• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • aztec
    Anonymsju skrev 2018-08-17 13:16:46 följande:

Ja du har helt rätt! Jag sätter enorm press på både mig själv och det drabbar ju tyvärr min son, såklart han känner av det här, men har man en bebis som "strular med både sömn och mat, och alla andra verkar har det så enkelt. Jag säger ofta att skulle vår bebis sova problemfritt, skulle man kanske inte tycka att denna "fight" var så extremt påfrestande.

Men det känns otroligt skönt att läsa att din 9 månaders åt sådär. Jag är bara rädd att det går åt fel håll så att han bara vill ha större mängder ersättning istället för riktigt mat.

Vi har testat den metoden, och han får ofta bitar nu med mat och får hålla på med själv.. Men knappt någonting kommer ju i hans mage? Vi har testat samma saker flera gånger, och jag har svårt att avgöra om han helt enkelt inte tycker om te.x potatis eller om han ännu inte lärt sig att det ska ätas.. hur vet man det? Hur bra "bör" en 9 månaders kunna pilla i sig mat själv?

"Friska barn" äter det de behöver så jag tycker du kan försöka släppa den pressen en månad eller två. Om du fortsätter ge han alternativ när ni äter mat, någon frukt till mellanmål att pilla på och ger han den ersättning han vill ha så tror jag det kommer släppa till slut.

Min kille "åt" fortfarande ersättning när han var ett år. Men om du inte ser någon utveckling alls (och inte nästa vecka ;) ) utan säg en månad eller två så kanske det är dags att titta över "problemet" igen och få input av någon inom tex sjukvården/BVC/dietist?

Men som jag sa åt han En hel måltid vid 9månader, och det var i snitt. Men just lunch såg jag att han fick i sig en okej mängd och då fyllde jag inte på med ersättning där. Sen fick det byggas på de andra måltiderna med tiden.. Middag kunde han gnaga på en morot och en broccoli sen var han nöjd.

Måste dock påpeka att han var "tvungen" och testa äta annan mat först innan ersättning, ibland försökte han luras ;) men som sagt, sitta ner några minuter med ett päron och sen påfyllning..

Och om du är osäker om han inte vet om gillar det eller inte vet hur han ska äta det. Testa igen bara.

Kommer ta tiiiiiiid. Det är stressigt nog att vara mamma. Lägg inte den här onödiga stressen på dig själv :)
  • OchEnFisk

Jag ammade länge med första barnet och hon åt knappt alls i den åldern, några majskorn eller motsvarande om dagen. Hon åt dåligt de första åren, några tuggor här och där, motsvarande inte ens en hel måltid om dagen förrän hon var över 3 år. Nu, 5 år, äter hon ungefär lika mycket som mig till middag, herregud! Hon äter mycket och varierat, gillar nästan all mat. Hon har alltid varit normal i storleken (men smal förstås, genetiskt också dock).

Mitt råd är att fortsätta ge ersättning länge, BVC vill ibland få det till att slutar man med ersättning/amning så måste barnet börja äta, men ta inte bort det enda som fungerar. Håll koll på att barnet verkar piggt och välmående så är maten inga problem. Fortsätt försöka ge honom "makten" över ätandet, alltså lär honom äta med händerna samt gaffel och sked (snart borde detta kunna behärskas ganska väl med lite övning) så ni inte matar honom. Resten löser sig självt. Försök att inte oroa dig så mycket, erbjud olika maträtter och gärna att ni sitter tillsammans varje måltid, äter han är det ett plus, om inte så gör det ingenting. Han kommer inte svälta ihjäl på ersättning vågar jag lova.

• Anonymsju
    BragoP skrev 2018-08-17 13:38:21 följande:

Vi provar med 8-månadersburkarna kl 9.45 typ. Har sett att det är den tiden som det ändå går bäst. Hon äter ersättning alla målen kl 8, 11, 13, 15.30, 17.30 och 19. Hon sitter med oss när vi äter och om hon visar att hon vill ha så får hon smaka men det är väldigt sällan hon vill ha mer än ett smakprov.

