• Anonym (SweSky)

Gemensam vårdnad när man uppbär försörjningsstöd?

Hej alla.

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig om hjälp, så jag hoppas att någon här kanske kan hjälpa mig.

Jag är ensamstående mamma till en liten pojke. Jag har ensam vårdnad, men pappan träffar vårt barn ca en gång i veckan.

Jag lever tyvärr på försörjningsstöd och är just nu sjukskriven.

Jag har ett tag funderat på gemensam vårdnad, men jag vet inte riktigt vad det innebär? Just i mitt fall alltså.

Eftersom jag har försörjningsstöd så vet jag inte hur en gemensamvårdnad skulle påverka bidraget jag får.

Är det någon som vet? Blir bidraget lägre om jag har delad vårdnad med barnets pappa?

Barnet kommer fortfarande bo heltid hos mig! Han går i skolan där vi bor, så att bo hos pappan går inte.

Detta är inget jag tagit upp med pappan än. Jag vet inte ens om pappan vill. Men jag kände bara att jag behövde ta upp detta med någon innan så att jag vet hur det blir med försörjningsstödet jag och mitt barn får.

Vore jätte gulligt om någon av er kanske vet och kan besvara mina frågor och funderingar.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad när man uppbär försörjningsstöd?
  • Meriall

Jag tror inte det påverkar alls faktiskt.

Du behöver pappans underskrift till allt som rör barnet, du får inte hans föräldradagar.

Det är hur mkt du har barnet som påverkar, inte vårdnaden.

• Anonym (SweSky)

Vårt barn är redan 7år gammal, så alla föräldrar dagar har jag redan tagit ut.

Eftersom jag har ensam vårdnad så var alla dagarna till mig bara.

Men jag vill gärna att pappan ska vara mer engagerad och mer delaktig i vårt barns liv.

Kanske kan han ta vårt barn till framtida läkarbesök eller pappan kanske kan närvara vid skolans utvecklingssamtal.

Det är lite därför som jag gärna vill ha gemensam vårdnad.

Men är bara orolig att det ska påverka ekonomin, att bidraget ska minska bara för att vi helt plötsligt har gemensam vårdnad.

Jag vågar inte fråga min handläggare på försörjningsstödet om detta, för jag vill inte att det ska låta som om jag bara tänker på pengarna

• Anonym (fstöd)

Vårdnaden påverkar inte alls vad du får för försörjningsstöd. Det som skulle påverka är umgänget, dvs hur många dagar barnet sover hos sin pappa. I våran kommun drar vi av på summan för mat och kläder till barnet efter 10 dagar till exempel men inte så värst mycket mer.

• Anonym (SweSky)
    Anonym (fstöd) skrev 2018-07-07 17:37:43 följande:

Vårdnaden påverkar inte alls vad du får för försörjningsstöd. Det som skulle påverka är umgänget, dvs hur många dagar barnet sover hos sin pappa. I våran kommun drar vi av på summan för mat och kläder till barnet efter 10 dagar till exempel men inte så värst mycket mer.

Okej, men om barnet fortfarande kommer bo heltid hos mig?

För det är ju det som jag har tänkt på när jag ska ta upp detta med pappan.

Att vårt barn fortfarande ska bo hos mig heltid, men att pappan kan få vara mer ansvarig och engagerad i vår sons liv tex genom att följa med till läkarbesök eller följa med mig till utvecklingssamtalen osv.

Vårt barn umgås ca 1 gång i veckan med pappan, men Kommer ju alltid hem och sover här i vår lägenhet.

Så då påverkas inte bidraget då eller?
  • Meriall

Det påverkas inte, om inte gemensam får pappan att vilja ha barnet mer. Men annars inte.

• Anonym (mmm)
    Anonym (SweSky) skrev 2018-07-07 17:46:45 följande:

Att vårt barn fortfarande ska bo hos mig heltid, men att pappan kan få vara mer ansvarig och engagerad i vår sons liv tex genom att följa med till läkarbesök eller följa med mig till utvecklingssamtalen osv.

Vårt barn umgås ca 1 gång i veckan med pappan, men Kommer ju alltid hem och sover här i vår lägenhet.

Om du skriver över till gemensam och det inte fungerar som du drömmer om, kommer du bli grymt besviken + att det är svårare att ändra tillbaka till ensam vårdnad igen (om inte pappan går med på det frivilligt) . Vad skulle göra att pappan blir mer delaktig? Gör han det inte nu så spelar inte hans namn på ett papper någon roll, troligen. De flesta funkar inte så, de visar i handling och har han inte gjort det innan så är jag lite skeptiskt 
  • Anonym (Det fungerar inte så...)

Hej ts!

Du verkar inte så insatt i vad de olika termerna betyder. Som det är nu har du enskild vårdnad och i stort sätt hela umgänget bortsätt från en dag i veckan skriver du. Dessutom verkar du ta det största ansvaret för er son vad gäller sånt som skola, läkare etc...

