• Äldre 7 Jul 16:32
    4187 visningar
    7 svar
    7
    4187

    Stress/ panikångest av jobbet

    Finns här någon som är utbildad inom psykologi eller liknande som kan svara på varför jag känner som jag gör inför att jobba?

    Jag upplever en fruktansvärd stress och ångest varje dag förutom lördagar då jag känner mig någorlunda fri och avslappnad. Har de flesta stressymtom man kan ha så som hjärtklappning, svårt att andas, skakar, är helt spänd i kroppen, panikkänslor, matthet, domningar, värk, illamående, svimningskänsla, en enorm trötthet men har svårt att somna och vaknar på nätterna, gråtattacker mm.

    Vet inte hur jag ska klara att arbeta när jag mår så dåligt. Hade jag inte behövt pengarna hade jag aldrig utsatt mig för denna tortyr. Har huvudvärk och känner mig sjuk hela arbetsveckorna. På helger och kvällar är jag så slut att jag måste sova och vila mest hela tiden. Orkar inte göra saker jag tycker är roliga vanligtvis heller, minsta lilla ger mig ångest. Jag har aldrig haft ett fast jobb vilket jag är glad över. Jag lever på att det finns ett slut på eländet där jag får vila lite innan jag måste söka ett nytt vik.

    Jag har sökt hjälp hos vc, men de hittade inget fel på mig och gav mig ingen vård. Hur ska jag stå ut? Jag skäms för att må så dåligt för en så simpel sak som att jobba, men jag känner inte att livet känns värt att leva som ett olyckligt skal. Jag är en ambitiös person, och absolut inte lat. Mår bara otroligt dåligt av att behöva vara låst på ett ställe där jag mår skit och måste vara bland folk i 40h / vecka. Har provat ett par andra jobb tidigare och mådde lika dåligt där. Enda sedan jag var liten har jag känt ångest för att vara på ställen där jag inte kan vara fri att gå hem. Är känslig för intryck, så en hel dag på jobb gör mig helt snurrig.

    Finns det några jobb där man kan arbeta hemifrån och styra sin dag? När jag pluggade mådde jag aldrig dåligt, då kunde man styra sin dag förutom vid vissa sammankomster och föreläsningar. Blev ett långt inlägg, hoppas någon orkar läsa Hjärta

  • Svar på tråden Stress/ panikångest av jobbet
  • Äldre 7 Jul 18:12
    #1

    Det finns jättemånga jobb där du kan jobba hemifrån och styra själv. Tex programmerare, översättare om du har annat modersmål.

    Vad jobbar du med idag?

    Doktorera är ju ett alternativ om du gillar att plugga. Eller starta eget?

    Förstår dig också, jag tycker också det är tungt att vara borta/uppbunden 8-17. Vill kunna styra själv.

  • Äldre 7 Jul 18:18
    #2

    Jag är inte utbildad psykolog men svarar ändå.

    Har du funderat på vad det är med jobbet som får dig att må dåligt? Är det arbetsuppgifterna? Kollegorna? Chefen? Att ha ett krav på att infinna dig?

    Det finns mängder av jobb som man kan styra fritt över om man vill åka in till arbetsplatsen och vilka tider man ska jobba men det hänger ju lite ihop med yrke (det funkar ju inte som lärare eller sjuksyrra tex).

    Be att få kontakt med en kbt-terapeut genom din vc, det är i slla fall en början.

  • Anonym (J.)
    Äldre 7 Jul 18:27
    #3

    Kan du reflektera över arbetsmiljön, alltså vad du helst behöver för att må bra och få energi av ditt arbete miljömässigt, arbetstiderna, uppgifterna, eget arbete / med kollegor / både och / varierande / spontana uppgifter / organiserat / planerat / eget kontor / flextider / relationen med chefen /

    Du låter som en introvert person och behöver mycket lugn,du låter även utbränd så det är jätteviktigt att du får återhämtning varje dag (pauser / kravlöshet / vila)

    När du kom till VC en timme så uppfattades du antagligen "frisk" för att du ser attraktiv och glad ut + klär dig väl. Smink gör också att de misstar att du är okej.

  • Anonym (Lina)
    Äldre 7 Jul 20:15
    #4

    Kan du inte sjukskriva dig tills du hittar nåt annat jobb?Du mår dåligt och din hälsa är viktigast.Sök hjälp ,byt jobb.

  • Äldre 10 Jul 21:57
    #5
    Meriall skrev 2018-07-07 18:12:28 följande:

    Det finns jättemånga jobb där du kan jobba hemifrån och styra själv. Tex programmerare, översättare om du har annat modersmål.

    Vad jobbar du med idag?

    Doktorera är ju ett alternativ om du gillar att plugga. Eller starta eget?

    Förstår dig också, jag tycker också det är tungt att vara borta/uppbunden 8-17. Vill kunna styra själv.


    Jag har inte hört om någon som jobbar hemifrån i min bekantskapskrets, men jag ska verkligen kolla upp hur det fungerar och vad det finns för arbeten. Företag skulle vara roligt!

    Har jobbat i butik i drygt 2 år. Innan jobbade jag som undersköterska, men kände mig utbränd av stressen där.
  • Äldre 10 Jul 22:02
    #6
    MsFry skrev 2018-07-07 18:18:28 följande:

    Jag är inte utbildad psykolog men svarar ändå.

    Har du funderat på vad det är med jobbet som får dig att må dåligt? Är det arbetsuppgifterna? Kollegorna? Chefen? Att ha ett krav på att infinna dig?

    Det finns mängder av jobb som man kan styra fritt över om man vill åka in till arbetsplatsen och vilka tider man ska jobba men det hänger ju lite ihop med yrke (det funkar ju inte som lärare eller sjuksyrra tex).

    Be att få kontakt med en kbt-terapeut genom din vc, det är i slla fall en början.


    Jag ogillar arbetsuppgifterna, dagarna går fruktansvärt långsamt. Jag känner att jag inte passar in på arbeten där man ska anpassa sig och spela en roll där man alltid är trevlig och flexibel.

    Har varit i kontakt med vc, men fick ingen vård. De såg inget fel på mig förutom att jag var lite stressad .. 
  • Anonym (H)
    Äldre 10 Jul 22:07
    #7

    Jag är delvis introvert och känner igen en del. För mig hade det dock inte varit bra att ge efter och börja jobba hemma. Så mycket viktigare med kollegor som respekterar ens integritet (och ett fritt yrke där man kan styra lite själv, inte inom t ex vården). Så man kan ta semester på hösten om man vill, ha flextid, friskvårdstimme mm.

    Och kbt är nog väldigt bra.

Svar på tråden Stress/ panikångest av jobbet