Fryst fruktpure i en sådan där matnapp älskar hon men1 äter max 1, även fryst äppeljuice så det kan vi ge henne då och då. Är lite rädd att hon ska bli kall i magen och få ont. Funderar till och med om jag ska frysa in vanlig barnmat också. Börjar bli lite desperat här.. Det går bättre om hon äter själv men som du säger så är det inte mycket hon får i sig då heller.

Okej, ja vad som funkar är ju bara att köra på, spela roll om det blir lunch till frukost eller tvärtom.

När ni fötter vid bordet och äter erbjuder aldrig ni henne något om hon inte själv verkar vilja ha? Exempelvis lägger lite pasta framför henne?

Vi har också testat matnapp, det gick hem här med, men samtidigt blir det inte mycket ha får i sig så.
  • Hi5

Nu har jag inte läst alla inlägg, men vet han hur man gör? Har han syskon som äter från tallrik, sitter han med er när ni äter? Låt honom smaka från din tallrik när ni äter istället.
    Oroa dig inte, när han börjar på förskolan så kommer han att göra det. Han är bara liten, det finns ingen anledning att stressa fram det.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonymsju
    aztec skrev 2018-08-17 13:41:19 följande:

"Friska barn" äter det de behöver så jag tycker du kan försöka släppa den pressen en månad eller två. Om du fortsätter ge han alternativ när ni äter mat, någon frukt till mellanmål att pilla på och ger han den ersättning han vill ha så tror jag det kommer släppa till slut.

Min kille "åt" fortfarande ersättning när han var ett år. Men om du inte ser någon utveckling alls (och inte nästa vecka ;) ) utan säg en månad eller två så kanske det är dags att titta över "problemet" igen och få input av någon inom tex sjukvården/BVC/dietist?

Men som jag sa åt han En hel måltid vid 9månader, och det var i snitt. Men just lunch såg jag att han fick i sig en okej mängd och då fyllde jag inte på med ersättning där. Sen fick det byggas på de andra måltiderna med tiden.. Middag kunde han gnaga på en morot och en broccoli sen var han nöjd.

Måste dock påpeka att han var "tvungen" och testa äta annan mat först innan ersättning, ibland försökte han luras ;) men som sagt, sitta ner några minuter med ett päron och sen påfyllning..

Och om du är osäker om han inte vet om gillar det eller inte vet hur han ska äta det. Testa igen bara.

Kommer ta tiiiiiiid. Det är stressigt nog att vara mamma. Lägg inte den här onödiga stressen på dig själv :)

Tack för lugnande ord!!

Ja vi testar att ge igen, han har fått potatis i alla former flera gånger, även pasta, alla purer som finns att köpa, lagade egen barnmat när han va 7 månader och vi skulle introducera mat, då åt han bra och nyfiket i kanske 3 veckor sen blev det såhär som det är nu. Ingen mat pure går ner alls nu, vissa fruktpureer går ner.

Har du nåt bra tips på bra plockmat till en 9 månaders? Som inte är potatis, pasta, plättar, broccoli, gurka, advocado, majs, bröd, köttbullar.

Han är hur pigg och energisk som helst, han är rätt vild tycker jag för att bara vara 9 månader, kryper fort som tusan, och ska alltid vidare till nästa, tröttnar jättesnabbt på en leksak och måste hela tiden få nya saker eller byta miljö för att inte bli missnöjd. Han lär sig otroligt mycket nu, både härmar oss med att skaka på huvudet, klappa händerna, säger mamma, och står upp mot möbler, klättrar överallt och ja, du hör, han är allt annat än slö.
  • aztec
    Anonymsju skrev 2018-08-17 16:34:14 följande:

Tack för lugnande ord!!

