Varför envisas vissa att uttala namnet som det stavas?
Med detta menar jag specifikt namn där bokstaven y SKA uttalas som I, men (vissa) uttalar det ändå med y.
Exempelvis: Nelly, Henry, Iggy.
Beror detta på vart i landet man bor?
Med detta menar jag specifikt namn där bokstaven y SKA uttalas som I, men (vissa) uttalar det ändå med y.
Exempelvis: Nelly, Henry, Iggy.
Beror detta på vart i landet man bor?
Vad har engelska med saken att göra?
Mer eller mindre alla namn uttalas annorlunda på engelska. Varken Robert, Anna, Maria, Carl, Kurt eller Bo uttalas samma på svenska som på engelska.
Det låter bara löjligt att uttala de namnen med y, blir ju ett helt annat namn. Bara för att man bor i Sverige behöver man inte försvenska ett namns uttal.
Har frågat folk som jag känner och de uttalar alla med i(alla är från Skåne). Det är folk som är längre upp i landet som jag har hört uttala det med y. Gör ont i örat att höra dessa namn uttalas med y, låter bara fel(och även fult).
Att ha skånska som någon slags facit för hur något ska uttalas är dessutom lite märkligt.
Jag bor på Gotland och pratar gotländska, väl medveten om att min dialekt har sina krumbukter här och där. Skulle aldrig komma på tanken dock att läxa upp andra för att de uttalar ord på ett annat sätt än jag gör. För jag vet ju att mitt uttal är dialektalt. Som t ex när man på korrekt svenska säger "cykla" så säger en gotlänning "cykle". "Baka" blir "bake" osv.
Dock, som sagt, i detta fall med y i slutet av ett namn så säger jag just detta. Y.
Jag skulle gladeligen acceptera om någon säger "Jenni" för att deras dialekt kanske gör det tungvrickande att säga "Jenny". Så länge personen inte påtalade att alla som säger namnet som det sig bör, har fel.
Kommer att tänka på en journalist på P1 som heter Roger Wilson och de säger Uaugu Uilsån... undrar vilket som är mest "rätt" enligt ts.
Dagligen.
Och angående skåningar, känner två urskåningar, dvs skåningar sedan generationer tillbaka, med namn som nämns i tråden, Jennie och Jenny, den senare presenterar sig själv som Jenny (uttal y).