Du kan fortsätta att ha enskild vårdnad med dela på både ansvar och umgänge betydligt mycket mer än ni gör idag. Du skulle kunna dela umgänget dvs hur och var barnet bor med pappan utan att förändra vårdnaden men då förändras däremot ditt bidrag när/om pappan får ett större umgänge.

Du kan kräva och likaså pappan att ni delar ansvaret om pojken mycket mer jämställt så att pappa tar större ansvar vilket är både hans skyldighet och rättighet som förälder, att delta vid utvrcklingssamtal läkarbesök sportaktiviteter etc. Detta påverkar varken umgänge eller vårdnad.

Det handlar mer om hur stort ansvar man tar kring sitt barn och det borde ligga i alla föräldrars intresse att delta i skola, läxor utvrcklingssamtal, vård osv. Prata med sonens pappa om hur ni bäst kan dela på ansvaret och fundera tillsammans kring hur ni utefter det bäst delar på vårdnad och umgänge. Eftersom ni har ett barn tillsammans kommer ni föralldel vara ett team kring detta och behöver samarbeta och samverka.. lycka till!

Anonym (SweSky) skrev 2018-07-07 17:46:45 följande:

• Anonym (v)

Gemensam vårdnad = du avsäger dig kontrollen över ditt eget liv. Exempel. Du får ett jobb som innebär att du behöver flytta. Då har barnets pappa makt över ditt liv och kan säga nej till att barnet flyttar. Då står du där och kan inte ta jobbet. Råd: Ge inte bort makten över ditt liv.
    Gemensam vårdnad innebär tyvärr inte att båda föräldrarna då automatiskt engagerar sig lika mycket i barnet.
    Det finns inget hinder för pappan att i nuläget engagera sig i barnet, följa med till träningar / läkare / skolan. Det är liksom bara att börja, man behöver inte skriva på något papper för det.

• Brumma
    Anonym (Det fungerar inte så...) skrev 2018-07-07 18:06:35 följande:

Hej ts!

Du verkar inte så insatt i vad de olika termerna betyder. Som det är nu har du enskild vårdnad och i stort sätt hela umgänget bortsätt från en dag i veckan skriver du. Dessutom verkar du ta det största ansvaret för er son vad gäller sånt som skola, läkare etc...

Du kan fortsätta att ha enskild vårdnad med dela på både ansvar och umgänge betydligt mycket mer än ni gör idag. Du skulle kunna dela umgänget dvs hur och var barnet bor med pappan utan att förändra vårdnaden men då förändras däremot ditt bidrag när/om pappan får ett större umgänge.

Du kan kräva och likaså pappan att ni delar ansvaret om pojken mycket mer jämställt så att pappa tar större ansvar vilket är både hans skyldighet och rättighet som förälder, att delta vid utvrcklingssamtal läkarbesök sportaktiviteter etc. Detta påverkar varken umgänge eller vårdnad.

Det handlar mer om hur stort ansvar man tar kring sitt barn och det borde ligga i alla föräldrars intresse att delta i skola, läxor utvrcklingssamtal, vård osv. Prata med sonens pappa om hur ni bäst kan dela på ansvaret och fundera tillsammans kring hur ni utefter det bäst delar på vårdnad och umgänge. Eftersom ni har ett barn tillsammans kommer ni föralldel vara ett team kring detta och behöver samarbeta och samverka.. lycka till!

Det är inte en förälders rättighet att delta i utvecklingssamtal och läkarbesök. Har du inte vårdnad får du inte delta automatiskt. Har du däremot lov från vårdnadshavaren kan du delta men inte annars. Skulle ngt beslut behöva fattas hos läkaren får föräldern utan vårdnad inte ta beslutet.

Så nej. Pappan kan INTE kräva att han får dela sådana saker.
  • Anonym (v)
    Brumma skrev 2018-07-07 19:52:45 följande:
    Det är inte en förälders rättighet att delta i utvecklingssamtal och läkarbesök. Har du inte vårdnad får du inte delta automatiskt. Har du däremot lov från vårdnadshavaren kan du delta men inte annars. Skulle ngt beslut behöva fattas hos läkaren får föräldern utan vårdnad inte ta beslutet.

Så nej. Pappan kan INTE kräva att han får dela sådana saker.
    TS vill ju att pappan följer med.
  • Brumma
    Anonym (v) skrev 2018-07-07 20:53:27 följande:

Det var inte det jag svarade på utan påståendet att " pappan (kan kräva) att ni delar ansvaret om pojken mycket mer jämställt så att pappa tar större ansvar vilket är både hans skyldighet och rättighet som förälder, att delta vid utvrcklingssamtal läkarbesök sportaktiviteter etc. Detta påverkar varken umgänge eller vårdnad."

Vilket inte stämmer.
  • Brumma
    Anonym (v) skrev 2018-07-07 20:53:27 följande:

Glömde - TS vill att pappan skall kunna ta barnet på läkarbesök. Inte enbart följa med. Och då kan det ställa till det eftersom pappan inte får ta några beslut gällande barnet.
Svar på tråden Gemensam vårdnad när man uppbär försörjningsstöd?