• Äldre 7 Jul 06:47
    23071 visningar
    3 svar
    3
    23071

    Desperat att sluta amma barn som vägrar mat/napp/flaska

    Vill som rubriken lyder sluta amma min 7-mån pojke. Har även en 3-årig son.

    Problemet för mig är att han varken tar napp, flaska/pipmugg/kopp eller någon annan mat. Har köpt massa olika sorters flaskor och nappar men han bara biter på dem och plockar ut nappen så fort han får den i munnen. Han kan bara sövas genom amning eller i vagn (vilken jag inte kan använda då min sambo jobbar eftersom jag då måste ta med min trotsiga treåring som bara skriker och stör när jag försöker). Så då är mitt enda alternativ amning vilket jag avskyr. Jag samsover med bebis för att underlätta amningen. En bra natt vaknar han bara ca 5 gånger och en dålig natt ca 15. Jag har köpt vyssan lull tassar till spjälsängen och försökt lägga honom där första gången varje kväll men han kan inte somna utan att jag ligger med honom. Det tar mig en dryg timme att natta honom och pga detta har jag i 7 månader fått gå och lägga mig när han blivit trött på kvällen (ca kl 19:30). Börjar bli fruktansvärt trött på detta.

    Min stora kille hade som liten kolik och var fäst vid mitt bröst från födseln till att jag slutade amma vid 8 mån vilket ledde till att jag den gången mådde extremt dåligt av amningen. Min stora kille började dricka välling och suga på napp vid 7 mån så då kändes det som en naturlig övergång. Hade egentligen bestämt mig för att inte amma den här gången dåmjag verkligen inte ville men pga påtryckningar från diverse barnmorskor om hur nyttigt det är för barnet slutade det med att jag bestämde mig för att amma min lilla kille men att jag skulle sluta tidigare den här gången eftersom jag verkligen inte ville. Nu ser det ut som att jag inte kan sluta inom en snar framtid och det ger mig panik. Jag är inte intresserad av att sluta och hoppas på att han ska kunna dricka Välling, som han idag vägrar, eftersom att han är helt utsvulten. Vad händer om jag slutar amma och han inte får i sig någonting? Mitt mammahjärta klarar inte av att göra så. Jag har även svårt att avgöra om han är hungrig eller bara snuttig när han vill amma då han inte får sitt sugbehov tillfredsställt på annat sätt... känner stor oro över hur jag ska ha en möjlighet att söva honom utan bröstet. situationen är så oerhört mycket mer komplicerad den här gångnen då jag har min stora kille att ta hänsyn till och inte kan erbjuda lilla pojken lika många alternativ eftersom jag inte kan ägna mig åt honom till 100 % när storebror är hemma. Hade jag bara haft ett barn hade jag ju gått med vagn/vaggat och vyssjat i timmar men tyvärr är storebror extremt trotsig och svartsjuk och stör mig oftast så fort jag försöker ägna mig åt lillebror. Ska tilläggas att jag är ensam hemma mellan kl 05- ca kl 16:30 på vardagar.

    Snälla ge mig råd om hur jag ska göra! Tar tacksamt emot alla tips

  • Svar på tråden Desperat att sluta amma barn som vägrar mat/napp/flaska
  • Anonym (kex?)
    Äldre 7 Jul 09:26
    #1

    Om han sitter i högstol, ge honom ett kex att gnaga på, eller rån. Sätt en liten flaska vatten fram för honom, om han kan greppa om den? Sätt en liten skål med lite olika plockmat, så han kan testa själv? Han blir säkert nyfiken om ingen stör honom? Vet att det är tidigt, han älskar ju dina tittar så klart, och vill bara ha dem? När han blir tillräckligt hungrig, kommer han nog att ta flaskan. Har du de där hårda silikonnapparna? Tror att de fortfarande finns mjuka bruna av naturgummi? Du kan ju lura honom? Ha en flaska med välling i höjd ned tutten, och sitt som du brukar när du ammar? Stressa inte. Han känner det. Plockmat är bra. Låt honom testa sig främ.

  • Anonym (K)
    Äldre 7 Jul 09:49
    #2

    Ge typ saftsoppa några gånger i nappflaskan så lär han sig säkert snabbt hur man använder flaskan. Börja sedan ge honom ersättning/välling.

    Ta in vagnen och söv honom i vagnen inomhus.

  • Anonym (M)
    Äldre 7 Jul 12:23
    #3

    Vad händer om pappa försöker ge flaska? Så han inte känner doften från dig? Hatade själv att amma, kommer aldrig mer att göra det. Här gav pappa kvällsmålet och nattade från 8 månaders ålder ca. Men det var krångel att vänja vid flaska. Tillslut blandade vi bröstmjölk och ersättning och trappade ut mjölken.

Svar på tråden Desperat att sluta amma barn som vägrar mat/napp/flaska