• Anonym (Ylle)

Kan jag få hjälp att flytta?

Vad har du själv gjort för att försöka lösa din situation? Vilka bostadsköer står du i idag? Hur länge har du köat?

• Anonym (Ylle)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-06 19:18:16 följande:

Om du står helt utan husrum tror jag ändå soc är skyldiga att hjälpa dig med tak över huvudet. Försök orka ringa igen på måndag! Hoppas det löser sig för dig. 

Nej, det finns ingen sådan skyldighet för soc. Det är var och ens eget ansvar att ordna med boende. En del kommuner har någon slags "tak över huvudet"-garanti, vilket t ex kan innebära härbärge.
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-06 21:43:34 följande:

Jag står i alla bostadsköer i två stora län som är gratis att stå i, eftersom jag helt saknar inkomst.

Har ca 6-24 månaders kötid beroende på vilken man tittar på.

Ställ dig i flera köer. Det finns ca 290 kommuner i landet, alla har inte bostadsbrist.

Du skriver att du inte har någon inkomst alls, vad lever du av?
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 02:20:48 följande:

Tack!

Nu läser jag socialförsäkringslagen och det står inget uttryckligen om att sambos måste försörja varandra där heller, utan det står följande:

1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.

Men om min fd sambo säger nej, borde det då inte kunna betraktas som att det inte är ett möjligt sätt att få sina behov tillgodosedda?

Dessutom står det följande i paragrafens sista stycke:

Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv. Lag (2016:654).

Jag är allt annat än självständig genom att hänvisas till nuvarande boende och att försörjas av min fd sambo. Snarare isolerad och beroende.

Kolla handboken för ekonomiskt bistånd. Soc likställer folk som lever som sambo under äktenskapslika förhållanden med gifta. Tror en anledning kan vara för att annars skulle de med långvarigt biståndsbehov som är gifta bara skilja sig och fortsätta leva ihop...

Det är klurigt att du bor med din exsambo. Det är upp till dig att bevisa att ni inte längre har ett kärleksförhållande. Bjud in soc, visa att ni inte sover i samma säng t ex. Soc kommer även ställa krav på dig att vidga ditt sökområde vad gäller lägenheter.
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-07 15:39:44 följande:

Helst skulle jag vilja flytta tillbaka till min gamla hemkommun, men där är det ännu svårare att få lägenhet än här och en flytt blir också mer kostsam.

Du får flytta dit när du har din försörjning ordnad, nu måste du göra allt du kan för ordna med 1. Försörjning, 2. Bostad
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-18 14:53:45 följande:

Jag har redan fått erbjudande om en lägenhet genom en gratis bostadskö jag blev tipsad om här ... en tvåa ...i Västerås...

Hyran ligger strax under 7000 kr, helt okej med normal inkomst.

Vid intresseanmälan ska intyg om inkomst skickas...

Ja, vad gör man? Skickar intyg om att jag har en inkomst på 4000?

Har du en inkomst om 4 000 kr? Ring och berätta om din situation för hyresvärden.
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-19 00:34:26 följande:

Det är inte första gången jag läser något liknande som policy hos hyresvärdar. Finns det någon som inte har det?

Privatpersoner. Sök rum som inneboende på t ex Facebook. Det borde bli billigare än en lägenhet också. Du ska söka ekonomiskt bistånd i den kommun du bor idag. Skulle du flytta så har de/gamla kommunen ansvaret första månaden i nya kommunen.
Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?