• Anonym (Styvmor)

    Vad är rimligt?

    Jag å min sambo har levt tillsammans i ca 5 år. Han har två barn sedan tidigare och jag har två barn. Problemet från dag 1 har varit att hans barn inte riktigt kan acceptera mig och mina barn. Hans ex har levt ensam och hos henne har barnen fått göra som de vill, hos oss finns det regler att förhålla sig till. Min sambo har i mångt å mycket kännts sig utnyttjad av såväl sitt ex som av sina barn, han duger när det ska skjutsas/hämtas osv. Mot slutet har han börjat säga ifrån samt att han vill ha ett schema på när barnen ska vara hos oss. Detta har resulterat i att barnen nu inte vill vara hos oss alls. Han har varit på FR men får bara svaret där att barnen ska bestämma vad de vill/tycker känns bäst. Vad är egentligen rimligt för barn i mellanstadieåldern? Hur mkt ska de bestämma och hur mkt behöver de anpassa sig?

  • Svar på tråden Vad är rimligt?
  • Ess
    Anonym (Styvmor) skrev 2018-07-06 11:19:54 följande:

    Jag å min sambo har levt tillsammans i ca 5 år. Han har två barn sedan tidigare och jag har två barn. Problemet från dag 1 har varit att hans barn inte riktigt kan acceptera mig och mina barn. Hans ex har levt ensam och hos henne har barnen fått göra som de vill, hos oss finns det regler att förhålla sig till. Min sambo har i mångt å mycket kännts sig utnyttjad av såväl sitt ex som av sina barn, han duger när det ska skjutsas/hämtas osv. Mot slutet har han börjat säga ifrån samt att han vill ha ett schema på när barnen ska vara hos oss. Detta har resulterat i att barnen nu inte vill vara hos oss alls. Han har varit på FR men får bara svaret där att barnen ska bestämma vad de vill/tycker känns bäst. Vad är egentligen rimligt för barn i mellanstadieåldern? Hur mkt ska de bestämma och hur mkt behöver de anpassa sig?


    Stäm i tingsrätten på ett fastställt umgängesavtal.
  • Anonym (Styvmor)
    Ess skrev 2018-07-06 22:19:12 följande:

    Stäm i tingsrätten på ett fastställt umgängesavtal.


    Finns det någon ?chans? att vinna? Enligt FR så ska barnet bestämma (vilket känns helt sjukt när hon är liten samt påverkad av mamman)
  • Ess
    Anonym (Styvmor) skrev 2018-07-07 10:16:55 följande:
    Finns det någon ?chans? att vinna? Enligt FR så ska barnet bestämma (vilket känns helt sjukt när hon är liten samt påverkad av mamman)
    FR är ingen beslutsfattande myndighet, de hjälper enbart till att försöka få till ett samarbete.
    Nu vet jag ju inte exakt ålder på barnen, men de lyssnar mer på barnen ju äldre och mognare de är. Men mitt tips är att kontakta en familjerättsadvokat som kan svara utefter just er situation. 
    Saboterar mamman umgänget med pappan och det finns bevis för detta, så finns risken att hon förlorar vårdnaden.

  • Anonym (mmm)

    Eftersom barn enligt lag inte får bestämma så låter det konstigt om de skulle sagt så? Men visst tar man hänsyn till barns åsikter, speciellt om de börjat komma upp i tonåren. Däremot tror jag nästan ingen familj vill ha det så att ungar bara kommer och går hur som helst och när som helst. Man måste få chansen att planera sitt eget familjeliv. 

    Om barnen är lite halvstora så måste pappan kunna prata med dem ensam? Försöka få en god kommunikation till stånd.

  • Anonym (mmm)

    ok såg nu att du skrev om mellanstadieålder. Om pappan anses vettig och ok som förälder, så har han stora chanser att få till ett avtal. Boka en timme hos advokat så får ni veta mer. Har han inga helt orimliga krav kommer det i ställtet bli mamman som får svårt att motivera varför hon inte ska gå med på ett avtal 

  • Anonym (Styvmor)

    Pappan är väldigt vettig och har ställt upp på barnen till 120%. Dock vill barnen och mamman att barnen inresta ha något schema utan bara komma och gå när de vill. FR tyckte att den yngsta flickan skulle ge ett förslag på när hon ville komma till oss...helt sjukt!

  • Anonym (Hm)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-07 13:00:25 följande:
    ok såg nu att du skrev om mellanstadieålder. Om pappan anses vettig och ok som förälder, så har han stora chanser att få till ett avtal. Boka en timme hos advokat så får ni veta mer. Har han inga helt orimliga krav kommer det i ställtet bli mamman som får svårt att motivera varför hon inte ska gå med på ett avtal 
    Håller med
Svar på tråden Vad är rimligt?