Ja vi testar att ge igen, han har fått potatis i alla former flera gånger, även pasta, alla purer som finns att köpa, lagade egen barnmat när han va 7 månader och vi skulle introducera mat, då åt han bra och nyfiket i kanske 3 veckor sen blev det såhär som det är nu. Ingen mat pure går ner alls nu, vissa fruktpureer går ner.

Har du nåt bra tips på bra plockmat till en 9 månaders? Som inte är potatis, pasta, plättar, broccoli, gurka, advocado, majs, bröd, köttbullar.

Han är hur pigg och energisk som helst, han är rätt vild tycker jag för att bara vara 9 månader, kryper fort som tusan, och ska alltid vidare till nästa, tröttnar jättesnabbt på en leksak och måste hela tiden få nya saker eller byta miljö för att inte bli missnöjd. Han lär sig otroligt mycket nu, både härmar oss med att skaka på huvudet, klappa händerna, säger mamma, och står upp mot möbler, klättrar överallt och ja, du hör, han är allt annat än slö.

Som du skriver här är han inte slö och inget du bör oroa dig för :)

Vad brukar ni vuxna äta? Ofta tittade vi vad vi skulle äta tex till middag och sen tänka ut hur vi kunde göra det så "blw" vänligt som möjligt. Dvs vi tog en bit fisk, en bit zucchini och kanske pasta vi kokade igår så vola hade han en måltid.

Men tips annars är grönsaker och frukt! jag köpte saker vi annars inte äter men som kan kokas eller in i ugnen och blir perfekt för barnet. Senare även råa.

Men frukt var alltid en hit, vi brukade alltid ha en bit med då det triggade igång att han åt grönsakerna.

Men ;

Sötpotatis, zucchini, aubergine, blomkål, svamp, paprika, ärtor, pumpa, rödbetor...

banan, päron, äpple, ananas, melon, apelsin, persika, kiwi ja, bara gå in på Ica och köp en av varje. Sunt förnuft och rätt "hårdhet"/storlek så fungerar det mesta.

Oststavar, skinkstavar, tofu, kalkon, kyckling, äter ni ris gör risbollar, kokt ägg... Vi gjorde massor med ägg till äldsta barnet (yngsta tyvärr allergisk men) ägg muffins med allt möjligt i (rester) var hennes favorit!

Lycka till :)
  • Anonymsju
    OchEnFisk skrev 2018-08-17 13:54:51 följande:

Jag ammade länge med första barnet och hon åt knappt alls i den åldern, några majskorn eller motsvarande om dagen. Hon åt dåligt de första åren, några tuggor här och där, motsvarande inte ens en hel måltid om dagen förrän hon var över 3 år. Nu, 5 år, äter hon ungefär lika mycket som mig till middag, herregud! Hon äter mycket och varierat, gillar nästan all mat. Hon har alltid varit normal i storleken (men smal förstås, genetiskt också dock).

Mitt råd är att fortsätta ge ersättning länge, BVC vill ibland få det till att slutar man med ersättning/amning så måste barnet börja äta, men ta inte bort det enda som fungerar. Håll koll på att barnet verkar piggt och välmående så är maten inga problem. Fortsätt försöka ge honom "makten" över ätandet, alltså lär honom äta med händerna samt gaffel och sked (snart borde detta kunna behärskas ganska väl med lite övning) så ni inte matar honom. Resten löser sig självt. Försök att inte oroa dig så mycket, erbjud olika maträtter och gärna att ni sitter tillsammans varje måltid, äter han är det ett plus, om inte så gör det ingenting. Han kommer inte svälta ihjäl på ersättning vågar jag lova.

Okej, va härligt att hon äter så bra nu trots några år med strul. Hur gjorde du dom där 3 åren? När slutade du amma henne? och när hon åt mat som huvudmål? 

