• realnarnia

Dra ut tanden eller rotfylla den?

Hej hörniii

Jag har ett jättestort hål i min tand, har en tandläkartid, men är helt säker på att tanden inte går att rädda, hade ni valt att rotfylla eller dra ut tanden? Har hört att det inte känns att dra ut tanden, men efteråt ligger man och gråter i sängen medan man dricker mängder av alvedon, att det blir som en krater där tanden suttit och att om mat fastnar där gör det sjuhelvetes ont, är det sant? Är det värt det? Det som lockar med att dra ut tanden är ju att man aldrig mer kommer ha besvär med den och att det tydligen går jättefort, typ bara en minut. Att rotfylla en tand tar tydligen jättejättekån tid (typ 1-2 timmar), men ska inte göra ontöver huvud taget, men risken finns ju att man får ont igen och måste dra ut den då. Pris spelar ingen roll över huvud taget, räknar inte med det.

Hur skulle ni ha gjort? Gör det jätteont? Har ni en gammal rotfylling som är nema problema elr går de bara sönder? Kan man genomlida knastret och knaket i huvudet eller vill man bara dö? Vad hade ni gjort? Snälla hjälp, vojne vojne :(.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-07 20:06
    Jag har alla tänder kvar sedan innan, har dock inte fått några visdomständer. Tanden är den innersta på höger käke.

• Svar på tråden Dra ut tanden eller rotfylla den?
  • Anonym (Tandis)

Faktorer att ta hänsyn till.

1 Syns tanden?

2. Har du flera tänder som saknas, påverkas bettet om tanden tas bort?

3. Hur ser prognosen ut? Finns det tillräckligt med tandsubsrans kvar för att kunna göra en bra rotfyllning?

4. Tror du att du kommer att sakna tanden om den tas bort?

5. Finns möjlighet att göra implantat eller brygga om du skulle dra bort tanden och ångra dej och vilja ha en ny?

Det som kan vara bra att veta är att lyckandefrekvensen för en rotfyllning ligger på mellan 80-85%. Det är alltså inte säkert att tanden blir problemfri med en rotfyllning. Å andra sidan tar du bort tanden så har du ingen. Det är egentligen endast du som kan ta beslutet. Diskutera med din tandläkare om olika alternativ.

• AndreaBD

Du ska inte tänka om det gör ont, du ska tänka på att du behöver ha tänder kvar i munnen. Det är klart man ska rotfylla om det går. Jag har haft... ungefär 12 rotfyllningar och vissa sedan 20 eller 30 år.

Om du drar ut en tand, så bör man egentligen inte lämna ett tomt hål där, för då får man alla möjliga slags problem. De andra tänderna kan flytta på sig, käkbenet försvinner på det stället. Det synns inte med en tand, men när det blir två eller tre nära varandra så börjar ju ansiktet bukta inåt.

• Anonym (Mia)

Jag har gjort både rotfyllning (av tand som slagits ut av misstag) och dragit ut diverse tänder, både visdomständer och andra tänder.

Har inte tyckt att utdragningarna har varit speciellt farliga. De tar bara ett par sekunder. Det är bedövningssprutan som har gjort ondast, men de senaste gångerna efter att jag bytt tandläkare har inte de känts speciellt mycket heller. Har haft ont efteråt men inte så pass ont att det har varit outhärdligt. Det har räckt med Alvedon under första dagen. Har inte gjort ondare när jag ätit.

Rotfyllningen däremot hade jag enorma problem med. Den funkade inte utan tandens rot dog långsamt så att jag till slut fick dra ut den i alla fall. En hinla massa tandläkarbesök i onödan. Den gjordes visserligen för 15 år sedan och jag gissar att de är bättre på rotfyllningar nu.

• AndreaBD
    Anonym (Mia) skrev 2018-07-07 20:11:10 följande:

Jag har gjort både rotfyllning (av tand som slagits ut av misstag) och dragit ut diverse tänder, både visdomständer och andra tänder.

Har inte tyckt att utdragningarna har varit speciellt farliga. De tar bara ett par sekunder. Det är bedövningssprutan som har gjort ondast, men de senaste gångerna efter att jag bytt tandläkare har inte de känts speciellt mycket heller. Har haft ont efteråt men inte så pass ont att det har varit outhärdligt. Det har räckt med Alvedon under första dagen. Har inte gjort ondare när jag ätit.

Rotfyllningen däremot hade jag enorma problem med. Den funkade inte utan tandens rot dog långsamt så att jag till slut fick dra ut den i alla fall. En hinla massa tandläkarbesök i onödan. Den gjordes visserligen för 15 år sedan och jag gissar att de är bättre på rotfyllningar nu.

För 15 år sedan hade man verkligen tillräckligt erfarenhet med rotfyllningar, jag har fått alldeles utmärkta rotfyllningar för minst 30 år sedan. Du hade nog bara otur där att någon klantade till det. Det kan ibland också vara så att en tandroten är för krokig, så att tandläkaren inte får ut allt. Men det ska ju tandläkaren avväga innan.
  • Amla07

Hade samma problem med samma tand. Tandläkarna vill alltid rädda tanden i första hand och rekommenderade rotfyllning, vilket misslyckades... slutade med att tanden drogs ut.,inga problem att leva utan den tanden och det läkte fint.

• Anonym (Lia)

Saknar min högra kindtand och skulle rekomendera att försöka rotfylla om din tandläkare bedömer att rotfyllningen kan bli lyckad. Min visdomstand "passar inte ihop" med tanden intill och det är således svårt/nästan omöjligt att hålla mellanrummet helt rent. Har haft hål i både visdomstanden och den andra tanden pga detta. Och jag sköter mina tänder väldigt bra. Är noggrann med borstning, tandtråd och munskölj och äter tex inget socker. Hade jag fått välja igen skulle jag absolut valt rotfyllning trots att det tar mer tid och man inte med säkerhet kan veta att det lyckas.

• GGN

Jag har både dragit ut och rotfyllt. Rotfyllning gjorde mest ont, men inte förrän efteråt och inte så himla farligt ändå. Och då har jag låg smärttröskel.

Om jag varit du hade jag lätt valt rotfyllning!

Svar på tråden Dra ut tanden eller rotfylla den?