• DenLillaSjöjungfrun

Varför envisas vissa att uttala namnet som det stavas?

Med detta menar jag specifikt namn där bokstaven y SKA uttalas som I, men (vissa) uttalar det ändå med y.
    Exempelvis: Nelly, Henry, Iggy.

Beror detta på vart i landet man bor?

• Svar på tråden Varför envisas vissa att uttala namnet som det stavas?
  • EnAnonumius
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2018-07-08 23:07:01 följande:
    Börjar undra vart i landet alla ni människor bor som uttalar namnen med -y...
    Skåne är inte "hela Sverige". Och DINA två vänner är inte fakta för hur det skall uttalas av "alla andra" bara för att de två valt att säga sitt namn med "I", fast det stavas med "Y".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Limajo skrev 2018-07-08 23:21:10 följande:
    Och Harry Potter heter helt klart Harry och inte Harri. :)
    Precis..
    Och jag fick lära mig att i filmerna "Harry Potter" så pratas det dessutom "Queens English". Jag har inte hört någon  rollkaraktär säga "Harri" utan de säger "Harry".

• EnAnonumius
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2018-07-08 23:07:01 följande:
    Börjar undra vart i landet alla ni människor bor som uttalar namnen med -y...
    Jag bor i Västkustens största stad.
    Här på Västkustens största stad, uttalar vi namn som slutar på "Y" just med ett "Y".

• punktslash

Vad har engelska med saken att göra?

Mer eller mindre alla namn uttalas annorlunda på engelska. Varken Robert, Anna, Maria, Carl, Kurt eller Bo uttalas samma på svenska som på engelska.

• sextiotalist
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2018-07-08 16:38:02 följande:

Det låter bara löjligt att uttala de namnen med y, blir ju ett helt annat namn. Bara för att man bor i Sverige behöver man inte försvenska ett namns uttal.

Har frågat folk som jag känner och de uttalar alla med i(alla är från Skåne). Det är folk som är längre upp i landet som jag har hört uttala det med y. Gör ont i örat att höra dessa namn uttalas med y, låter bara fel(och även fult).

Sedan kom denna uttalsregel? I min generation finns det många som heter Benny, Henry, Jenny och alltid uttalats med tydligt y i slutet
  • BeautifulLiz

Att ha skånska som någon slags facit för hur något ska uttalas är dessutom lite märkligt.

Jag bor på Gotland och pratar gotländska, väl medveten om att min dialekt har sina krumbukter här och där. Skulle aldrig komma på tanken dock att läxa upp andra för att de uttalar ord på ett annat sätt än jag gör. För jag vet ju att mitt uttal är dialektalt. Som t ex när man på korrekt svenska säger "cykla" så säger en gotlänning "cykle". "Baka" blir "bake" osv.

Dock, som sagt, i detta fall med y i slutet av ett namn så säger jag just detta. Y. 

Jag skulle gladeligen acceptera om någon säger "Jenni" för att deras dialekt kanske gör det tungvrickande att säga "Jenny". Så länge personen inte påtalade att alla som säger namnet som det sig bör, har fel.

Kommer att tänka på en journalist på P1 som heter Roger Wilson och de säger Uaugu Uilsån... undrar vilket som är mest "rätt" enligt ts.

• Kanttant
    Seven Costanza skrev 2018-07-09 08:03:25 följande:
    Håller med. Harry i Harry Potter uttalas INTE likadant på engelska som en svensk norr om Skåne skulle uttala t ex Harry i Harry Martinson. Att svenskar säger HarrY Potter spelar ingen roll för mig men på engelska låter namnet definitivt mer som Harri än HarrY.
    Klart det inte är Harry med ett svenskt y-ljud, men det är inte ett i-ljud heller utan ett engelskt y-ljud. Skillnaden mellan i-ljud och y-ljud på engelska är mycket mer subtil, inte alla som hör det. 
  • sextiotalist

Och angående skåningar, känner två urskåningar, dvs skåningar sedan generationer tillbaka, med namn som nämns i tråden, Jennie och Jenny, den senare presenterar sig själv som Jenny (uttal y).

• Bjoer
    MallaL skrev 2018-07-08 23:07:43 följande:
    Jag hör ingen skillnad och det gör inte IPA heller (engelska uttalsalfabetet), kolla wikipedia, där står Molly och Mollie med samma uttal. Y som vokal uttalas som kort i på engelska.
    Jag hör skillnad. Tydlig skillnad också.
Svar på tråden Varför envisas vissa att uttala namnet som det stavas?