskt frisk så kan verkligen inte glädja mig åt att min kropp fungerar utan håller på att isolera mig själv, orkar inte gå ut och göra saker osv för jag kan bara tänka på min vikt. Nu har det gått så pass lång tid med bättre matvanor (även om jag vissa veckor trillar tillbaka och äter väldigt lite) så jag tycker att viktuppgången borde avta och definitivt inte öka. Något som även förvånar mig är att min mens inte kommit tillbaka (inte haft den på ca 10 mån), var hos gyn som menade att det kan vara PCO, kan detta eventuellt förklara viktuppgången? Funderar på att börja äta p-piller (yasmin) av den anledningen samtidigt som jag är livrädd för att gå upp ännu mer...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Bida skrev 2018-07-06 13:35:38 följande:

    Jag förstår att min kropp behöver stabilisera sig och därmed gå upp i vikt, men det som skrämmer mig är att den gör det så otroligt fort just nu och förstår inte vad jag gör för fel. Är som sagt inte psykiskt frisk så kan verkligen inte glädja mig åt att min kropp fungerar utan håller på att isolera mig själv, orkar inte gå ut och göra saker osv för jag kan bara tänka på min vikt. Nu har det gått så pass lång tid med bättre matvanor (även om jag vissa veckor trillar tillbaka och äter väldigt lite) så jag tycker att viktuppgången borde avta och definitivt inte öka. Något som även förvånar mig är att min mens inte kommit tillbaka (inte haft den på ca 10 mån), var hos gyn som menade att det kan vara PCO, kan detta eventuellt förklara viktuppgången? Funderar på att börja äta p-piller (yasmin) av den anledningen samtidigt som jag är livrädd för att gå upp ännu mer...


    Det enda som gick för snabbt var att tappa sju kilo på en månad. Attt efter svält och ätstörning gå upp nio kilo under ett halvår oavsett när dessa fördelades är bara bra. Det är inget du gjort fel. Du ger din kropp det den behöver för att överleva och må bra.

    Jag förstår att varje kilo är läskigt vid en ätstörning och speciellt om det känns snabbt men det är ångesten som är problemet inte själva viktökningen.

    Klart du kan ha pco eller liknande som gör att du har enklare för att gå upp i vikt, men berättade du för gyn att mensen försvann från en ätstörning du fortfarande lider av? Annars bör du göra det innan han letar efter långsökta anledningar istället för självklara. Och oavsett är 1000 kalorier väldigt lite så skulle du ha något sådant får du inte ursäkta dig att äta mindre. Du behöver dina kalorier.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jo jag är medveten om att det är bra för min kropp att återhämta sig och att problemet sitter mentalt. Men eftersom jag har ett enormt kroppsförakt gör detta att jag inte kan leva ett normalt liv utan skäms över mitt utseende till den grad att jag i princip inte kan gå ut.

    Eftersom jag inte längre behöver gå upp mer i vikt för att må bra undrar jag därför om någon har en teori om hur jag kan då viktuppgången att avta och gärna tappa några kilo utan självsvält?

    Hos gynekologen har jag varit helt ärlig ang min sjukdom, blev skickad dit av min läkare som utredde mina problem. Tyckte till en början att det var märkligt av henne att skylla den uteblivna mensen på PCO men nu när min vikt är mer än tillräcklig så börjar jag fundera på om hon hade rätt ändå. Har till och från ?mensvärk?, blir lätt svullen och får väldigt ont vid sex (inuti, som att livmoderhalstappen är otroligt känslig)... någon som känner igen detta?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Bida skrev 2018-07-06 13:35:38 följande:

    Jag förstår att min kropp behöver stabilisera sig och därmed gå upp i vikt, men det som skrämmer mig är att den gör det så otroligt fort just nu och förstår inte vad jag gör för fel. 


    När man börjar äta mer igen efter att ha ätit mindre och gått ner i vikt så går man upp lite mer i vikt än ren fett eller muskelmassa. Bara det faktum att du har mer mat i dig gör att du får en större vattenvikt som kan påverka en del. Sen så skiftar ju därtill vikten varje dag beroende på hur länge sedan det var du åt, om du druckit mycket, om du gått på toa m.m. Så det är inget som helst konstigt, det jämnar ut sig.
Svar på tråden Ätstörning, stor viktökning