Hoppas det är ok att jag frågar! :)
  • Anonymsju
    Hi5 skrev 2018-08-17 16:28:37 följande:

Nu har jag inte läst alla inlägg, men vet han hur man gör? Har han syskon som äter från tallrik, sitter han med er när ni äter? Låt honom smaka från din tallrik när ni äter istället.
    Oroa dig inte, när han börjar på förskolan så kommer han att göra det. Han är bara liten, det finns ingen anledning att stressa fram det.

Inga syskon, vårat första barn, och han ser ju när vi äter, vad menar du med vad han vet hur man gör, äta själv med bestick? Det kan han ju inte, han får äta med  händerna. Sked får han hålla på med, men han kan ju inte hantera mat som stannar kvar på skeden tills den kommer in i munnen, kan väl inte vara så många 9 månaders som kan äta så?
  • Anonymsju
    aztec skrev 2018-08-17 20:10:45 följande:
    Som du skriver här är han inte slö och inget du bör oroa dig för :)

Vad brukar ni vuxna äta? Ofta tittade vi vad vi skulle äta tex till middag och sen tänka ut hur vi kunde göra det så "blw" vänligt som möjligt. Dvs vi tog en bit fisk, en bit zucchini och kanske pasta vi kokade igår så vola hade han en måltid.

Men tips annars är grönsaker och frukt! jag köpte saker vi annars inte äter men som kan kokas eller in i ugnen och blir perfekt för barnet. Senare även råa.

Men frukt var alltid en hit, vi brukade alltid ha en bit med då det triggade igång att han åt grönsakerna.

Men ;

Sötpotatis, zucchini, aubergine, blomkål, svamp, paprika, ärtor, pumpa, rödbetor...

banan, päron, äpple, ananas, melon, apelsin, persika, kiwi ja, bara gå in på Ica och köp en av varje. Sunt förnuft och rätt "hårdhet"/storlek så fungerar det mesta.

Oststavar, skinkstavar, tofu, kalkon, kyckling, äter ni ris gör risbollar, kokt ägg... Vi gjorde massor med ägg till äldsta barnet (yngsta tyvärr allergisk men) ägg muffins med allt möjligt i (rester) var hennes favorit!

Lycka till :)
    Tack för tipsen! :) men exempelvis päron, är det bäst att koka i stavar en stund så att det mjuknar eller räcker det att päronet är väldigt mjukt?

Men över sommaren har vi ju som sagt testat olika grötsorter, och har hittat en sort som han gillar. Det enda konstiga är att på morgonen blir han jätte missnöjd och äter sällan mycket, men på kvällen äter han oftast en hel portion gröt. Kanske konstigt att jag frågar såhär, men du verkar ha bra koll på det här :)
    Ska vi fortsätta ge honom gröt på kvällen, eller ska vi ta bort det och istället bara ge blw mat? Skillnaden är ju att gröt får han i sig en hel portion på kvällen, ger vi han bitar med nåt går ju inte mycket ner, om ens nåt. Jag tänkte om det räcker att ge honom bitar av något till lunch, och att vi fortsätter med endast gröt på kvällen, då det ändå funkar.
  • phillipha

Har varit på semester så därför längesen jag läste din tråd.

Ts, jag vill bara ge dig en stor kram (och din bvc en smäll ????)

Din son är fortfarande LITEN. Han kan utan problem leva på ersättning (vilket min 3åring fortfarande gör) och ändå växa och må bra! Har kämpat med amningen med alla mina tre barn så vet precis vilken "matångest" det kan ge!

Så, släpp all prestation, alla tankar på "han måste äta...",, alla "men alla andra barn" och så bestämmer du dig att ersättning är han huvudföda. När ni vuxna sen äter frukost, lunch, mellanmål, middag så sitter sonen med vid bordet och ni ger honom mat att leka, kladda utforska i sin takt utan att ni stoppar något i munnen på honom. Ni ger ersättning innan/efter/när han är hungrig. Så låter ni honom styra maten ett tag samtidigt som du vet att han får i sig vad han behöver genom ersättningen.

Svar på tråden Bebis RATAR mat