Dra ut tanden eller rotfylla den?
Hej hörniii
Jag har ett jättestort hål i min tand, har en tandläkartid, men är helt säker på att tanden inte går att rädda, hade ni valt att rotfylla eller dra ut tanden? Har hört att det inte känns att dra ut tanden, men efteråt ligger man och gråter i sängen medan man dricker mängder av alvedon, att det blir som en krater där tanden suttit och att om mat fastnar där gör det sjuhelvetes ont, är det sant? Är det värt det? Det som lockar med att dra ut tanden är ju att man aldrig mer kommer ha besvär med den och att det tydligen går jättefort, typ bara en minut. Att rotfylla en tand tar tydligen jättejättekån tid (typ 1-2 timmar), men ska inte göra ontöver huvud taget, men risken finns ju att man får ont igen och måste dra ut den då. Pris spelar ingen roll över huvud taget, räknar inte med det.
Hur skulle ni ha gjort? Gör det jätteont? Har ni en gammal rotfylling som är nema problema elr går de bara sönder? Kan man genomlida knastret och knaket i huvudet eller vill man bara dö? Vad hade ni gjort? Snälla hjälp, vojne vojne :(.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-07 20:06
Jag har alla tänder kvar sedan innan, har dock inte fått några visdomständer. Tanden är den innersta på höger käke.