• julia1994

Gravid efter missfall - symtom hur snabbt?

Hej på er! Tänkte kolla om det finns någon där ute man skulle kunna få lite tankar och erfarenheter ifrån.

I maj blev jag gravid för första gången. Dock slutade det i MA i V.10, så den 12 juni fick jag missfall hemma. Jag blödde i kanske en vecka ungefär och den 21 juni var vi på återkontroll och allt såg bra ut. Vi valde att börja försöka direkt. Jag vet att många rekommenderar att vänta åtminstone en mens, men samtidigt så skadar det inget om man blir gravid igen utan chansen att det blir en ny graviditet är stor.

Jag vet inte alls när jag fick ägglossning eller om jag ens haft det än. Men vanligtvis brukar den komma två veckor efter senaste mensens första dag. Med andra ord bör jag redan haft det - men som sagt omöjligt att veta då jag inte tagit ÄL-tester.

Nästa vecka är det en vecka sedan missfallet.

Min fundering är dels om någon varit i min situation tidigare; hur snabbt efter missfall blev ni gravida? Hur snabbt efter plussade ni? Samt; hur tidigt kan man känna av symtom? Jag tog ett test igår enbart för att se om min HcG från förra graviditeten avtagit eller om det fanns något kvar. Testet visade negativt. Det testet jag tog går inte att utläsa någon jättetidig graviditet så även om något är på G så hade det varit för tidigt att upptäcka igår. DOCK känner jag av en del saker jag känt tidigare. Därav min fundering kring hur tidigt man kan känna av hormonerna? Min katt var i förra graviditeten väldigt nära mig och ville ligga på min mage hela tiden - likadant nu. För någon vecka sedan kände jag något konstigt stickande eller liknande i livmodern som jag även kände förra gången, samt att jag börjat känna mig lite tröttare de senaste två dagarna. Kanske bara inbillar mig, men det är så svårt att veta när man kan göra ett nytt test. För det ska ju helst inte vara för tidigt heller och jag vet inte när min mens är beräknad nu efter missfallet.

• Svar på tråden Gravid efter missfall - symtom hur snabbt?
  • Tussse

Hej, 
    Tråkigt med ert MF, vi fick också det fast i april och vi valde att vänta två mens emellan men mest för att jag skulle ställa om psykiskt. Nu har vi dock börjat försöka igen, och jag undrar egentligen samma sak som dig så jag hakar på här. Kände några dagar efter ÄL hur kroppen började bli konstig och fick molvärk och ont i brösten mm. Jättekonstigt och vet inte om det är önsketänkande för det ska inte gå att känna något så snabbt, men jag vet inte, är väl kanske bara en känsla. Vad känner du för symptom?

• julia1994
    Tussse skrev 2018-07-07 09:39:28 följande:

Hej, 

Tråkigt med ert MF, vi fick också det fast i april och vi valde att vänta två mens emellan men mest för att jag skulle ställa om psykiskt. Nu har vi dock börjat försöka igen, och jag undrar egentligen samma sak som dig så jag hakar på här. Kände några dagar efter ÄL hur kroppen började bli konstig och fick molvärk och ont i brösten mm. Jättekonstigt och vet inte om det är önsketänkande för det ska inte gå att känna något så snabbt, men jag vet inte, är väl kanske bara en känsla. Vad känner du för symptom?

Beklagar erat MF :( så tufft det där! Jag behövde börja försöka igen för psyket, och jag behöver få ett plus till snart för psyket, men tyvärr kan man inte bestämma sånt.. Det du kan ha känt är ju ÄL, man kan ju få lite symtom då med, men det är ju så svårt att säga. Förhoppningsvis är det gravidhormoner i kroppen. Jag fick en lite fundering kring att kroppen kanske reagerar snabbare om man varit gravid ganska nyligen och börjar ge symtom snabbare? Det jag märkt av är mest att jag varit lite tröttare, var väldigt trött förra graviditeten, men kan ju såklart bero på annat med. Har även känt av något i min livmoder, som att något stuckit lite eller liknande, kände likadant förra gången en vecka efter ÄL vilket säkerligen var ägget som fäste. En liten annorlunda grej är också som jag skrev ovan i inlägget att min katt har varit väldigt kelig med mig. Han brukar alltid vara min sambos katt egentligen, men han vill hela tiden ligga på min mage. Jag minns förra gången, innan jag ens visste något, att han blev väldigt kelig, och sen när jag fick reda på att jag var gravid så insåg jag att det kan ha varit anledningen. Djur brukar ju kunna känna av något. Jag hoppas inte allt detta är önsketänkande, jag ska testa nästa vecka, men kommer vara så J*VLA nervös innan jag testar! Vad har du för symtom?
Svar på tråden Gravid efter missfall - symtom hur snabbt?