• nernu

Kan jag få hjälp att flytta?

Anonym (G) skrev 2018-07-06 19:26:30 följande:

Fast om soc haft skyldighet att hjälpa alla utan bostad hade vi inte haft hemlösa i Sverige. Så nej, dom har ingen skyldighet att hjälpa vuxna människor. Hade TS haft barn hade dom nog varit mer benägna att hjälpa. Om så inte med bostad så hjälp åt barnen att få komma till familjehem tills TS löst resten.

Vi har bara ?frivilligt? hemlösa i Sverige. Hade de velat ha tak över huvudet hade de fått det. Sen är väl onte missbruket som ligger bakom särskilt frivilligt men just hemlösheten är det.
  • nernu
    Anonym (G) skrev 2018-07-07 14:05:28 följande:

Har du bott under en sten hela ditt liv eller bara en del av det?

Har aldrig påstått att kommunen delar ut lägenheter på östermalm. Men det står i socialtjänstlagen att kommunen har skyldighet att se till att du får tak över huvudet. Så är det med det.
  • nernu

[quote=78863059][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2018-07-07 14:17:39 följande:[/quote-nick]Det är inte sant. Det är en oerhört tuff bostadsmarknad just nu och man klarar inte av att ta sig in på bostadsmarknaden med närapå noll i inkomst om man inte bor ute på vischan, har otrolig tur eller har släkt som skjuter till med pengar till första hyran/deposition etc

Nu var jag otydlig. Det socialtjänsten är skyldiga att tillhandahålla är tak över huvudet på något sätt. Man kan givetvis vara hemlös trots att man har någonstans att sova. Men bo på gatan måste ingen göra.

Stockholmare har ju ofta svårt att tänka på annat än stockholm men i andra kommuner är det inte omöjligt att få hjälp att hitta en lägenhet. Systemen är olika.

• nernu
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 15:32:41 följande:

Förklara gärna hur folk blir frivilligt hemlösa?

Att jag blev tvungen att sälja min lägenhet och flytta, utan att ha någonstans att flytta till eller ha möjlighet att skaffa en hyreslägenhet har inte ett uns av frivillighet inblandat från min sida.

Jag använde uttrycket hemlös slarvigt. Som sagt var. Tak över huvudet är man garanterad enligt socialtjänstlagen. Orsaken till att man inte har någonstans att bo är allt som oftast inte frivillig. Tak över huvudet däremot har man rätt till. Sedan kan det vara så att man bränner alla boendemöjligheter man får och då är det rätt kört till slut. Jämför med att växa upp som gatubarn och sniffa lim och vara slut i hjärnan när du är 10. Det finns liksom inga möjligheter. Ingen hjälp att få. I Sverige finns det alltid insatser som man kan ta emot. Stor skillnad.
  • nernu
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 15:35:48 följande:

Jag har trots upprepade genomgångar inte hittat en paragraf eller en rad som tydligt säger det, hur mycket jag än önskar och tycker den borde finnas.

Jag vore oändligt tacksam om någon kunde hitta vad jag i så fall missat...

Lite knixigt det där. Att alla har rätt till tak över huvudet står i grundlagen men det är egentligen inget man lutar sig mot. Sedan finns ett visst ansvar i socialtjänstlagen men det är inte heller tvingande. Däremot är det rättspraxis att erbjuda någon form av tak över huvudet. Finns lite gamla domar på det.
  • nernu
    Anonym (Herregud) skrev 2018-07-07 18:12:38 följande:

Det enda som skiljer en hemlös från en som inte är det är ett boende, tror du att du sitter så säkert?

Det kan hända nästan vem som helst idag, och det är skrämmande! Det räcker med sjukdom/dödsfall/uppsägning eller till och med en gigantisk hyreshöjning, så har man ingenstans att ta vägen. Visst, det finns en del som misskött sig och som hamnat på gatan, men ingen vill vara där frivilligt.

Hyresvärden kan göra en löjligt hög hyreshöjning, och har du inte råd så åker du ut.

Har du läst nyheterna på sistone? Ingen får bostad, och vi har till och med hemlösa barn, tror du barnen valde detta?

Jag har själv suttit i denna situation och har varit på väg att bli hemlös, för hyresvärden ville göra mer pengar på min bostad och kasta ut oss, trots att jag betalat hyran i tid i tio år. Men vilken tur jag har då, att socialen iaf kan komma och omhänderta mina barn när jag åker ut på gatan!

Jag ringer inte ens socialen längre, för de skriker åt mig att "vi är inget jävla bostadsbolag!!".

Men vad gör man då när man inte har någonstans att ta vägen? När soc är det sista hoppet?

Sökte bostad och inte nog med att hyrorna var sjukt höga, man skulle i de flesta fall lämna in en massa papper på att man är skuldfri och har säkrad inkomst en lång tid framöver, och det fick inte vara under ett visst belopp per år, och tre månader hyra i förskott.

Låter det som något alla kan uppfylla?

Låter det som något ts har möjlighet till?

Jag önskar jag hade något bra svar till dig ts, men jag vet faktiskt inte.

I mitt fall löste det sig genom att en löst bekant nämnde att han skulle hyra ut sitt boende, en jäkla tur alltså!

Kanske kan du efterlysa något på Facebook?

Jag förstår hur dåligt du måste må i detta, och jag lider med dig!

Många verkar inte se hur det ser ut idag, det är lättare att blunda för det, tills det drabbar en själv.

Din situation är hemskt olycklig och det beklagar jag. Men det är verkligen inte så det brukar gå till. Att en handläggare skulle ha skrikit vi är inget jävla bostadsbolag låter helt bisarrt. Extremt oprofessionellt. Och att man skulle omhänderta barn från någon som gör allt för att lösa sitt boende låter också oerhört märkligt. Så gör man inte.

I min kommun (och många andra men givetvis inte alla) fungerar det så att när man har uttömt alla möjligheter ofta när man har skulder eller andra anmärkningar så kan man få hjälp med ett andrahandskontrakt där socialtjänsten står på kontraktet. Ganska vanligt förfarande men behovsprövat och ska bara användas i nödfall vilket blir allt oftare med dagens bostadsbrist.
  • nernu
    Anonym (Wtf) skrev 2018-07-07 18:15:20 följande:

Ursäkta, men att vara så ignorant, okunnig och inkompetent borde vara straffbart. Tur för dig att det inte är det ännu.

Själv verkar du vara klok och insiktsfull om du tycker att okunnighet ska bestraffas.

Upplys mig gärna om det jag inte vet!
  • nernu
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-08 11:27:38 följande:

Har du verkligen läst en sådan lag eller är det något du hört talas om?

Vore ofint av mig att sitta och ljuga ihop strunt. Har mer info om det där på jobbet. Kan kika i veckan.
Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?