Anonym (Herregud) skrev 2018-07-07 18:12:38 följande:
Det enda som skiljer en hemlös från en som inte är det är ett boende, tror du att du sitter så säkert?
Det kan hända nästan vem som helst idag, och det är skrämmande! Det räcker med sjukdom/dödsfall/uppsägning eller till och med en gigantisk hyreshöjning, så har man ingenstans att ta vägen. Visst, det finns en del som misskött sig och som hamnat på gatan, men ingen vill vara där frivilligt.
Hyresvärden kan göra en löjligt hög hyreshöjning, och har du inte råd så åker du ut.
Har du läst nyheterna på sistone? Ingen får bostad, och vi har till och med hemlösa barn, tror du barnen valde detta?
Jag har själv suttit i denna situation och har varit på väg att bli hemlös, för hyresvärden ville göra mer pengar på min bostad och kasta ut oss, trots att jag betalat hyran i tid i tio år. Men vilken tur jag har då, att socialen iaf kan komma och omhänderta mina barn när jag åker ut på gatan!
Jag ringer inte ens socialen längre, för de skriker åt mig att "vi är inget jävla bostadsbolag!!".
Men vad gör man då när man inte har någonstans att ta vägen? När soc är det sista hoppet?
Sökte bostad och inte nog med att hyrorna var sjukt höga, man skulle i de flesta fall lämna in en massa papper på att man är skuldfri och har säkrad inkomst en lång tid framöver, och det fick inte vara under ett visst belopp per år, och tre månader hyra i förskott.
Låter det som något alla kan uppfylla?
Låter det som något ts har möjlighet till?
Jag önskar jag hade något bra svar till dig ts, men jag vet faktiskt inte.
I mitt fall löste det sig genom att en löst bekant nämnde att han skulle hyra ut sitt boende, en jäkla tur alltså!
Kanske kan du efterlysa något på Facebook?
Jag förstår hur dåligt du måste må i detta, och jag lider med dig!
Många verkar inte se hur det ser ut idag, det är lättare att blunda för det, tills det drabbar en själv.
Din situation är hemskt olycklig och det beklagar jag. Men det är verkligen inte så det brukar gå till. Att en handläggare skulle ha skrikit vi är inget jävla bostadsbolag låter helt bisarrt. Extremt oprofessionellt. Och att man skulle omhänderta barn från någon som gör allt för att lösa sitt boende låter också oerhört märkligt. Så gör man inte.
I min kommun (och många andra men givetvis inte alla) fungerar det så att när man har uttömt alla möjligheter ofta när man har skulder eller andra anmärkningar så kan man få hjälp med ett andrahandskontrakt där socialtjänsten står på kontraktet. Ganska vanligt förfarande men behovsprövat och ska bara användas i nödfall vilket blir allt oftare med dagens bostadsbrist.